Приказ основних података о документу
Kako nauka doprinosi rodnoj neravnopravnosti i kako je održava?
dc.creator | Knežević, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2024-03-05T08:59:56Z | |
dc.date.available | 2024-03-05T08:59:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-82324-48-5 (IFDT) | |
dc.identifier.uri | http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3780 | |
dc.description.abstract | Tokom ovog predavanja, filozofski pristupamo kompleksnom odnosu nauke i društva i to na specifičan način. Pitamo se da li je (i ako da, kako) nauka kroz istoriju doprinosila uspostavljanju i održavanju rodne neravnopravnosti? Pored toga, pitamo se da li nauka danas održava rodnu neravnopravnost i ako da, kojim mehanizmima to postiže? Predavanje će biti podeljeno na dva dela. U prvom delu, predstaviću istoriju filozofskih ideja o ljudskoj prirodi, koja je uvek bila koncipirana kao muška, i ženskoj prirodi, koja je podređena ljudskoj – muškoj – prirodi. Time ću pokazati da filozofske ideje, kao i naučne, nisu bez odgovornosti za rodnu nejednakost, koju posmatramo kroz istoriju i koju zatičemo i u današnjim društvima. Zatim ću predstaviti primere iz istorije nauke, koje su zabeležile feminističke istoričarke nauke, a koji svedoče o sistemskoj marginalizaciji žena iz svih aspekata nauke: iz naučnih institucija, procesa proizvodnje naučnog znanja, naučnih teorija i modela. Svoje predavanje završiću zagonetnim i kontroverznim argumentom filozofkinje Dženet Kurani (Janet Kourany) u kome tvrdi da istraživanja kognitivnih uzroka rodnih razlika treba da budu zabranjena budući da doprinose održavanju rodne neravnopravnosti. Drugi deo predavanja biće posvećen filozofskoj debati o dometima naučnih sloboda (u feminističkom društvu). Studenti_kinje biće nasumično podeljeni/e u dve grupe. Jedna grupa će imati zadatak da brani argument da su neograničene naučne slobode neophodne za razvoj nauke, a samim tim i razvoj društva. Druga grupa će braniti stanovište da naučnici_e imaju odgovornost prema društvu i da ta odgovornost može da narušava neograničene naučne slobode. Dvoje ili troje studenata_kinja imaće ulogu sudija i sutkinja, koji će odlučivati o tome koja je grupa jasnije i ubedljivije odgovorila na upućene prigovore i odbranila svoje argumente. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Sarajevo : TPO fondacija | sr |
dc.relation | "info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200025/RS//" | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Zimska škola "Rod i nasilje" | sr |
dc.title | Kako nauka doprinosi rodnoj neravnopravnosti i kako je održava? | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/bitstream/id/13702/bitstream_13702.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3780 |