O nemim i glasnim stereotipima : Konstruisanje „etničkog karaktera“ u usmenoj književnosti
Abstract
Predmet rada je ispitivanje značaja pojma stereotipa i reafirmisanje
ovog pojma u jednom od njegovih prvobitnih značenja – kao „slika u našim glavama“.
Takvo shvatanje stereotipa u ovom tekstu je polazište za diferencijacije u okviru samog
fenomena: na jezičke stereotipe i stereotipe u postupanju (neverbalni, očekivani način
reagovanja), na opšte stereotipe i stereotipe manje opštosti, na autopromotivne i introspektivne stereotipe, zatim na trajne i savremene stereotipe i, najvažnije, na neme (prećutne) i glasne stereotipe. Funkcije stereotipa i ove podele su, u najkraćem, predmet
razmatranja prvog dela teksta. U drugom delu teksta testiran je odnos između nemih i
glasnih stereotipa na nekoj vrsti „inovativnog vokabulara“ u narodnom predanju. To
drugim rečima znači da se u ovom delu teksta proverava funkcionalnost ovako diferenciranih
stereotipa putem analize nekonvencionalnih motiva usmene književnosti. Cilj
je da se osvetli postupak samokreiranja jednog svojstva „nacionalnog... karaktera“ putem
„taktičke igre“ između nemih i glasnih stereotipa. Stoga je ispitivanje ovih poetičkih
strategija koliko u funkciji približavanja mehanizama izgradnje specifičnih
svojstava „etnotipa“, odnosno u funkciji pokazivanja dispozitiva savremenih priča o
„kolektivnom imidžu“, toliko i u funkciji provere unapred naznačenih pretpostavki i
zadatih modela u okviru kojih se ispituje fenomen stereotipa.
Keywords:
imagologija / nemi i glasni stereotipi / nti-stereotype / sexSource:
Filozofija i društvo/Philosophy and Society, 2005, 105-120Publisher:
- Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju