Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211
Oppositional Celebrity Activism in Serbia 2017-2021
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U postindustrijskim društvima pažnja je postala vrednija valuta od
one koju skladištimo na bankovnim računima. Stoga se u ovom radu
pitam kako ovaj fenomen utiče na društveni i politički aktivizam koji
se za pažnju mora takmičiti sa komercijalnim akterima sa jedne i velikim,
finansijski moćnim političkim organizacijama, sa druge strane.
Jedna od zastupljenijih aktivističkih strategija u tom takmičenju je
angažovanje poznatih ličnosti koje po vokaciji svog posla sa sobom
nose veliku vidljivost i privlače širu pažnju javnosti. Ovim fenomenom,
koji možemo nazvati „aktivizmom poznatih“ (eng: celebrity activism),
želim da se bavim u kontekstu Srbije kao studije slučaja. Pitam
se najpre, kako je ekonomija pažnje uticala na aktivizam u Srbiji,
a onda i kakva je uloga „slavnih“ u borbi koju društveni pokreti vode
protiv „vetrenjača“ ekonomije pažnje u toj zemlji. U ovom istraživanju,
fokus je na tri aktivističke grupe: „Protiv diktature“, „Jedan od
5 miliona“ i široko shvaćen eko...loški pokret.
In postindustrial societies, attention has become a more valuable currency than the one we store in our bank accounts. In this article I wonder how this phenomenon affects social and political activism, which has to compete for attention with commercial actors on the one hand, and big, financially more powerful political organizations, on the other. Having this in mind, activist collectives use celebrities in order to be more competitive in terms of attracting attention, since celebrities carry visibility and attract attention on the basis of the vocation of their job. I am dealing with the phenomenon of “celebrity activism” in the context of Serbia as a case study. Firstly, I wonder about the extent to which the “attention economy” affected activism in Serbia, as well as about the role of celebrities in activist endeavors against the “laws” of the attention economy. In this study, I will focus on three activist collectives, namely “Protiv diktature”, “Jedan od 5 miliona” and ekološki ...pokret, in a wider sense of meaning.
Кључне речи:
Aktivizam poznatih / ekonomija pažnje / „1 od 5 miliona“ / ekološki pokretИзвор:
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva, 2023, 4, 1, 25-48Издавач:
- Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
URI
https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/123http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2829
Колекције
Институција/група
IFDTTY - JOUR AU - Balunović, Filip PY - 2023 UR - https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/123 UR - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2829 AB - U postindustrijskim društvima pažnja je postala vrednija valuta od one koju skladištimo na bankovnim računima. Stoga se u ovom radu pitam kako ovaj fenomen utiče na društveni i politički aktivizam koji se za pažnju mora takmičiti sa komercijalnim akterima sa jedne i velikim, finansijski moćnim političkim organizacijama, sa druge strane. Jedna od zastupljenijih aktivističkih strategija u tom takmičenju je angažovanje poznatih ličnosti koje po vokaciji svog posla sa sobom nose veliku vidljivost i privlače širu pažnju javnosti. Ovim fenomenom, koji možemo nazvati „aktivizmom poznatih“ (eng: celebrity activism), želim da se bavim u kontekstu Srbije kao studije slučaja. Pitam se najpre, kako je ekonomija pažnje uticala na aktivizam u Srbiji, a onda i kakva je uloga „slavnih“ u borbi koju društveni pokreti vode protiv „vetrenjača“ ekonomije pažnje u toj zemlji. U ovom istraživanju, fokus je na tri aktivističke grupe: „Protiv diktature“, „Jedan od 5 miliona“ i široko shvaćen ekološki pokret. AB - In postindustrial societies, attention has become a more valuable currency than the one we store in our bank accounts. In this article I wonder how this phenomenon affects social and political activism, which has to compete for attention with commercial actors on the one hand, and big, financially more powerful political organizations, on the other. Having this in mind, activist collectives use celebrities in order to be more competitive in terms of attracting attention, since celebrities carry visibility and attract attention on the basis of the vocation of their job. I am dealing with the phenomenon of “celebrity activism” in the context of Serbia as a case study. Firstly, I wonder about the extent to which the “attention economy” affected activism in Serbia, as well as about the role of celebrities in activist endeavors against the “laws” of the attention economy. In this study, I will focus on three activist collectives, namely “Protiv diktature”, “Jedan od 5 miliona” and ekološki pokret, in a wider sense of meaning. PB - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju T2 - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva T1 - Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211 T1 - Oppositional Celebrity Activism in Serbia 2017-2021 IS - 1 VL - 4 SP - 25 EP - 48 DO - 10.5281/zenodo.7983729 ER -
@article{ author = "Balunović, Filip", year = "2023", abstract = "U postindustrijskim društvima pažnja je postala vrednija valuta od one koju skladištimo na bankovnim računima. Stoga se u ovom radu pitam kako ovaj fenomen utiče na društveni i politički aktivizam koji se za pažnju mora takmičiti sa komercijalnim akterima sa jedne i velikim, finansijski moćnim političkim organizacijama, sa druge strane. Jedna od zastupljenijih aktivističkih strategija u tom takmičenju je angažovanje poznatih ličnosti koje po vokaciji svog posla sa sobom nose veliku vidljivost i privlače širu pažnju javnosti. Ovim fenomenom, koji možemo nazvati „aktivizmom poznatih“ (eng: celebrity activism), želim da se bavim u kontekstu Srbije kao studije slučaja. Pitam se najpre, kako je ekonomija pažnje uticala na aktivizam u Srbiji, a onda i kakva je uloga „slavnih“ u borbi koju društveni pokreti vode protiv „vetrenjača“ ekonomije pažnje u toj zemlji. U ovom istraživanju, fokus je na tri aktivističke grupe: „Protiv diktature“, „Jedan od 5 miliona“ i široko shvaćen ekološki pokret., In postindustrial societies, attention has become a more valuable currency than the one we store in our bank accounts. In this article I wonder how this phenomenon affects social and political activism, which has to compete for attention with commercial actors on the one hand, and big, financially more powerful political organizations, on the other. Having this in mind, activist collectives use celebrities in order to be more competitive in terms of attracting attention, since celebrities carry visibility and attract attention on the basis of the vocation of their job. I am dealing with the phenomenon of “celebrity activism” in the context of Serbia as a case study. Firstly, I wonder about the extent to which the “attention economy” affected activism in Serbia, as well as about the role of celebrities in activist endeavors against the “laws” of the attention economy. In this study, I will focus on three activist collectives, namely “Protiv diktature”, “Jedan od 5 miliona” and ekološki pokret, in a wider sense of meaning.", publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju", journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva", title = "Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211, Oppositional Celebrity Activism in Serbia 2017-2021", number = "1", volume = "4", pages = "25-48", doi = "10.5281/zenodo.7983729" }
Balunović, F.. (2023). Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211. in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 4(1), 25-48. https://doi.org/10.5281/zenodo.7983729
Balunović F. Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211. in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2023;4(1):25-48. doi:10.5281/zenodo.7983729 .
Balunović, Filip, "Opozicioni aktivizam poznatih ličnosti u Srbiji 2017–20211" in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva, 4, no. 1 (2023):25-48, https://doi.org/10.5281/zenodo.7983729 . .