Repository of The Institute for Philosophy and Social Theory
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Radovi istraživača
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mi izbeglice: život koji se ne može živeti

We refugees: an Unlivable Life

Thumbnail
2017
document.pdf (444.9Kb)
Authors
Zaharijević, Adriana
Contributors
Lukić-Krstanović, Miroslava
Stojić-Mitrović, Marta
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Текст је подељен у две везане целине. Прва обрађује мотив који је увела Хана Арент 1943. године кратким текстом насловљеним „Ми избеглице“. Шта значи то „ми избеглице“, ко су ти „ми“, и mожемо ли и ми једном и некад бити избеглице? Фигура избеглице се чита и промишља у неколико варијација на фразу коју је увела Арент, с посебним освртом на идеју људских права, грађанства, страха, територије и припадања. Фигура избеглице нам такође омогућава да уведемо разлику између права nа живот и права на живот који се може живети. Друга целина у том смислу тестира тезу према којој је за живљив живот неопходно да буду испуњена три услова: једнакост, одсуство сиромаштва и одсуство рата; три услова која су у случају избеглица дубоко упитна.
The paper is divided in two related parts. The first one offers a textual chain based on the short text “We Refugees” written by Hannah Arendt in 1943. What does this ‘we refugees’ mean, who are those ‘we’, and could we not once become refugees? The figure of a refugee is read through several instances of the phrase introduced by Arendt, with the special emphasis on the ideas of human rights, citizenship, fear, territory and belonging. The figure of a refugee allows us to introduce an important difference, often omitted within strictly juridical and policy papers, between the right to life and the right to a livable life. The second part of the text examines the hypothesis that a livable life requires three conditions for its possibility: equality, the absence of war and the absence of poverty. The life of a refugee can be thought of as a retraction of these conditions, and thus as unlivable.
Keywords:
једнакост / право на живот / citizenship / livable life / equality / right to life
Source:
Glasnik Etnografskog instituta SANU, 2017, 64, 4, 513-526
Publisher:
  • Beograd : Etnografski institut SANU
Funding / projects:
  • Politics of Social Memory and National Identity: Regional and European Context (RS-179049)

DOI: 10.2298/GEI1703513Z

ISSN: 0350-0861

[ Google Scholar ]
URI
http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1493
Collections
  • Radovi istraživača
Institution/Community
IFDT
TY  - JOUR
AU  - Zaharijević, Adriana
PY  - 2017
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1493
AB  - Текст је подељен у две везане целине. Прва обрађује мотив који је увела Хана Арент 1943. године кратким текстом насловљеним „Ми избеглице“. Шта значи то „ми избеглице“, ко су ти „ми“, и mожемо ли и ми једном и некад бити избеглице? Фигура избеглице се чита и промишља у неколико варијација на фразу коју је увела Арент, с посебним освртом на идеју људских права, грађанства, страха, територије и припадања. Фигура избеглице нам такође омогућава да уведемо разлику између права
nа живот и права на живот који се може живети. Друга целина у том смислу тестира тезу према којој је за живљив живот неопходно да буду испуњена три услова: једнакост, одсуство сиромаштва и одсуство рата; три услова која су у случају
избеглица дубоко упитна.
AB  - The paper is divided in two related parts. The first one offers a textual chain based on the short text “We Refugees” written by Hannah Arendt in 1943. What does this ‘we refugees’
mean, who are those ‘we’, and could we not once become refugees? The figure of a refugee is read through several instances of the phrase introduced by Arendt, with the special emphasis on the ideas of human rights, citizenship, fear, territory and belonging. The figure
of a refugee allows us to introduce an important difference, often omitted within strictly juridical and policy papers, between the right to life and the right to a livable life. The second part of the text examines the hypothesis that a livable life requires three conditions for its possibility: equality, the absence of war and the absence of poverty. The life of a refugee can be thought of as a retraction of these conditions, and thus as unlivable.
PB  - Beograd : Etnografski institut SANU
T2  - Glasnik Etnografskog instituta SANU
T1  - Mi izbeglice: život koji se ne može živeti
T1  - We refugees: an Unlivable Life
IS  - 4
VL  - 64
SP  - 513
EP  - 526
DO  - 10.2298/GEI1703513Z
ER  - 
@article{
author = "Zaharijević, Adriana",
year = "2017",
abstract = "Текст је подељен у две везане целине. Прва обрађује мотив који је увела Хана Арент 1943. године кратким текстом насловљеним „Ми избеглице“. Шта значи то „ми избеглице“, ко су ти „ми“, и mожемо ли и ми једном и некад бити избеглице? Фигура избеглице се чита и промишља у неколико варијација на фразу коју је увела Арент, с посебним освртом на идеју људских права, грађанства, страха, територије и припадања. Фигура избеглице нам такође омогућава да уведемо разлику између права
nа живот и права на живот који се може живети. Друга целина у том смислу тестира тезу према којој је за живљив живот неопходно да буду испуњена три услова: једнакост, одсуство сиромаштва и одсуство рата; три услова која су у случају
избеглица дубоко упитна., The paper is divided in two related parts. The first one offers a textual chain based on the short text “We Refugees” written by Hannah Arendt in 1943. What does this ‘we refugees’
mean, who are those ‘we’, and could we not once become refugees? The figure of a refugee is read through several instances of the phrase introduced by Arendt, with the special emphasis on the ideas of human rights, citizenship, fear, territory and belonging. The figure
of a refugee allows us to introduce an important difference, often omitted within strictly juridical and policy papers, between the right to life and the right to a livable life. The second part of the text examines the hypothesis that a livable life requires three conditions for its possibility: equality, the absence of war and the absence of poverty. The life of a refugee can be thought of as a retraction of these conditions, and thus as unlivable.",
publisher = "Beograd : Etnografski institut SANU",
journal = "Glasnik Etnografskog instituta SANU",
title = "Mi izbeglice: život koji se ne može živeti, We refugees: an Unlivable Life",
number = "4",
volume = "64",
pages = "513-526",
doi = "10.2298/GEI1703513Z"
}
Zaharijević, A.. (2017). Mi izbeglice: život koji se ne može živeti. in Glasnik Etnografskog instituta SANU
Beograd : Etnografski institut SANU., 64(4), 513-526.
https://doi.org/10.2298/GEI1703513Z
Zaharijević A. Mi izbeglice: život koji se ne može živeti. in Glasnik Etnografskog instituta SANU. 2017;64(4):513-526.
doi:10.2298/GEI1703513Z .
Zaharijević, Adriana, "Mi izbeglice: život koji se ne može živeti" in Glasnik Etnografskog instituta SANU, 64, no. 4 (2017):513-526,
https://doi.org/10.2298/GEI1703513Z . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB