Kalam kosmološki argument
Abstract
U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcij...e večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata.
Keywords:
svet / večnost / potencijalna beskonačnostSource:
Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 2011, 29-51Institution/Community
IFDTTY - JOUR AU - Đurić, Drago PY - 2011 UR - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/72 AB - U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcije večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata. T2 - Filozofija i društvo/Philosophy and Society T1 - Kalam kosmološki argument SP - 29 EP - 51 DO - 10.2298/FID1101029D ER -
@article{ editor = "Milidrag, Predrag", author = "Đurić, Drago", year = "2011", abstract = "U ovom članku biće izložena polemika o kalam kosmološkom argumentu, koja je razvijena u srednjovekovnoj islamskoj teologiji i filozofiji. Glavni momenti ove polemike bili su izloženi stolećima pre u Filoponovoj kritici Aristotelove teze da je svet večan i da nije moguća aktuelna beskonačnost. Filopon prihvata tezu da je aktuelna beskonačnost nemoguća, ali on misli da, upravo zbog toga, svet ne može biti večan. Naime, prema Filoponu, nešto ne može da nastane ako njegovo postojanje zahteva prethodno postojanje beskonačnog broja drugih stvari, od kojih jedna dolazi posle druge. Filopon i njegovi sledbenici u srednjevekovnoj islamskoj teologiji (Al-Kindi i Al-Gazali), zvani kalam teolozi, ponudili su argumente protiv koncepcije temporalno beskonačnog univerzuma, koji bi bio shvaćen kao sukcesivni kauzalni lanac. S druge strane, srednjovekovni islamski mislioci, zvani falasifah /filozofi/ ili aristotelijanci (Al-Farabi, Avicena, Averoes) ponudili su argumente u prilog Aristotelove koncepcije večnosti univerzuma. Odlučujući problem u raspravi između kalam i falsafa srednjovekovnih muslimanskih mislilaca bio je problem beskonačnosti. U ovom članku biće prikazani neki od krucijalnih momenata tih argumenata.", journal = "Filozofija i društvo/Philosophy and Society", title = "Kalam kosmološki argument", pages = "29-51", doi = "10.2298/FID1101029D" }
Milidrag, P.,& Đurić, D.. (2011). Kalam kosmološki argument. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 29-51. https://doi.org/10.2298/FID1101029D
Milidrag P, Đurić D. Kalam kosmološki argument. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society. 2011;:29-51. doi:10.2298/FID1101029D .
Milidrag, Predrag, Đurić, Drago, "Kalam kosmološki argument" in Filozofija i društvo/Philosophy and Society (2011):29-51, https://doi.org/10.2298/FID1101029D . .