Bogdanovski, Mašan

Link to this page

Authority KeyName Variants
e2489fdd-8e34-4e0d-8c6e-9ab3a46ca928
  • Bogdanovski, Mašan (2)
Projects

Author's Bibliography

Asketska etika kao metološki eklektička etika

Bogdanovski, Mašan; Fatić, Aleksandar

(Beograd : Srpsko filozofsko društvo, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Fatić, Aleksandar
PY  - 2014
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/368
AB  - Metodološke podele u etici imaju fundamentalne posledice kako na konceptualnom planu, tako i na planu praktične primenljivosti takvih etika. Te podele su rezultat preuzimanja širih teorijskih opredeljenja, ali istovremeno i rezultat senzibiliteta i onoga što se u hegelijanskoj tradiciji ponekad naziva «moralnim instinktima» pojedinca. Deontološki, konsekvencijalistički, vrlinski, razvojni i drugi metodološki modeli etika doveli su do multiplikovanja standarda etičkog mišljenja. Taj proces je bio filozofski i intelektualno plodan, ali je istovremeno proizveo bitne probleme u praktičnoj filozofiji, a pogotovo u primenjenim oblastima filozofije koje zahtevaju konkretan odnos između ključnih vrednosti kojima se neka etika rukovodi i specifičnih moralnih izazova kojima se osoba koja takvu etiku prihvata obraća. Savremeno doba u svojoj prelomnosti istinski zahteva okretanje od metodološkog i konceptualnog redukcionizma i usvajanje sintetičkih modela mišljenja u etici. No pitanje koje se u tom kontekstu postavlja je koja vrsta konkretnih preskriptivnih etičkih modela koji već postoje može biti reinterpretirana ili razvijena sa potencijalom da zaista predstavlja metodološki sintetičku etiku.
U ovom tekstu se razmatra asketska etika, pre svega hrišćanska etika, kao dobar kandidat za jednu praktičnu etiku. U cilju osvetljavanja potencijala asketske etike da
integriše elemente eudaimonističke etike i etike dužnosti, vrlinske etike, konsekvencijalističke i deontološke etike, na različitim nivoima, u tekstu se u fokus razmatranja postavljaju dva ključna i provokativna pitanja:
(1) U kojoj meri je asketska etika «negativna» i zasnovana na načelima odricanja, a u kojoj meri sadrži pozitivan dinamički sadržaj; da li se može razviti interpretacija asketske hrišćanske etike u kojoj bi ona bila sposobna da integriše pojam zadovoljstva u značenju «eudaimonia».
(2) Da li je asketska etika u stanju da generiše konkretna moralna pitanja koja bi sugerisala etičko opravdanje postupaka, a koja bi značenjski integrisala različite metode etičkog mišljenja (u minimalnom slučaju deontološko, konsekvencijalističko i vrlinsko
etičko rasuđivanje). Ukoliko bi ovo razmatranje pokazalo da asketska etika može da postigne oba navedena cilja, moglo bi se zaključiti da je ona dobar kandidat za jednu metodološki sintetičku etiku. To, naravno, ne bi podrazumevalo da je asketska etika jedina potencijalna takva etika, ali bi svakako omogućilo jedno šire razumevanje asketizma kao praktičnog načina razmišljanja o
postizanju filozofski «dobrog života». Istovremeno, razmatranje karakteristika asketizma kao metodološki eklektičke etike bi otvorilo jedan dodatni put formulisanju opštih kriterijuma koje praktična integrativna filozofija, a posebno etika, treba da ispuni da bi zadovoljila sintetičke zahteve prelomnog vremena.
PB  - Beograd : Srpsko filozofsko društvo
T2  - Theoria
T1  - Asketska etika kao metološki eklektička etika
SP  - 87
EP  - 106
DO  - 10.2298/THEO1402087F
ER  - 
@article{
editor = "Bogdanovski, Mašan",
author = "Fatić, Aleksandar",
year = "2014",
abstract = "Metodološke podele u etici imaju fundamentalne posledice kako na konceptualnom planu, tako i na planu praktične primenljivosti takvih etika. Te podele su rezultat preuzimanja širih teorijskih opredeljenja, ali istovremeno i rezultat senzibiliteta i onoga što se u hegelijanskoj tradiciji ponekad naziva «moralnim instinktima» pojedinca. Deontološki, konsekvencijalistički, vrlinski, razvojni i drugi metodološki modeli etika doveli su do multiplikovanja standarda etičkog mišljenja. Taj proces je bio filozofski i intelektualno plodan, ali je istovremeno proizveo bitne probleme u praktičnoj filozofiji, a pogotovo u primenjenim oblastima filozofije koje zahtevaju konkretan odnos između ključnih vrednosti kojima se neka etika rukovodi i specifičnih moralnih izazova kojima se osoba koja takvu etiku prihvata obraća. Savremeno doba u svojoj prelomnosti istinski zahteva okretanje od metodološkog i konceptualnog redukcionizma i usvajanje sintetičkih modela mišljenja u etici. No pitanje koje se u tom kontekstu postavlja je koja vrsta konkretnih preskriptivnih etičkih modela koji već postoje može biti reinterpretirana ili razvijena sa potencijalom da zaista predstavlja metodološki sintetičku etiku.
U ovom tekstu se razmatra asketska etika, pre svega hrišćanska etika, kao dobar kandidat za jednu praktičnu etiku. U cilju osvetljavanja potencijala asketske etike da
integriše elemente eudaimonističke etike i etike dužnosti, vrlinske etike, konsekvencijalističke i deontološke etike, na različitim nivoima, u tekstu se u fokus razmatranja postavljaju dva ključna i provokativna pitanja:
(1) U kojoj meri je asketska etika «negativna» i zasnovana na načelima odricanja, a u kojoj meri sadrži pozitivan dinamički sadržaj; da li se može razviti interpretacija asketske hrišćanske etike u kojoj bi ona bila sposobna da integriše pojam zadovoljstva u značenju «eudaimonia».
(2) Da li je asketska etika u stanju da generiše konkretna moralna pitanja koja bi sugerisala etičko opravdanje postupaka, a koja bi značenjski integrisala različite metode etičkog mišljenja (u minimalnom slučaju deontološko, konsekvencijalističko i vrlinsko
etičko rasuđivanje). Ukoliko bi ovo razmatranje pokazalo da asketska etika može da postigne oba navedena cilja, moglo bi se zaključiti da je ona dobar kandidat za jednu metodološki sintetičku etiku. To, naravno, ne bi podrazumevalo da je asketska etika jedina potencijalna takva etika, ali bi svakako omogućilo jedno šire razumevanje asketizma kao praktičnog načina razmišljanja o
postizanju filozofski «dobrog života». Istovremeno, razmatranje karakteristika asketizma kao metodološki eklektičke etike bi otvorilo jedan dodatni put formulisanju opštih kriterijuma koje praktična integrativna filozofija, a posebno etika, treba da ispuni da bi zadovoljila sintetičke zahteve prelomnog vremena.",
publisher = "Beograd : Srpsko filozofsko društvo",
journal = "Theoria",
title = "Asketska etika kao metološki eklektička etika",
pages = "87-106",
doi = "10.2298/THEO1402087F"
}
Bogdanovski, M.,& Fatić, A.. (2014). Asketska etika kao metološki eklektička etika. in Theoria
Beograd : Srpsko filozofsko društvo., 87-106.
https://doi.org/10.2298/THEO1402087F
Bogdanovski M, Fatić A. Asketska etika kao metološki eklektička etika. in Theoria. 2014;:87-106.
doi:10.2298/THEO1402087F .
Bogdanovski, Mašan, Fatić, Aleksandar, "Asketska etika kao metološki eklektička etika" in Theoria (2014):87-106,
https://doi.org/10.2298/THEO1402087F . .

O Kantovoj teoriji zemlje

Bogdanovski, Mašan; Bojanić, Petar D.; Jovanov, Rastko

(Beograd : Srpsko filozofsko društvo, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Bojanić, Petar D.
AU  - Jovanov, Rastko
PY  - 2012
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/996
AB  - Namera nam je da posredstvom razmatranja Kantove teorije o Zemlji istražimo u kojoj se meri u njegovoj filozofiji mogu ustanoviti obrisi moderne ekopolitike, koja je usko povezana sa Kantovim razmatranjem odnosa između geografije, tela i granica našeg saznanja. U Kantovoj filozofiji pronalazimo ideju jedne eventualne geoetike koja se bavi problemom čovekovog stanovanja na Zemlji i njegovog prostorno-moralnog orijentisanja u svetu. Kant kritikuje shvatanje Zemlje kao pukog poseda ljudske vrste (species) i putem praktičnog postulata uma zahteva da se čovekov odnos prema Zemlji suštinski preispita s obzirom na telesno-geografske granice ljudskog saznanja.
PB  - Beograd : Srpsko filozofsko društvo
T2  - Theoria
T1  - O Kantovoj teoriji zemlje
SP  - 19
EP  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_996
ER  - 
@article{
editor = "Bogdanovski, Mašan",
author = "Bojanić, Petar D. and Jovanov, Rastko",
year = "2012",
abstract = "Namera nam je da posredstvom razmatranja Kantove teorije o Zemlji istražimo u kojoj se meri u njegovoj filozofiji mogu ustanoviti obrisi moderne ekopolitike, koja je usko povezana sa Kantovim razmatranjem odnosa između geografije, tela i granica našeg saznanja. U Kantovoj filozofiji pronalazimo ideju jedne eventualne geoetike koja se bavi problemom čovekovog stanovanja na Zemlji i njegovog prostorno-moralnog orijentisanja u svetu. Kant kritikuje shvatanje Zemlje kao pukog poseda ljudske vrste (species) i putem praktičnog postulata uma zahteva da se čovekov odnos prema Zemlji suštinski preispita s obzirom na telesno-geografske granice ljudskog saznanja.",
publisher = "Beograd : Srpsko filozofsko društvo",
journal = "Theoria",
title = "O Kantovoj teoriji zemlje",
pages = "19-29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_996"
}
Bogdanovski, M., Bojanić, P. D.,& Jovanov, R.. (2012). O Kantovoj teoriji zemlje. in Theoria
Beograd : Srpsko filozofsko društvo., 19-29.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_996
Bogdanovski M, Bojanić PD, Jovanov R. O Kantovoj teoriji zemlje. in Theoria. 2012;:19-29.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_996 .
Bogdanovski, Mašan, Bojanić, Petar D., Jovanov, Rastko, "O Kantovoj teoriji zemlje" in Theoria (2012):19-29,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_996 .