Repository of The Institute for Philosophy and Social Theory
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Glavna kolekcija
  • View Item
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Glavna kolekcija
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kalam kosmološki argument

Thumbnail
2011
70.pdf (375.0Kb)
Authors
Đurić, Drago
Contributors
Milidrag, Predrag
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcij...e večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata.

Keywords:
svet / večnost / potencijalna beskonačnost
Source:
Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 2011, 29-51

DOI: 10.2298/FID1101029D

[ Google Scholar ]
URI
http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/72
Collections
  • Glavna kolekcija
  • Filozofija i društvo [Philosophy and Society]
Institution/Community
IFDT
TY  - JOUR
AU  - Đurić, Drago
PY  - 2011
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/72
AB  - U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcije večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata.
T2  - Filozofija i društvo/Philosophy and Society
T1  - Kalam kosmološki argument
SP  - 29
EP  - 51
DO  - 10.2298/FID1101029D
ER  - 
@article{
editor = "Milidrag, Predrag",
author = "Đurić, Drago",
year = "2011",
abstract = "U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcije večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata.",
journal = "Filozofija i društvo/Philosophy and Society",
title = "Kalam kosmološki argument",
pages = "29-51",
doi = "10.2298/FID1101029D"
}
Milidrag, P.,& Đurić, D.. (2011). Kalam kosmološki argument. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 29-51.
https://doi.org/10.2298/FID1101029D
Milidrag P, Đurić D. Kalam kosmološki argument. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society. 2011;:29-51.
doi:10.2298/FID1101029D .
Milidrag, Predrag, Đurić, Drago, "Kalam kosmološki argument" in Filozofija i društvo/Philosophy and Society (2011):29-51,
https://doi.org/10.2298/FID1101029D . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB