Radović, Тара

Link to this page

Authority KeyName Variants
f444e66a-2ea2-4b46-95c6-76faebe9ff3f
  • Radović, Тара (1)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak

Radović, Тара

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Radović, Тара
PY  - 2022
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2566
AB  - U ovom radu predstavljen je pojam (nevoljnih) prekida i njihovo mesto
i značaj u savremenom društvu. Prekidi su situacije u kojima smo
prinuđeni da obustavimo obavljanje trenutnog zadatka usled drugog,
prekidajućeg, koji se nametnuo najčešće iz spoljnje sredine (npr. zvono
na vratima dok pišemo tekst). Fenomen prekida se ispituje danas
iz perspektive kognitivne psihologije, i može se posmatrati kao posebna
forma multitaskinga. Teorije koje nude objašnjenje efekata
prekida na učinak u zadacima pre svega su teorije koje se bave pamćenjem
i zaboravljanjem namera i ciljeva. U tekstu je dat istorijski
osvrt na istraživanja ciljeva i najznačajnijih modela, koji su uticali na
formulisanje savremenih teorija pamćenja ciljeva. Prikazane su dve
dominantne savremene teorije pamćenja ciljeva, model pamćenja
ciljeva i teorija prospektivnog pamćenja. Takođe, prikazani su najznačajniji
empirijski nalazi u vezi sa uticajem prekidajućih zadataka na
učinak u glavnom prekinutom zadatku, kao što su efekat pauze pre
početka prekidajućeg zadatka, efekti znakova za prisećanje, efekat
dužine prekida, kompleksnosti prekidajućih zadataka, efekti sličnosti
između glavnog i prekidajućeg zadatka, efekti pozicije prekida i učestalosti
prekida. Prikazani emprijski rezultati su interpretirani u kontekstu
savremenih teorija prekida.
AB  - In this paper the phenomenon of task interruptions is described and their position in contemporary society is discussed. Interruptions are present when the execution of a primary (main) task is suspended due to another (interruption) task that takes place abruptly and unexpectedly usually in external environment (ringing doorbell while writing a text). This phenomen is typically examined from the perspective of cognitive psychology and can be regarded as a special form of multitasking. Theories aiming to explain the effects of interruptions on the performance in the primary task upon resumption are ones dealing with memory and forgetting of goals and intentions. In the text a historical overview is proposed and historically most relevant ideas and models that influenced contemporary theories on this topic. Two dominant contemporary theories are also described: the memory for goals model and the prospective memory theory. Also, an overview of the most relevant empirical findings regarding the effects of interruptions on the resumption of the primary task is provided, such as the effects of interruption lag, memory cues, interruption length, complexity, similarity between the tasks, interruption position and interruption frequency. These effects are interpreted within the two contemporary theories.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak
T1  - Task interruptions – the term, history, and performance consequences
IS  - 1
VL  - 3
DO  - 10.5281/zenodo.6591719
ER  - 
@article{
author = "Radović, Тара",
year = "2022",
abstract = "U ovom radu predstavljen je pojam (nevoljnih) prekida i njihovo mesto
i značaj u savremenom društvu. Prekidi su situacije u kojima smo
prinuđeni da obustavimo obavljanje trenutnog zadatka usled drugog,
prekidajućeg, koji se nametnuo najčešće iz spoljnje sredine (npr. zvono
na vratima dok pišemo tekst). Fenomen prekida se ispituje danas
iz perspektive kognitivne psihologije, i može se posmatrati kao posebna
forma multitaskinga. Teorije koje nude objašnjenje efekata
prekida na učinak u zadacima pre svega su teorije koje se bave pamćenjem
i zaboravljanjem namera i ciljeva. U tekstu je dat istorijski
osvrt na istraživanja ciljeva i najznačajnijih modela, koji su uticali na
formulisanje savremenih teorija pamćenja ciljeva. Prikazane su dve
dominantne savremene teorije pamćenja ciljeva, model pamćenja
ciljeva i teorija prospektivnog pamćenja. Takođe, prikazani su najznačajniji
empirijski nalazi u vezi sa uticajem prekidajućih zadataka na
učinak u glavnom prekinutom zadatku, kao što su efekat pauze pre
početka prekidajućeg zadatka, efekti znakova za prisećanje, efekat
dužine prekida, kompleksnosti prekidajućih zadataka, efekti sličnosti
između glavnog i prekidajućeg zadatka, efekti pozicije prekida i učestalosti
prekida. Prikazani emprijski rezultati su interpretirani u kontekstu
savremenih teorija prekida., In this paper the phenomenon of task interruptions is described and their position in contemporary society is discussed. Interruptions are present when the execution of a primary (main) task is suspended due to another (interruption) task that takes place abruptly and unexpectedly usually in external environment (ringing doorbell while writing a text). This phenomen is typically examined from the perspective of cognitive psychology and can be regarded as a special form of multitasking. Theories aiming to explain the effects of interruptions on the performance in the primary task upon resumption are ones dealing with memory and forgetting of goals and intentions. In the text a historical overview is proposed and historically most relevant ideas and models that influenced contemporary theories on this topic. Two dominant contemporary theories are also described: the memory for goals model and the prospective memory theory. Also, an overview of the most relevant empirical findings regarding the effects of interruptions on the resumption of the primary task is provided, such as the effects of interruption lag, memory cues, interruption length, complexity, similarity between the tasks, interruption position and interruption frequency. These effects are interpreted within the two contemporary theories.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak, Task interruptions – the term, history, and performance consequences",
number = "1",
volume = "3",
doi = "10.5281/zenodo.6591719"
}
Radović, Т.. (2022). Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak. in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 3(1).
https://doi.org/10.5281/zenodo.6591719
Radović Т. Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak. in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2022;3(1).
doi:10.5281/zenodo.6591719 .
Radović, Тара, "Prekidi aktivnosti – pojam, istorija i njihovi efekti na učinak" in Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva, 3, no. 1 (2022),
https://doi.org/10.5281/zenodo.6591719 . .