Приказ основних података о документу

dc.creatorKnežević, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-03-05T08:59:56Z
dc.date.available2024-03-05T08:59:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-86-82324-48-5 (IFDT)
dc.identifier.urihttp://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3780
dc.description.abstractTokom ovog predavanja, filozofski pristupamo kompleksnom odnosu nauke i društva i to na specifičan način. Pitamo se da li je (i ako da, kako) nauka kroz istoriju doprinosila uspostavljanju i održavanju rodne neravnopravnosti? Pored toga, pitamo se da li nauka danas održava rodnu neravnopravnost i ako da, kojim mehanizmima to postiže? Predavanje će biti podeljeno na dva dela. U prvom delu, predstaviću istoriju filozofskih ideja o ljudskoj prirodi, koja je uvek bila koncipirana kao muška, i ženskoj prirodi, koja je podređena ljudskoj – muškoj – prirodi. Time ću pokazati da filozofske ideje, kao i naučne, nisu bez odgovornosti za rodnu nejednakost, koju posmatramo kroz istoriju i koju zatičemo i u današnjim društvima. Zatim ću predstaviti primere iz istorije nauke, koje su zabeležile feminističke istoričarke nauke, a koji svedoče o sistemskoj marginalizaciji žena iz svih aspekata nauke: iz naučnih institucija, procesa proizvodnje naučnog znanja, naučnih teorija i modela. Svoje predavanje završiću zagonetnim i kontroverznim argumentom filozofkinje Dženet Kurani (Janet Kourany) u kome tvrdi da istraživanja kognitivnih uzroka rodnih razlika treba da budu zabranjena budući da doprinose održavanju rodne neravnopravnosti. Drugi deo predavanja biće posvećen filozofskoj debati o dometima naučnih sloboda (u feminističkom društvu). Studenti_kinje biće nasumično podeljeni/e u dve grupe. Jedna grupa će imati zadatak da brani argument da su neograničene naučne slobode neophodne za razvoj nauke, a samim tim i razvoj društva. Druga grupa će braniti stanovište da naučnici_e imaju odgovornost prema društvu i da ta odgovornost može da narušava neograničene naučne slobode. Dvoje ili troje studenata_kinja imaće ulogu sudija i sutkinja, koji će odlučivati o tome koja je grupa jasnije i ubedljivije odgovorila na upućene prigovore i odbranila svoje argumente.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Sarajevo : TPO fondacijasr
dc.relation"info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200025/RS//"sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceZimska škola "Rod i nasilje"sr
dc.titleKako nauka doprinosi rodnoj neravnopravnosti i kako je održava?sr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/bitstream/id/13702/bitstream_13702.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3780


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу