Repository of The Institute for Philosophy and Social Theory
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avangarda, kič i "leve" ideje

Avant-Garde, Kitsch and Leftist Ideas

Thumbnail
2016
0023-51641653198R.pdf (573.0Kb)
Authors
Radojičić, Mirjana
Contributors
Prnjat, Aleksandar
Article (Published version)
,
Izdavač
Metadata
Show full item record
Abstract
Предмет текста је однос уметности и политике какав је практикован у време успона европске политичке левице, у првом реду оне на просторима предратног и постратног СССР-а. Теза која се у тексту брани је да сви тоталитарни друштвенополитички системи формирају принципијелно истозначан став према уметности као моћном потенцијалном медију за промоцију и трансмисију идеолошких и политичких порука, што њена остварења углавном доводи на границу кича, ако већ не и у његово само средиште. У другом делу рада разматрају се збивања на eкс-југословенској послератној политичкој и уметничкој сцени и указује на њене специфичности, превасходно ону садржану у чињеници да је кич на њој био присутнији као (анти)стил политичког живота, у првом реду језика тада актуалне политике, него као неуметност.
The subject of this text is the relation between art and politics as it was practiced at the time of the rise of the European political Left, above all in the regions of the pre-war and post-war USSR. The thesis defended in the text is that all the totalitarian social-political systems form, in principle, a uniform attitude to arts as a powerful potential media for the promotion and transmission of their ideological and political messages, which mostly brings artistic creations to the verge of kitsch if not to its very centre. The other part of the thesis deals with events on the ex-Yugoslav post-war political and art scene, highlighting its specific features, especially those contained in the fact that kitsch was present on that scene rather as an (anti)-style of political life – above all of the language of the ruling politics of the time – than as a non-art.
Keywords:
umetnost / avangarda / kič / leve ideje / art / avant-garde / kitsch / leftist ideas
Source:
Kultura, 2016, 153, 4, 198-210
Publisher:
  • Beograd : Zavod za proučavanje kulturnog razvitka
Funding / projects:
  • Studying climate change and its influence on environment: impacts, adaptation and mitigation (RS-43007)

DOI: 10.5937/kultura1653198R

ISSN: 0023-5164

[ Google Scholar ]
URI
http://zaprokul.org.rs/br-1532017-eticko-citanje-umetnosti/
http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1565
Collections
  • Radovi istraživača
Institution/Community
IFDT
TY  - JOUR
AU  - Radojičić, Mirjana
PY  - 2016
UR  - http://zaprokul.org.rs/br-1532017-eticko-citanje-umetnosti/
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1565
AB  - Предмет текста је однос уметности и политике какав је практикован у време успона европске политичке левице, у првом реду оне на просторима предратног и постратног СССР-а. Теза која се у тексту брани је да сви тоталитарни друштвенополитички системи формирају принципијелно истозначан став према уметности као моћном потенцијалном медију за промоцију и трансмисију идеолошких и политичких порука, што њена остварења углавном доводи на границу кича, ако већ не и у његово само средиште. У другом делу рада разматрају се збивања на eкс-југословенској послератној политичкој и уметничкој сцени и указује на њене специфичности, превасходно ону садржану у чињеници да је кич на њој био присутнији као (анти)стил политичког живота, у првом реду језика тада актуалне политике, него као неуметност.
AB  - The subject of this text is the relation between art and politics as it was practiced at the time of the rise of the European political Left, above all in the regions of the pre-war and post-war USSR. The thesis defended
in the text is that all the totalitarian social-political systems form, in principle, a uniform attitude to arts as a powerful potential media for the promotion and transmission of their ideological and political messages, which mostly brings artistic creations to the verge of kitsch if not to its very centre. The other part of the thesis deals with events on the ex-Yugoslav post-war political and art scene, highlighting its specific features, especially those contained in the fact that kitsch was present on that scene rather as an (anti)-style of political life – above all of the language of the ruling politics of the time – than as a non-art.
PB  - Beograd : Zavod za proučavanje kulturnog razvitka
T2  - Kultura
T1  - Avangarda, kič i "leve" ideje
T1  - Avant-Garde, Kitsch and Leftist Ideas
IS  - 4
VL  - 153
SP  - 198
EP  - 210
DO  - 10.5937/kultura1653198R
ER  - 
@article{
author = "Radojičić, Mirjana",
year = "2016",
abstract = "Предмет текста је однос уметности и политике какав је практикован у време успона европске политичке левице, у првом реду оне на просторима предратног и постратног СССР-а. Теза која се у тексту брани је да сви тоталитарни друштвенополитички системи формирају принципијелно истозначан став према уметности као моћном потенцијалном медију за промоцију и трансмисију идеолошких и политичких порука, што њена остварења углавном доводи на границу кича, ако већ не и у његово само средиште. У другом делу рада разматрају се збивања на eкс-југословенској послератној политичкој и уметничкој сцени и указује на њене специфичности, превасходно ону садржану у чињеници да је кич на њој био присутнији као (анти)стил политичког живота, у првом реду језика тада актуалне политике, него као неуметност., The subject of this text is the relation between art and politics as it was practiced at the time of the rise of the European political Left, above all in the regions of the pre-war and post-war USSR. The thesis defended
in the text is that all the totalitarian social-political systems form, in principle, a uniform attitude to arts as a powerful potential media for the promotion and transmission of their ideological and political messages, which mostly brings artistic creations to the verge of kitsch if not to its very centre. The other part of the thesis deals with events on the ex-Yugoslav post-war political and art scene, highlighting its specific features, especially those contained in the fact that kitsch was present on that scene rather as an (anti)-style of political life – above all of the language of the ruling politics of the time – than as a non-art.",
publisher = "Beograd : Zavod za proučavanje kulturnog razvitka",
journal = "Kultura",
title = "Avangarda, kič i "leve" ideje, Avant-Garde, Kitsch and Leftist Ideas",
number = "4",
volume = "153",
pages = "198-210",
doi = "10.5937/kultura1653198R"
}
Radojičić, M.. (2016). Avangarda, kič i "leve" ideje. in Kultura
Beograd : Zavod za proučavanje kulturnog razvitka., 153(4), 198-210.
https://doi.org/10.5937/kultura1653198R
Radojičić M. Avangarda, kič i "leve" ideje. in Kultura. 2016;153(4):198-210.
doi:10.5937/kultura1653198R .
Radojičić, Mirjana, "Avangarda, kič i "leve" ideje" in Kultura, 153, no. 4 (2016):198-210,
https://doi.org/10.5937/kultura1653198R . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB