Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Rad ispituje klasifikacijske borbe u književnom polju u Srbiji oslanjajući se na Burdijeovu (Pierre Bourdieu) teoriju književnog polja i sociologiju vrednovanja i ocenjivanja. Preciznije, rad želi da ispita Burdijeovu tezu da su književna polja relativno autonomni domeni podeljeni na dva potpolja, ograničene i masovne proizvodnje. Teza da se polja književne proizvodnje nužno dele između ova dva sektora nadahnula je brojne istraživače, ali se istovremeno i suočila s kritikama koje tvrde da je zastarela u savremenom kontekstu. Tragom debata koje se tiču načina strukturacije polja književne proizvodnje, a uz primenu inovativnih konceptualnih i metodoloških alata koji dolaze iz sociologije vrednovanja, u ovom radu se ispituju evaluativni kriterijumi koje akteri književnog polja u Srbiji danas koriste u proceni rada drugih aktera i proizvoda u polju. Poseban akcenat je stavljen na to na to kako akteri konceptualizuju podelu između tzv. „ograničene“ i „masovne“ proizvodnje. Na temelju prikup...ljenih podataka putem polustrukturisanih intervjua sprovedenih sa piscima i izdavačima analizira se kako se pojmovi „visoka“ i „niska“ književnost, kao i „umetnička“ i „komercijalna“/“popularna“ književnost tumače i koriste u simboličkim borbama. S tim u vezi, analizira se i koji akteri, u zavisnosti od pozicije koju zauzimaju u polju, odnosno od književnog ugleda koji uživaju i komercijalnog uspeha koji ostvaruju, koriste negativne pojmove iz navedenih pojmovnih parova kada nastoje određene aktere i knjige da isključe iz književnog polja. Ne samo da se isključivanje ovih pojava identifikuje kao jedna od strategija simboličke borbe, već se prikazuje i da prihvatanje njihovog postojanja ili čak afirmativno odnošenje prema njima predstavlja resurs u borbama klasifikacija. Ovaj rad doprinosi razumevanju dinamike polja književne proizvodnje u Srbiji koje je prethodnih godina doživelo radikalne promene usled intenzivne komercijalizacije i dominacije velikih lanaca, a ujedno i otvara vrata za dalja razmatranja kako se koncepti Burdijeove teorije polja mogu primeniti u današnjim društvima.
Кључне речи:
književno polje / komercijalizacija / komercijalna književnost / simboličke borbe / borbe klasifikacija / vrednovanje i ocenjivanjeИзвор:
Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija, 2023, 7-8Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju
Финансирање / пројекти:
- "info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200025/RS//" (RS-MESTD-inst-2020-200025)
Колекције
Институција/група
IFDTTY - CONF AU - Resanović, Milica PY - 2023 UR - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3672 AB - Rad ispituje klasifikacijske borbe u književnom polju u Srbiji oslanjajući se na Burdijeovu (Pierre Bourdieu) teoriju književnog polja i sociologiju vrednovanja i ocenjivanja. Preciznije, rad želi da ispita Burdijeovu tezu da su književna polja relativno autonomni domeni podeljeni na dva potpolja, ograničene i masovne proizvodnje. Teza da se polja književne proizvodnje nužno dele između ova dva sektora nadahnula je brojne istraživače, ali se istovremeno i suočila s kritikama koje tvrde da je zastarela u savremenom kontekstu. Tragom debata koje se tiču načina strukturacije polja književne proizvodnje, a uz primenu inovativnih konceptualnih i metodoloških alata koji dolaze iz sociologije vrednovanja, u ovom radu se ispituju evaluativni kriterijumi koje akteri književnog polja u Srbiji danas koriste u proceni rada drugih aktera i proizvoda u polju. Poseban akcenat je stavljen na to na to kako akteri konceptualizuju podelu između tzv. „ograničene“ i „masovne“ proizvodnje. Na temelju prikupljenih podataka putem polustrukturisanih intervjua sprovedenih sa piscima i izdavačima analizira se kako se pojmovi „visoka“ i „niska“ književnost, kao i „umetnička“ i „komercijalna“/“popularna“ književnost tumače i koriste u simboličkim borbama. S tim u vezi, analizira se i koji akteri, u zavisnosti od pozicije koju zauzimaju u polju, odnosno od književnog ugleda koji uživaju i komercijalnog uspeha koji ostvaruju, koriste negativne pojmove iz navedenih pojmovnih parova kada nastoje određene aktere i knjige da isključe iz književnog polja. Ne samo da se isključivanje ovih pojava identifikuje kao jedna od strategija simboličke borbe, već se prikazuje i da prihvatanje njihovog postojanja ili čak afirmativno odnošenje prema njima predstavlja resurs u borbama klasifikacija. Ovaj rad doprinosi razumevanju dinamike polja književne proizvodnje u Srbiji koje je prethodnih godina doživelo radikalne promene usled intenzivne komercijalizacije i dominacije velikih lanaca, a ujedno i otvara vrata za dalja razmatranja kako se koncepti Burdijeove teorije polja mogu primeniti u današnjim društvima. PB - Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju C3 - Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija T1 - Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji SP - 7 EP - 8 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3672 ER -
@conference{ author = "Resanović, Milica", year = "2023", abstract = "Rad ispituje klasifikacijske borbe u književnom polju u Srbiji oslanjajući se na Burdijeovu (Pierre Bourdieu) teoriju književnog polja i sociologiju vrednovanja i ocenjivanja. Preciznije, rad želi da ispita Burdijeovu tezu da su književna polja relativno autonomni domeni podeljeni na dva potpolja, ograničene i masovne proizvodnje. Teza da se polja književne proizvodnje nužno dele između ova dva sektora nadahnula je brojne istraživače, ali se istovremeno i suočila s kritikama koje tvrde da je zastarela u savremenom kontekstu. Tragom debata koje se tiču načina strukturacije polja književne proizvodnje, a uz primenu inovativnih konceptualnih i metodoloških alata koji dolaze iz sociologije vrednovanja, u ovom radu se ispituju evaluativni kriterijumi koje akteri književnog polja u Srbiji danas koriste u proceni rada drugih aktera i proizvoda u polju. Poseban akcenat je stavljen na to na to kako akteri konceptualizuju podelu između tzv. „ograničene“ i „masovne“ proizvodnje. Na temelju prikupljenih podataka putem polustrukturisanih intervjua sprovedenih sa piscima i izdavačima analizira se kako se pojmovi „visoka“ i „niska“ književnost, kao i „umetnička“ i „komercijalna“/“popularna“ književnost tumače i koriste u simboličkim borbama. S tim u vezi, analizira se i koji akteri, u zavisnosti od pozicije koju zauzimaju u polju, odnosno od književnog ugleda koji uživaju i komercijalnog uspeha koji ostvaruju, koriste negativne pojmove iz navedenih pojmovnih parova kada nastoje određene aktere i knjige da isključe iz književnog polja. Ne samo da se isključivanje ovih pojava identifikuje kao jedna od strategija simboličke borbe, već se prikazuje i da prihvatanje njihovog postojanja ili čak afirmativno odnošenje prema njima predstavlja resurs u borbama klasifikacija. Ovaj rad doprinosi razumevanju dinamike polja književne proizvodnje u Srbiji koje je prethodnih godina doživelo radikalne promene usled intenzivne komercijalizacije i dominacije velikih lanaca, a ujedno i otvara vrata za dalja razmatranja kako se koncepti Burdijeove teorije polja mogu primeniti u današnjim društvima.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju", journal = "Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija", title = "Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji", pages = "7-8", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3672" }
Resanović, M.. (2023). Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji. in Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju., 7-8. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3672
Resanović M. Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji. in Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija. 2023;:7-8. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3672 .
Resanović, Milica, "Klasifikacijske borbe oko „komercijalne“ književnosti u polju književne proizvodnje u današnjoj Srbiji" in Knjiga apstrakata – Naučni skup: Antropologija književnosti, umetnosti i medija (2023):7-8, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3672 .