Repository of The Institute for Philosophy and Social Theory
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog

Thumbnail
2021
bitstream_9005.pdf (393.9Kb)
Authors
Velinov, Marija
Contributors
Dragićević Šešić, Milena
Nikolić, Tatjana
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Rad razmatra mogućnosti, ograničenja, i potencijal obrazovanja digitalnog vizuelnog arhiva medicinskih fotografija i video snimaka. Zbirka ujedno predstavlja istorijski dokument, dijagnostički i edukativni alat, bogat naučni, teorijski i umetnički materijal, ali i komunikaciju između pacijenata, lekara i medicinskog osoblja, koja se odvija isključivo samim procesom arhiviranja. Osnovna hipoteza rada je da, naspram subjektivnosti i privatnosti, arhivski angažman može da predstavlja preobražajnu aktivnost desubjektivacije sećanja, čime ista iz individualne prelaze u kolektivnu i kulturnu sferu. Kao ključno pitanje teorijske analize, kroz rad se razmatra mesto fotografije u diskursu medicine i njena uloga spram ovako opisanog projekta. Rad čini pokušaj teorijskog promišljanja broja važnijih pitanja koja se otvaraju kada se razmišlja o upotrebi fotografije u medicini i njenog potencijala kao dela upotrebljive arhivske građe. Na ovaj način se medicinsko znanje ili bar neke relevantne inform...acije vizualizuju zarad mogućnosti komunikacije, pri čemu dolazi do promene mesta pacijenta unutar medicinskog diskursa. Nije reč o tome da pacijenti na ovaj način postaju govorni subjekti medicinskog diskursa, već da prestaju da budu isključivo njegovi objekti. Oni su, na ovaj način, istovremeno subjekti pogleda na medicinu, čime se otvara mogućnost njenog bližeg razumevanja.

The paper discusses the possibilities, limitations, and potential of creating a digital visual archive of medical photographs and videos. At the same time, the collection would represents a historical document, diagnostic and educational tool, rich scientific, theoretical and artistic material, but also a form of communication between patients, doctors and medical staff, which takes place entirely through the archiving process. The paper’s basic hypothesis is that, in contrast to subjectivity and privacy, archival engagement can represent a transformative activity of de-subjectivation of memory, whereby it passes from the individual to the collective and cultural sphere. As a key issue of theoretical analysis, the paper discusses the place of photography in the discourse of medicine and its role in relation to this type of project. It is an attempt to theoretically reflect on a number of important issues that arise when considering the use of photography in medicine and its potential a...s part of usable archival material. In this way, medical knowledge or at least some relevant information is visualized for the sake of communication possibilities, whereby the place of the patient within the medical discourse changes. It is not a way for patients to become speaking subjects of medical discourse, but to cease to be exclusively its objects. In this way, they are at the same time the subjects of the view on medicine, which opens the possibility of its closer understanding.

Keywords:
visual culture / cultural communication / cultural memory / medical visualization / archival engagement
Source:
Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija, 2021, 33, 356-376
Publisher:
  • Beograd: Institut za pozorište, film, radio i televiziju Fakultet dramskih umetnosti
  • Beograd: CLIO
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200025 (University of Belgrade, Institute for Phylosophy and Social Theory) (RS-200025)

DOI: 10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18

ISBN: 978-86-82101-86-4

[ Google Scholar ]
URI
http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2558
Collections
  • Radovi istraživača
Institution/Community
IFDT
TY  - CHAP
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2021
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2558
AB  - Rad razmatra mogućnosti, ograničenja, i potencijal obrazovanja digitalnog vizuelnog arhiva medicinskih fotografija i video snimaka. Zbirka ujedno predstavlja istorijski dokument, dijagnostički i edukativni alat, bogat naučni, teorijski i umetnički materijal, ali i komunikaciju između pacijenata, lekara i medicinskog osoblja, koja se odvija isključivo samim procesom arhiviranja. Osnovna hipoteza rada je da, naspram subjektivnosti i privatnosti, arhivski angažman može da predstavlja preobražajnu aktivnost desubjektivacije sećanja, čime ista iz individualne prelaze u kolektivnu i kulturnu sferu. Kao ključno pitanje teorijske analize, kroz rad se razmatra mesto fotografije u diskursu medicine i njena uloga spram ovako opisanog projekta. Rad čini pokušaj teorijskog promišljanja broja važnijih pitanja koja se otvaraju kada se razmišlja o upotrebi fotografije u medicini i njenog potencijala kao dela upotrebljive arhivske građe. Na ovaj način se medicinsko znanje ili bar neke relevantne informacije vizualizuju zarad mogućnosti komunikacije, pri čemu dolazi do promene mesta pacijenta unutar medicinskog diskursa. Nije reč o tome da pacijenti na ovaj način postaju govorni subjekti medicinskog diskursa, već da prestaju da budu isključivo njegovi objekti. Oni su, na ovaj način, istovremeno subjekti pogleda na medicinu, čime se otvara mogućnost njenog bližeg razumevanja.
AB  - The paper discusses the possibilities, limitations, and potential of creating a digital visual archive of medical photographs and videos. At the same time, the collection would represents a historical document, diagnostic and educational tool, rich scientific, theoretical and artistic material, but also a form of communication between patients, doctors and medical staff, which takes place entirely through the archiving process. The paper’s basic hypothesis is that, in contrast to subjectivity and privacy, archival engagement can represent a transformative activity of de-subjectivation of memory, whereby it passes from the individual to the collective and cultural sphere. As a key issue of theoretical analysis, the paper discusses the place of photography in the discourse of medicine and its role in relation to this type of project. It is an attempt to theoretically reflect on a number of important issues that arise when considering the use of photography in medicine and its potential as part of usable archival material. In this way, medical knowledge or at least some relevant information is visualized for the sake of communication possibilities, whereby the place of the patient within the medical discourse changes. It is not a way for patients to become speaking subjects of medical discourse, but to cease to be exclusively its objects. In this way, they are at the same time the subjects of the view on medicine, which opens the possibility of its closer understanding.
PB  - Beograd: Institut za pozorište, film, radio i televiziju Fakultet dramskih umetnosti
PB  - Beograd: CLIO
T2  - Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija
T1  - Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog
VL  - 33
SP  - 356
EP  - 376
DO  - 10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18
ER  - 
@inbook{
author = "Velinov, Marija",
year = "2021",
abstract = "Rad razmatra mogućnosti, ograničenja, i potencijal obrazovanja digitalnog vizuelnog arhiva medicinskih fotografija i video snimaka. Zbirka ujedno predstavlja istorijski dokument, dijagnostički i edukativni alat, bogat naučni, teorijski i umetnički materijal, ali i komunikaciju između pacijenata, lekara i medicinskog osoblja, koja se odvija isključivo samim procesom arhiviranja. Osnovna hipoteza rada je da, naspram subjektivnosti i privatnosti, arhivski angažman može da predstavlja preobražajnu aktivnost desubjektivacije sećanja, čime ista iz individualne prelaze u kolektivnu i kulturnu sferu. Kao ključno pitanje teorijske analize, kroz rad se razmatra mesto fotografije u diskursu medicine i njena uloga spram ovako opisanog projekta. Rad čini pokušaj teorijskog promišljanja broja važnijih pitanja koja se otvaraju kada se razmišlja o upotrebi fotografije u medicini i njenog potencijala kao dela upotrebljive arhivske građe. Na ovaj način se medicinsko znanje ili bar neke relevantne informacije vizualizuju zarad mogućnosti komunikacije, pri čemu dolazi do promene mesta pacijenta unutar medicinskog diskursa. Nije reč o tome da pacijenti na ovaj način postaju govorni subjekti medicinskog diskursa, već da prestaju da budu isključivo njegovi objekti. Oni su, na ovaj način, istovremeno subjekti pogleda na medicinu, čime se otvara mogućnost njenog bližeg razumevanja., The paper discusses the possibilities, limitations, and potential of creating a digital visual archive of medical photographs and videos. At the same time, the collection would represents a historical document, diagnostic and educational tool, rich scientific, theoretical and artistic material, but also a form of communication between patients, doctors and medical staff, which takes place entirely through the archiving process. The paper’s basic hypothesis is that, in contrast to subjectivity and privacy, archival engagement can represent a transformative activity of de-subjectivation of memory, whereby it passes from the individual to the collective and cultural sphere. As a key issue of theoretical analysis, the paper discusses the place of photography in the discourse of medicine and its role in relation to this type of project. It is an attempt to theoretically reflect on a number of important issues that arise when considering the use of photography in medicine and its potential as part of usable archival material. In this way, medical knowledge or at least some relevant information is visualized for the sake of communication possibilities, whereby the place of the patient within the medical discourse changes. It is not a way for patients to become speaking subjects of medical discourse, but to cease to be exclusively its objects. In this way, they are at the same time the subjects of the view on medicine, which opens the possibility of its closer understanding.",
publisher = "Beograd: Institut za pozorište, film, radio i televiziju Fakultet dramskih umetnosti, Beograd: CLIO",
journal = "Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija",
booktitle = "Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog",
volume = "33",
pages = "356-376",
doi = "10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18"
}
Velinov, M.. (2021). Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog. in Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija
Beograd: Institut za pozorište, film, radio i televiziju Fakultet dramskih umetnosti., 33, 356-376.
https://doi.org/10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18
Velinov M. Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog. in Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija. 2021;33:356-376.
doi:10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18 .
Velinov, Marija, "Arhiv kao mesto desubjektivacije sećanja: medicinska fotografija između privatnog i javnog" in Digitalni horizonti kulture, umetnosti i medija, 33 (2021):356-376,
https://doi.org/10.18485/fdu_dhkum.2021.ch18 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB