A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism
Nova klima za ljudsku prirodu? Proučavanje društvene teorije kroz postprirodu, antropocen i posthumanizam
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
By examining debates on the Anthropocene era ignited by new materialist and posthumanist scholarship, this paper aims to discern how these perspectives can reframe the human-nature nexus. It also considers how various “developmentalist” approaches might assume the role traditionally held by the concept of human nature. The first section highlights concerns raised by posthumanist and neomaterialist scholars about the marginalized status of “nature”, life, and biology within dominant constructivist viewpoints. A central argument posits that notions like “denaturalization” and biopolitics amplify societal dominance over nature, pushing social theory towards an anthropocentric and potentially biologically indeterminate stance. Contrasting this, the second section delves into modern interpretations of the planet in social theory, inspired by the emergence of the Anthropocene. This lens reveals a dynamic, co-constitutive relationship, tilting less towards the unilateral commands of “nature” ...and more towards understanding the evolution of human life and societal structures within Earth’s expansive temporal and spatial realms. The third section further unpacks these developmental ideas by juxtaposing the theories of Bruno Latour and Tim Ingold. The paper contends that both approaches endeavor to illuminate the complex processes underpinning the evolution of life forms, underscoring the significance of culture. In conclusion, the intricate postnatural landscape of the Anthropocene necessitates a more integrated human-nature relationship. This calls for not only discarding dehumanizing facets of human nature, but also fostering a renewed sensibility – a deeper form of humanizing that acknowledges and celebrates our shared existence with other species and entities.
Proučavajući rasprave o antropocenskoj eri pokrenute od strane novih materijalističkih i posthumanističkih pristupa, ovaj rad nastoji da prepozna kako ove perspektive mogu preoblikovati vezu između čoveka i prirode. Takođe, u radu se razmatra kako različiti „razvojni“ pristupi mogu preuzeti ulogu koju je tradicionalno imao pojam ljudske prirode. Prvi deo ističe
probleme koje posthumanistički i neomaterijalistički uočavaju povodom marginalizovanog
statusa „prirode“, života i biologije unutar dominantnih konstruktivističkih gledišta. Centralni dominaciju nad prirodom, gurajući socijalnu teoriju prema antropocentričnom i potencijalno
biološki neodređenom stavu. Nasuprot tome, drugi deo se bavi modernim tumačenjima planete u socijalnoj teoriji, inspirisanim pojavom antropocena. Kroz ovu perspektivu otkriva se
dinamična, ko-konstitutivna veza, koja manje naginje jednostranom diktatu „prirode“ a više
ka razumevanju evolucije ljudskog života i društvenih struktura unutar prostranih vreme...nskih i prostornih domena Zemlje. Treći deo dalje razrađuje ove razvojne ideje upoređujući
teorije Bruna Latura i Tima Ingolda. Rad tvrdi da oba pristupa teže osvetljavanju složenih
procesa koji stoje u osnovi evolucije životnih oblika, naglašavajući značaj kulture. Zaključno,
složeni postprirodni pejzaž antropocena zahteva integrisaniji odnos čoveka i prirode. To zahteva ne samo odbacivanje dehumanizirajućih aspekata ljudske prirode, već i podsticanje
obnovljenog senzibiliteta – dublje forme humanizacije koja priznaje i slavi naše zajedničko
postojanje s drugim vrstama i entitetima
Кључне речи:
Anthropocene / postnature / human nature / posthumanism / planetИзвор:
Filozofija i društvo / Philosophy and Society, 2024, 35, 1, 53-80Издавач:
- Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
Институција/група
IFDTTY - JOUR AU - Janković, Stefan PY - 2024 UR - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3804 AB - By examining debates on the Anthropocene era ignited by new materialist and posthumanist scholarship, this paper aims to discern how these perspectives can reframe the human-nature nexus. It also considers how various “developmentalist” approaches might assume the role traditionally held by the concept of human nature. The first section highlights concerns raised by posthumanist and neomaterialist scholars about the marginalized status of “nature”, life, and biology within dominant constructivist viewpoints. A central argument posits that notions like “denaturalization” and biopolitics amplify societal dominance over nature, pushing social theory towards an anthropocentric and potentially biologically indeterminate stance. Contrasting this, the second section delves into modern interpretations of the planet in social theory, inspired by the emergence of the Anthropocene. This lens reveals a dynamic, co-constitutive relationship, tilting less towards the unilateral commands of “nature” and more towards understanding the evolution of human life and societal structures within Earth’s expansive temporal and spatial realms. The third section further unpacks these developmental ideas by juxtaposing the theories of Bruno Latour and Tim Ingold. The paper contends that both approaches endeavor to illuminate the complex processes underpinning the evolution of life forms, underscoring the significance of culture. In conclusion, the intricate postnatural landscape of the Anthropocene necessitates a more integrated human-nature relationship. This calls for not only discarding dehumanizing facets of human nature, but also fostering a renewed sensibility – a deeper form of humanizing that acknowledges and celebrates our shared existence with other species and entities. AB - Proučavajući rasprave o antropocenskoj eri pokrenute od strane novih materijalističkih i posthumanističkih pristupa, ovaj rad nastoji da prepozna kako ove perspektive mogu preoblikovati vezu između čoveka i prirode. Takođe, u radu se razmatra kako različiti „razvojni“ pristupi mogu preuzeti ulogu koju je tradicionalno imao pojam ljudske prirode. Prvi deo ističe probleme koje posthumanistički i neomaterijalistički uočavaju povodom marginalizovanog statusa „prirode“, života i biologije unutar dominantnih konstruktivističkih gledišta. Centralni dominaciju nad prirodom, gurajući socijalnu teoriju prema antropocentričnom i potencijalno biološki neodređenom stavu. Nasuprot tome, drugi deo se bavi modernim tumačenjima planete u socijalnoj teoriji, inspirisanim pojavom antropocena. Kroz ovu perspektivu otkriva se dinamična, ko-konstitutivna veza, koja manje naginje jednostranom diktatu „prirode“ a više ka razumevanju evolucije ljudskog života i društvenih struktura unutar prostranih vremenskih i prostornih domena Zemlje. Treći deo dalje razrađuje ove razvojne ideje upoređujući teorije Bruna Latura i Tima Ingolda. Rad tvrdi da oba pristupa teže osvetljavanju složenih procesa koji stoje u osnovi evolucije životnih oblika, naglašavajući značaj kulture. Zaključno, složeni postprirodni pejzaž antropocena zahteva integrisaniji odnos čoveka i prirode. To zahteva ne samo odbacivanje dehumanizirajućih aspekata ljudske prirode, već i podsticanje obnovljenog senzibiliteta – dublje forme humanizacije koja priznaje i slavi naše zajedničko postojanje s drugim vrstama i entitetima PB - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju T2 - Filozofija i društvo / Philosophy and Society T1 - A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism T1 - Nova klima za ljudsku prirodu? Proučavanje društvene teorije kroz postprirodu, antropocen i posthumanizam IS - 1 VL - 35 SP - 53 EP - 80 DO - 10.2298/FID2401053J ER -
@article{ author = "Janković, Stefan", year = "2024", abstract = "By examining debates on the Anthropocene era ignited by new materialist and posthumanist scholarship, this paper aims to discern how these perspectives can reframe the human-nature nexus. It also considers how various “developmentalist” approaches might assume the role traditionally held by the concept of human nature. The first section highlights concerns raised by posthumanist and neomaterialist scholars about the marginalized status of “nature”, life, and biology within dominant constructivist viewpoints. A central argument posits that notions like “denaturalization” and biopolitics amplify societal dominance over nature, pushing social theory towards an anthropocentric and potentially biologically indeterminate stance. Contrasting this, the second section delves into modern interpretations of the planet in social theory, inspired by the emergence of the Anthropocene. This lens reveals a dynamic, co-constitutive relationship, tilting less towards the unilateral commands of “nature” and more towards understanding the evolution of human life and societal structures within Earth’s expansive temporal and spatial realms. The third section further unpacks these developmental ideas by juxtaposing the theories of Bruno Latour and Tim Ingold. The paper contends that both approaches endeavor to illuminate the complex processes underpinning the evolution of life forms, underscoring the significance of culture. In conclusion, the intricate postnatural landscape of the Anthropocene necessitates a more integrated human-nature relationship. This calls for not only discarding dehumanizing facets of human nature, but also fostering a renewed sensibility – a deeper form of humanizing that acknowledges and celebrates our shared existence with other species and entities., Proučavajući rasprave o antropocenskoj eri pokrenute od strane novih materijalističkih i posthumanističkih pristupa, ovaj rad nastoji da prepozna kako ove perspektive mogu preoblikovati vezu između čoveka i prirode. Takođe, u radu se razmatra kako različiti „razvojni“ pristupi mogu preuzeti ulogu koju je tradicionalno imao pojam ljudske prirode. Prvi deo ističe probleme koje posthumanistički i neomaterijalistički uočavaju povodom marginalizovanog statusa „prirode“, života i biologije unutar dominantnih konstruktivističkih gledišta. Centralni dominaciju nad prirodom, gurajući socijalnu teoriju prema antropocentričnom i potencijalno biološki neodređenom stavu. Nasuprot tome, drugi deo se bavi modernim tumačenjima planete u socijalnoj teoriji, inspirisanim pojavom antropocena. Kroz ovu perspektivu otkriva se dinamična, ko-konstitutivna veza, koja manje naginje jednostranom diktatu „prirode“ a više ka razumevanju evolucije ljudskog života i društvenih struktura unutar prostranih vremenskih i prostornih domena Zemlje. Treći deo dalje razrađuje ove razvojne ideje upoređujući teorije Bruna Latura i Tima Ingolda. Rad tvrdi da oba pristupa teže osvetljavanju složenih procesa koji stoje u osnovi evolucije životnih oblika, naglašavajući značaj kulture. Zaključno, složeni postprirodni pejzaž antropocena zahteva integrisaniji odnos čoveka i prirode. To zahteva ne samo odbacivanje dehumanizirajućih aspekata ljudske prirode, već i podsticanje obnovljenog senzibiliteta – dublje forme humanizacije koja priznaje i slavi naše zajedničko postojanje s drugim vrstama i entitetima", publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju", journal = "Filozofija i društvo / Philosophy and Society", title = "A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism, Nova klima za ljudsku prirodu? Proučavanje društvene teorije kroz postprirodu, antropocen i posthumanizam", number = "1", volume = "35", pages = "53-80", doi = "10.2298/FID2401053J" }
Janković, S.. (2024). A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism. in Filozofija i društvo / Philosophy and Society Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 35(1), 53-80. https://doi.org/10.2298/FID2401053J
Janković S. A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism. in Filozofija i društvo / Philosophy and Society. 2024;35(1):53-80. doi:10.2298/FID2401053J .
Janković, Stefan, "A New Climate for Human Nature? Navigating Social Theory through Postnature, the Anthropocene and Posthumanism" in Filozofija i društvo / Philosophy and Society, 35, no. 1 (2024):53-80, https://doi.org/10.2298/FID2401053J . .