Repository of The Institute for Philosophy and Social Theory
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Glavna kolekcija
  • View Item
  •   RIFDT
  • IFDT
  • Glavna kolekcija
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo

From the Rights of Man to the Human Rights : Man – Nation – Humanity

Thumbnail
2008
1333.pdf (185.3Kb)
Authors
Zaharijević, Adriana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Insistiranje na tome da ljudska prava i prava čoveka (kodifikovana u Univerzalnoj deklaraciji o ljudskim pravima i Deklaraciji o pravima čoveka i građanina, respektivno) nisu jedno i isto, kako bi se u prvi mah moglo zaključiti na temelju pojma „čovek“ koji se javlja u oba naziva, predstavlja okosnicu ovog rada. Razvijanjem ovog motiva u tekstu nastojim da pokažem sledeće: da je pojam „čovek“, iako po definiciji inkluzivan i u apstraktnom smislu nediskriminativan, u vreme kada i praktički ulazi u upotrebu (u prosvetiteljsko doba revolucija) zapravo zasnovan na prećutnom isključivanju i da je samo na temelju tog isključivanja mogao da označava „slobodne i jednake“. Iako paralelni ili istovremeni nastanak i implementacija prava čoveka i nacionalnih prava isprva deluje protivrečno, nastojim da pokažem da je taj paradoks samo prividan, budući da je sam pojam čoveka ograničen i isključujući, te utoliko kompatibilan s ekskluzivnošću koja je nužni uslov pojma nacije. Posledice nacionalizama ...– svetski ratovi, pre svega – iznele su na videlo nemogućnost opstanka koncepcije slobode i jednakosti zasnovane na bratstvu ljudi (belih evropskih muškaraca), i nemogućnost demokratije koja je samo parcijalna iako hini univerzalnost. Kodifikovanje univerzalnih ljudskih prava predstavlja odgovor na ovu unutrašnju diskrepanciju u jednakoj meri u kojoj je reakcija na razornost svih tipova nacionalizama. Pojam života, koji u tekstu obrazlažem, korespondira temeljnom zahtevu na pravo na život (kao prvom i osnovnom ljudskom pravu), koje više ne pripada „čoveku“, već svakome/svakoj.

Keywords:
čovek / čovečanstvo / život / nation / rights
Source:
Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 2008, 111-151
Publisher:
  • Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju

DOI: 10.2298/FID0801111Z

[ Google Scholar ]
URI
http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1335
Collections
  • Glavna kolekcija
  • Filozofija i društvo [Philosophy and Society]
Institution/Community
IFDT
TY  - JOUR
AU  - Zaharijević, Adriana
PY  - 2008
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1335
AB  - Insistiranje na tome da ljudska prava i prava čoveka (kodifikovana u Univerzalnoj deklaraciji o ljudskim pravima i Deklaraciji o pravima čoveka i građanina, respektivno) nisu jedno i isto, kako bi se u prvi mah moglo zaključiti na temelju pojma „čovek“ koji se javlja u oba naziva, predstavlja okosnicu ovog rada. Razvijanjem ovog motiva u tekstu nastojim da pokažem sledeće: da je pojam „čovek“,
iako po definiciji inkluzivan i u apstraktnom smislu nediskriminativan, u vreme kada i praktički ulazi u upotrebu (u prosvetiteljsko doba revolucija) zapravo zasnovan na prećutnom isključivanju i da je samo na temelju tog isključivanja mogao da označava „slobodne i jednake“. Iako paralelni ili istovremeni nastanak i implementacija prava čoveka i nacionalnih prava isprva deluje protivrečno, nastojim da pokažem da je taj paradoks samo prividan, budući da je sam pojam čoveka ograničen i isključujući, te utoliko kompatibilan s ekskluzivnošću koja je nužni uslov pojma nacije. Posledice nacionalizama – svetski ratovi, pre svega – iznele su na videlo nemogućnost opstanka koncepcije slobode i jednakosti zasnovane na bratstvu ljudi (belih evropskih muškaraca), i nemogućnost demokratije koja je samo parcijalna iako hini univerzalnost. Kodifikovanje univerzalnih ljudskih prava predstavlja odgovor na ovu unutrašnju diskrepanciju u jednakoj meri u kojoj je reakcija na razornost svih tipova nacionalizama. Pojam života, koji u tekstu obrazlažem, korespondira temeljnom zahtevu na pravo na život (kao prvom i osnovnom ljudskom pravu), koje više ne pripada „čoveku“, već svakome/svakoj.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Filozofija i društvo/Philosophy and Society
T1  - Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo
T1  - From the Rights of Man to the Human Rights : Man – Nation – Humanity
SP  - 111
EP  - 151
DO  - 10.2298/FID0801111Z
ER  - 
@article{
author = "Zaharijević, Adriana",
year = "2008",
abstract = "Insistiranje na tome da ljudska prava i prava čoveka (kodifikovana u Univerzalnoj deklaraciji o ljudskim pravima i Deklaraciji o pravima čoveka i građanina, respektivno) nisu jedno i isto, kako bi se u prvi mah moglo zaključiti na temelju pojma „čovek“ koji se javlja u oba naziva, predstavlja okosnicu ovog rada. Razvijanjem ovog motiva u tekstu nastojim da pokažem sledeće: da je pojam „čovek“,
iako po definiciji inkluzivan i u apstraktnom smislu nediskriminativan, u vreme kada i praktički ulazi u upotrebu (u prosvetiteljsko doba revolucija) zapravo zasnovan na prećutnom isključivanju i da je samo na temelju tog isključivanja mogao da označava „slobodne i jednake“. Iako paralelni ili istovremeni nastanak i implementacija prava čoveka i nacionalnih prava isprva deluje protivrečno, nastojim da pokažem da je taj paradoks samo prividan, budući da je sam pojam čoveka ograničen i isključujući, te utoliko kompatibilan s ekskluzivnošću koja je nužni uslov pojma nacije. Posledice nacionalizama – svetski ratovi, pre svega – iznele su na videlo nemogućnost opstanka koncepcije slobode i jednakosti zasnovane na bratstvu ljudi (belih evropskih muškaraca), i nemogućnost demokratije koja je samo parcijalna iako hini univerzalnost. Kodifikovanje univerzalnih ljudskih prava predstavlja odgovor na ovu unutrašnju diskrepanciju u jednakoj meri u kojoj je reakcija na razornost svih tipova nacionalizama. Pojam života, koji u tekstu obrazlažem, korespondira temeljnom zahtevu na pravo na život (kao prvom i osnovnom ljudskom pravu), koje više ne pripada „čoveku“, već svakome/svakoj.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Filozofija i društvo/Philosophy and Society",
title = "Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo, From the Rights of Man to the Human Rights : Man – Nation – Humanity",
pages = "111-151",
doi = "10.2298/FID0801111Z"
}
Zaharijević, A.. (2008). Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 111-151.
https://doi.org/10.2298/FID0801111Z
Zaharijević A. Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo. in Filozofija i društvo/Philosophy and Society. 2008;:111-151.
doi:10.2298/FID0801111Z .
Zaharijević, Adriana, "Od prava čoveka ka ljudskim pravima: čovek – nacija – čovečanstvo" in Filozofija i društvo/Philosophy and Society (2008):111-151,
https://doi.org/10.2298/FID0801111Z . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RIFDT | Send Feedback

OpenAIRERCUB