Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола
Poglavlje u monografiji (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Анализом рада Џефа Вола (Jeff Wall) показује се да његова уметничка дела стоје на границама различитих медија и дисциплина. Било кроз реферирање или технику
стварања, коју аутор назива кинематографијом, Џеф Вол ни у једном тренутку не производи само фотографију. Поред кретања између дисциплина различитих уметничких медија,
аутор се кроз рад креће и између теорије уметности са једне стране и културе сећања са друге стране. Тим трагом, рад се окреће анализи уобичајених схватања визуелне
репрезентације, документарности и сећања, као и њиховим односом према истини и стварности, која се проблематизује кроз стваралаштво Џефа Вола. Сећање се, наспрам уобичајеног мишљења, показује као део или аспект имагинације и, као такво, представља основу уметности. Са друге стране, документарност се одваја од стварности и истине и придружује поетичном то јест, такође се показује као део фантастичне функције. Они (сећање и фантазија или имагинација) се свако за себе и заједно удаљују од линеарности врем...ена чиме стварају специфични вид репрезентације који је јасно видљив како у
самим делима Џефа Вола, тако и у његовом кинематографском приступу стварању фотографија. Закључује се да овај уметник ствара чисту или истинску репрезентацију која, наспрам уобичајених очекивања и веровања, не пружа чињенице о стварности, већ се показује као припадајућа простору фантазије.
By analyzing Jeff Wall’s work we can see that his works of art stand between different media and disciplines. Whether through referring or his technique, which he calls cinematography, Jeff Wall never produces only photography. In addition to being in between different art media disciplines, he also moves between art theory on the one hand and cultural memory on the other. With this in mind, the paper focuses on the analysis of common understandings of visual representation, documentary and memory, as well as their relationship to truth and reality, which is problematized through Jeff Wall’s work. Memory, as opposed to common thinking, is shown as a part or aspect of the imagination and, as such, is the basis of art. On the other hand, the documentary separates itself from reality and truth and turns to the poetic, that is, it also partially serves the fantastic. They (memory and fantasy or imagination) move away from the linearity of time, thus creating a specific type of representati...on that is clearly visible both in the works of Jeff Wall and in his cinematic approach to photography. We can conclude that this artist creates a pure or true representation which, contrary to usual expectations and beliefs, does not provide facts about reality, but shows itself as belonging to the realm of fantasy.
Keywords:
визуелна култура, кинематографија, репрезентација, култура сећања, имагинација, фантазија. / visual culture, cinematography, representation, memory culture, imagination, fantasy.Source:
Чему естетика? Зборник радова, 2020, 204-224Publisher:
- Београд: Естетичко друштво Србије
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
IFDTВелинов, М.. (2020). Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола. in Чему естетика? Зборник радова Београд: Естетичко друштво Србије., 204-224. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2448
Велинов М. Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола. in Чему естетика? Зборник радова. 2020;:204-224. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2448 .
Велинов, Марија, "Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола" in Чему естетика? Зборник радова (2020):204-224, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2448 .