152

Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

dysfunctionality and, later on, with respect to the impossibility of living
together in view of their value-related and ideological differences.

. The dispute was kept, in large measure, within a political framework and

the media did not resort to aggressive calls for illegal, non-pol‘iticgl means,
except for defensive purposes, by accusing the other side of doing just that.

. Last but not least, the political dynamics, circumstances and power

structures were limiting the room for manoeuvre for the media to
independently influence the instigation of hatred and hostility .toward the
other, which might eventually have led to violence. Full political control
over the referendum by the international community was the best proof.

Chapter 7
Spinning Out of Control:
Media Coverage in the Bosnian Conflict
Michal Sladeéek and Amer DZihana

Introduction

This survey focuses on three key topics of the Bosnian crisis: the 1992 Bosnian
referendum on independence; the 1995 signing of the Dayton agreement; and
the 2006 debate on constitutional amendments. Thus, it covers the period
immediately preceding the war, the period in which peace was being established
and the foundations of today’s Bosnia—Herzegovina constituted, as well as the
contemporary period, marked by debates on the future state organization. The
analysis intentionally left out an examination of the wartime media discourse,
which saw the culmination of transparent war rhetoric, with an overemphasized
binary division of actors and an intensified ‘hate speech’ as its corollary (see
Bugarski 1997b, 65-8; Skopljanac-Brunner et al. 2000b; Thompson 2000). More
interesting for analytical purposes is the semantic structure of texts, with their
indirectly implied meanings and mobilizing/homogenizing functions, that is with
indirect speech about ‘us’ and ‘them’, in which the polarization is presented in a
seemingly neutral, non-evaluative and non-ideological discourse. Since we are
dealing with different periods and different contexts, the survey will indicate
certain transformations in discourse strategies that take place in parallel with
ongoing changes and the political ‘demands of the time’. At the same time, it will
identify individual persistent tendencies and figures in the discourses of all three
sides.

The most general historical background to be taken as a starting point is
the dissolution of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia (SFRY), within
which Bosnia-Herzegovina had functioned as a federal republic for 45 years.
Notwithstanding its non-democratic, one-party system and one mandatory
ideology, this multi-ethnic republic was often quoted, regardless of all inevitable
difficulties, as an example of the peaceful coexistence of three peoples — Muslims,
Serbs and Croats, who enjoyed a balanced political representation.! The looming

1 This former SFRY republic was at the forefront in the repression towards the
unlike-minded and opponents of the ruling nomenclature, whereby ‘we’ as party members
and the like-minded transformed over time into ‘we’ as members of an ethnic group. The
‘us—them’ polarization changed only its ideological valency without changing its extremely



154 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

dissolution of the SFRY, the de-legitimization of the communist ideology with the
resulting revalorization and promotion of nationalist ideologies, and the start of
the conflict in neighbouring Croatia all led to the (un)expected victory of ethnic
parties in the first multi-party elections in Bosnia-Herzegovina, which, because of
the domination of ethnic parties, one observer, with some exaggeration, called ‘a
population census’. This post-election division of the political space along ethnic
lines had far-reaching consequences that are still manifest today. .

In order to understand the media discourse, it is important to be familiar with
the context, that is the developments parallel to the subject under examination,
some recent events, political relations at the time, and so on. The context of the
referendum discourse, thus, certainly includes the Serb boycott of the referendum,
the massive arming of the population and the establishment of paramilitary forces,
the presence of the so-called Yugoslav People’s Army (positively perceived by
the Serbs, ambivalently by the Bosniaks and negatively by the Croat side), the
temporal and geographic proximity of the war in Croatia, as well as the first
victims of interethnic conflict.

The context of the Dayton agreement is marked by a changed balance of
forces on the ground, that is the military successes of the (predominantly Bosniak)
Army of Bosnia—Herzegovina, together with the Croat Defence Council and the
Croatian Army; the sanctions against Serbia and the Serbian sanctions against
the RS (Bosnian Serb Republic), as well as the new ‘peacemaking’ policy of
the Serbian leadership. Concrete events that are part of the context include: the
issuance of The Hague indictment against the Bosnian Serb civilian and military
leaders Karad¥i¢ and Mladi¢; the indictments against high-ranking representatives
of the Bosnian Croat military and political leadership; the resignations of the high-
ranking Bosnian officials Sacirbey and Zubak; as well as the Serbian leadership
‘persuading’ Bosnian Serbs to accept the agreement.

Finally, the debate on constitutional amendments, that is on the constitutional
reorganization of Bosnia~Herzegovina, proceeded in an atmosphere of fresh
polarization and a fresh exacerbation of the discourse, the threat of a Serb secession
referendum and the related threat of abolishing the RS by some Bosniak parties,
as well as the renewed topicality of the status of the Croat people in Bosnia—
Herzegovina.

In terms of content, reports on particular concrete events largely coincide in
the media of all the three sides. In consequence, the discourse strategy is above
all reflected in the form: the formulation of headlines, secondary headlines and
subheadings; the report’s positioning or place in the paper (central or secondary,
transparent or pushed to the side); the way the information is presented, and so
on. Also, reports are significant in terms of which events they keep silent about
or overlook, whereby they perceive certain views or events as undesirable, as not

exclusionary character. On the persistency of this division in various discourses, see the
Introduction by P. Kolsta. a

s

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 155

fitting into the constructed perception of ‘us’ and ‘them’.2 A second basic indicator
of discourse strategies is the reported statements of politicians, that is the views
of pub_lic figures. Here, the politicians who had influence over these media outlets
occupied a prominent place, while the views of the ‘other side’ were reported
mostly in those cases where they fitted in with the picture that the media wished
to paint. The third, clearest set of indicators of the discourse strategy includes
commentaries by journalists and editors, which in a situation of mobilizing the
public. for certain goals, just like in uncertain situations, prevail over reporting.
In mc?st cases, commentaries contained in own reflections on the current situation
(placing it in a broader social, geographic, global and historical context) are
examples of a legitimizing discourse that rests on fixing the polarization between
‘us’ and ‘them’. '

When choosing the periodicals, we sought to create a sample representative
of the most influential daily papers, that is the papers which largely shaped the
public opinion of all three constituent peoples. Politika was the most influential
paper in Serbia and, to a considerable extent, it also shaped the public opinion of
Serbs in Bosnia—Herzegovina. Starting from the late 1980s, the paper was fully
controlled by MiloSevi¢’s Socialist Party of Serbia. The Croatian Vecernji list
was under the direct influence of Tudman’s HDZ and is a good representative of
thg official views of Croatian politics vis-a-vis Bosnia—Herzegovina. Keeping in
mind the fact that the Croat population in Bosnia-Herzegovina did not have their
own daily newspaper, Vecernji list indisputably influenced their public opinion
the most. As for the media printed in Bosnia—Herzegovina, although it did not
reflect the dominant political discourse in all issues since it was not published in
the Bosnian Serb wartime capital (Pale), in terms of defining the relations with
Bosniaks and Croats Glas Srpske (earlier called Glas and Glas Srpski) was very
close to the views of the Bosnian Serb leadership. Dnevni avaz, which started
publishing in 1995 and is therefore not included in the analysis on the referendum,
had the reputation of a pro-Bosniak paper close to the ruling Bosniak party SDA?
The ‘exc.eption is Oslobodenje as the only paper with a civic orientation. Finally,
bemg in mind the diminished influence of both Serbian and Croatian politics and
media, the analysis dedicated to constitutional changes focused solely on papers

published in Bosnia—Herzegovina. The period surveyed is seven days before and
after the central event.

2 On the importance of an intentional passing over in silence, as well as of tacit

%mplication emerging from the very ideological nature of the given discourse, see the
introductory part of Chapter 9.



156 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

» 23 February—8 March 1992 — referendum on independence of Bosnia—
Herzegovina

Analysed press:
Osloboderije, Sarajevo
Glas, Banja Luka
Politika, Beograd
Vecernji list, Zagreb

* 14 November—28 November 1995 — signing of the Dayton Peace Agreement

Analysed press:
Oslobodenje, Sarajevo
Dnevni avaz, Sarajevo
Glas Srpski, Banja Luka
Politika, Beograd
Vecernji list, Zagreb

> 19 April-3 May 2006 — negotiations on the new constitutional organization
of Bosnia—Herzegovina

Analysed press:

Oslobodenje, Sarajevo
Dnevni avaz, Sarajevo

Glas Srpske, Banja Luka
Nezavisne novine, Banja Luka
Drnevni list, Mostar

The Referendum on Independence
Politika and Glas: Consistently Against

In Politika’s coverage can be observed a careful selection of personalities
whose views were reported, that is attention was paid to the ‘authorization’ of
statements or commentaries. Most of these were individuals or associations
linked to developments in Bosnia—Herzegovina in a certain way, such as political
representatives of Bosnian Serbs, ethnic cultural associations based in the republic
or associations of Bosnian Serbs in Serbia. SDS leaders, above all R. Karadzié,
were treated as people’s tribunes and their statements received most attention. In a
situation where the international community threatened to introduce sanctions over
involvement in relations in Bosnia—Herzegovina, reporting the views of the Serbian
(Yugoslav) side was avoided, except for statements addressing the most general
principles, such as the insistence on a just solution, on th;} equality of peoples, on

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 157

the consensus of all the three sides, and so on. This way of presenting views was
supposed to produce the impression of the Serbian side’s non-involvement in the
situation in Bosnia, i.e. of autonomy in the actions of SDS leaders as independent
actors and authentic representatives of the Serb people’s interests.

The views of the future organization showed an exceptional inconsistency
in that the future Bosnia-Herzegovina was sometimes presented as a confederal
(meaning independent) republic, whereas at other times it was seen as divided into
three parts: the first part should join the third ‘Yugoslavia’, practically Serbia and
Montenegro; the second part was Croatia; while the third part was an independent
Muslim state. R. KaradZié stated: ‘As far as we Serbs are concerned, we state that
we are staying in Yugoslavia at any cost as its federal part. As for those who wish °
to leave it — have a nice trip’. However, in the preceding sentence he asserted
‘Bosnia~Herzegovina is only possible as a confederation’ (P. 1992. 03. 03. 5).2
On a different occasion, he maintained that ‘Bosnia-Herzegovina cannot become
independent before sovereignty and a sovereign space is secured for the three
constituent peoples’ (P. 1992. 24. 02. 1). The notion of sovereignty was thus used
in two inconsistent ways: in one case, sovereignty was ascribed to a people, while
in the other, the territory in which a certain people lived was sovereign.

Other options, which were declared undesirable, were a civic Bosnia—
Herzegovina (because it disguises the Muslim domination) and the status quo, that
is Bosnia—Herzegovina as part of the Yugoslav federation (because the Serbs were
the greatest victims in the federation). The already mentioned first two options
(confederation and joining Serbia) were called ‘just’ and were seen as corresponding
to “facticity’ and the “state of facts’ — the normative was presented as the factual,
and vice versa. In any decision on the future status of Bosnia—Herzegovina, the
most important thing was that ‘the state of facts is accepted’, because a unilateral
referendum solution would encourage extremism on the Serb side. The “facts’ were
the ethnic division of Bosnia—Herzegovina (P. 1992. 23. 02. 1).

The reports often expressed doubts about the referendum representing the
will of most citizens in favour of an independent Bosnia-Herzegovina, since ‘the
Croats voted for the Muslim cause only in order to secure their own departure
from the rest of Yugoslavia’ (P. 1992. 05. 03. 2). The referendum was considered
null and void, at least by the Serb side, since only Muslims and (in part) Croats
turned out. Since only ‘one and a half peoples’ voted, the referendum was not
binding on anyone — it was ‘illegal’ and ‘illegitimate’. A report on the course of the
referendum is found only on page 8 (P. 1992. 1. 03. 8).

The coverage of the referendum was, nevertheless, pushed into the background
by another event: the murder of a Serb carrying the ethnic flag during a wedding

3 The first letter is an abbreviation of the title of the newspaper (O = Oslobodenje;
G = Glas; P = Politika; V1. = Vecernji list; DA = Dnevni avaz; GS = Glas Srpski/Glas
Srpske; NN = Nezavisne novine; DL = Dnevni list). The second element is the year of
publication. The next number indicates the day, the next the month and the last number is
the page number.



158 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

ceremony in the very centre of Sarajevo, at BaSlarSija. Although interethpic
clashes resulting in several casualties had already taken place throughout Bosmg—
Herzegovina, this event assumed great symbolic importance in the Serb media,
and the texts about it were very emotionally charged. This crime, according to tl.le
Serb press, was a metonymy reflecting the overall position of the Serb peqp}e_ m
an independent Bosnia-Herzegovina.* As a result, this crime became a mobilizing
cause, used as a warning to the others and as the assumption of an obligation for
us: ‘Let the Sarajevo death be the last warning to our neighbours Muslims and
Croats. The Serb people cannot and will not allow themselves to be led to the
slaughterhouse with their hands tied once again. We are warning that the Serbs
in Bosnia—Herzegovina are part of the entire Serb people and that all Serbs are
obliged to protect them’ (P. 1992. 03. 03. 5). ‘

Glas is a Banja Luka-based daily founded by the City Assembly. Although in
the period analysed, that is immediately before the war, the city of Banja Luka
was a multi-ethnic community with non-Serbs making up around one half of
the population, Glas views reflected the views of the Serb political parties at the
time.

Glas articles included few direct references to the ‘us’ vs ‘them’ polarization.
In some articles, the interests of the Serb people as a whole were opposed to those
of Croats and Muslims. Thus, a polarization was created in the sense that those
who voted in the referendum were actually voting for an Islamic state of Bosnia—
Herzegovina, while those boycotting it expressed the will to preserve Yugoslavia
and avoid bloodshed. The polarization was also evident in an article in which the
Bosniak political forces were accused of obstructing the Lisbon negotiations on
the future of Bosnia-Hérzegovina, which were in progress at the time. ‘They’
were not serious, they did not honour what had been agreed, while the SDS, that is
‘we’, kept our word, “firmly sticking to the position agreed in Lisbon, without any
intention to make further concessions’ (G. 1992. 28. 02. 20).

On the other hand, the strategy of ‘implication’ whereby certain things were
presented as common sense, well-known and self-explanatory, although these
were actually arbitrary statements, was present to a much larger extent. The vote
for a sovereign Bosnia—Herzegovina was thus described as ‘a knife at the throat
of the Serb people’ (G. 1992. 28. 02. 1); voting in the referendum as diminishing
the value of ‘honest intentions’ (G. 1992. 28. 02. 1); the SDA commitment to
respecting other, non-ethnic principles as well in the new organization of Bosnia—
Herzegovina as a ‘well-known’ trick (G. 1992. 28. 02. 20). On the other hand,
the proclamation of the Republic of Serb Bosnia—Herzegovina was defined as the
interest of the Serb people, hence ‘the Serb people took its fate into its own hands

4 “The killers of the Serb wedding guest are not the three attackers but those who
created the atmosphere which abolished Bosnia—Herzegovina oncé and for all’ (P. 1992. 06.
03. 7). ‘Those are shots directed at the Serb Bosnia—Herzegovina, at the entire Serbdom’
(P.1992. 03. 03. 5). A

it

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 159

and did what it was forced to do’ (G. 1992. 29. 02. 20) in order not to allow others
to ‘decide on its status’.’

An important device in the Glas reporting strategy was the use of the passive,
intended to hide the perpetrators or to mislead the readers on certain issues. In
most cases, it sought to hide those who impeded the conduct of the referendum in
different ways, through phrases such as: ‘Given that ... in the days that followed
events took place which are currently being investigated’ (G. 1992. 29. 02. 5);
‘Following certain problems which existed in the past three days’ (G. 1992. 1. 03.
4); “The local polling committee has been relocated from the premises where it
was earlier not allowed to work’ (G. 1992. 2. 03. 3). The most striking example
of using the passive in order to cover up the actual situation was observed in the
text “Voting in a peaceful atmosphere’ (G. 1992. 1. 03. 4), which said that “the
polling stations were not opened, but the interested citizens were allowed to vote
in the referendum at the closest polling stations’. The citizens were prevented from
voting in the referendum, but we do not know who prevented them. The author,
however, placed emphasis on ‘allowing’ citizens to vote at other polling stations
without specifying who made it possible for them.

Oslobodenje: Decisively in Favour

Although the referendum was organized and supported by the leading Bosniak
and Croat ethnic parties — the Party of Democratic Action (SDA) and the Croatian
Democratic Union (HDZ)—the opposition and pro-Yugoslav Oslobodenje endorsed
it.? The reason for this position was that a vote for the sovereignty of Bosnia—
Herzegovina should prevent the fragmentation of the republic along ethnic lines,
that is a complete ethnoterritorial division that would lead to some of its territories
joining the neighbouring republics. Should its multi-ethnic core be preserved, an
independent Bosnia—Herzegovina would have a Piedmont-like role in unifying the
South Slav peoples and serve as a bridge between the peoples at odds.

Unlike other influential dailies in the former SFRY, Oslobodenje was also open
to dissonant and opposing opinions both in terms of the meaning and possible
consequences of the referendum. Although most reports regarding the referendum
were positive, even asserting that a successful referendum was the only way out of

5 Such constructions abounded in the rhetoric of SDS chairman Radovan Karad¥ié.
In this way, be manipulated the readers, turning indefinite things into definite, universally
known facts, which is evident from the following example: “We know what our territory
is”. KaradZi¢ replied to questions about the actual extent of the Serb Republic of Bosnia~
Herzegovina, “However, the plebiscite has shown us where our land is’ (G. 1992.1.03. 3).

6 The referendum was a condition set by the European Union for its recognition of
Bosnia~Herzegovina as an independent state; it was held on 29 February and 1 March. It
was boycotted by the then leading Serb party, the Serb Democratic Party (SDS). Sixty-four
per cent of the constituency voted for a sovereign Bosnia—Herzegovina (Official Gazette of
RBiH No. 7, 27. 3. 1992), which was sufficient for the referendum to be considered valid.



160 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

the crisis, the paper quoted foreign media reports, most of which believed that this
further exacerbated the crisis in Bosnia—Herzegovina, that is that the referendum
made no sense without a consensus of all three sides.

One more reason for supporting the referendum was its civic character, which
set it apart from other national referenda in the former SFRY. The entire strategy
of this newspaper was conceived in such a way that the notions of citizen and
citizenship were valued extremely positively. The ‘civic’ in most cases featured

as opposite to the ‘ethnic’, understood in the sense of a particularist and ethnic-

exclusionary position. The realistic possibility was, however, accepted that the
very civic character of the referendum could be instrumentalized and abused.
There was the danger that, by choosing to vote ‘yes’ in the referendum, citizens
‘“without wanting it, at the same time also opt for the policy of ethnic parties and
thus place confidence in them’ (0. 1992. 29. 02. 2). Since it was difficult to expect
that the majority of voters who voted along ethnic lines in the elections would
take a civic position after the referendum, the election victory of the ethnic parties
relativized the civic substance of the referendum in advance.

However, the chief aim of voting on sovereignty was to prevent a division

of Bosnia-Herzegovina (O. 1992. 29. 02. 2). ‘It solidifies the republic’s.

“independent” position’, above all vis-a-vis the neighbouring states — Serbia and
Croatia (O. 1992. 28. 02. 3). With the referendum, the danger of having parts of
Bosnia~Herzegovina becoming provinces of one of these states was avoided, as
well as that of a division into ethnic cantons. According to one headline, a vote
in the referendum was ‘a Vote against Cantonization® (0. 1992. 28. 02. 5), while
another headline suggested ‘Cantonization — a High Treason’ (O. 1992. 01. 03.
11). A referendum on sovereignty should make possible a civic legal organization
based upon which a fresh ‘interest-based rapprochement’ of all former Yugoslav
peoples and states could take place in the future (O. 1992. 28. 02. 2). The idea of
integration, that is the idea of a coexistence of different faiths and nations, lay at
the core of the ‘Bosnian idea’.

Given the civic and non-nationalist character of Oslobodenje, the very figure
of the ‘other’ had a special form in it: it designated a group that was non-civic,
non-tolerant and not used to living in a pluralist and multi-cultural community.
Therefore, those who put up barricades in Sarajevo could not be Sarajevans in
their very character: “Those who have caused the current chaos in Sarajevo are
certainly not Sarajevans, because they simply cannot be that. Sarajevo has never
allowed such things. This is not in the spirit of the centuries-old moral, human and
cultural tradition of its inhabitants’ (0. 1992. 02. 03, special edition, 1).”

However, this strategy of portraying the ‘other’ as a stranger did not prove
sustainable. The admission by A. Izetbegovi¢ was thus quoted, that the events in

vvvvv

mongers and barricade-builders were not only not Sarajevans; they were not even true
Bosnians, but strangers (the headline on the erection of the first barricades is indicative
here — ‘Strangers in the Night). -

I3

5%

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 161

Bosnia~Herzegovina had initially been coordinated from Belgrade, but that local
politicians subsequently became more aggressive than those from Belgrade, so
that extremism was not imported from outside but had developed within Bosnia—
Herzegovina itself (O. 1992. 04. 03. 1). Finally, a press release saying that the
killers of the wedding guest at Bas&arSija were from Bosnia—Herzegovina and
Sarajevo was published although the news was completely pushed to one side (O.
1992. 04. 03. 20). This was, at the same time, a modest admission that, despite
its tradition of coexistence and tolerance, the city was not immune to ‘mountain-

dweller’ tribal extremism and even the urban Bosnia—Herzegovina was still far
from a civic Bosnia—Herzegovina.

Velemyji list: Decisively in Favour, but Consistently Against

By contrast to the media rhetoric in Bosnia—Herzegovina at the time, the Croatian
media did not talk about potential integration. The dominant view was that against
any Yugoslav community since it had, reportedly, always been a ‘grave’ for Croats
and Muslims. All Muslims and Croats were invited to take part in the referendum
in order to “break the backbone’ of Yugoslavia, which ‘has not deserved anything
else’ (VL. 1992. 28. 11. 8). A thread running through the speech was the argument
about Bosnia—Herzegovina as ‘the backbone’ of Yugoslavia, as the central republic
which had been of key importance for integration in the former state, so that ‘to
break the backbone’ figuratively meant to prevent the possibility of any new
union.

Typical of the media discourse on other nations was the lack of distinction
between the people and the then leadership and its policy. The Serbs were identified
with the greater Serbian policy, marked by ‘depravity, chameleon-like adaptability
and unscrupulousness’ (VL. 1992. 29. 11. 17). The Serb side was portrayed as
the one constantly seeking a proxy-cause for war, but these were ‘products of a
petty, cunning vegetable market con artist who, ingratiating himself with the buyer
[meaning America] manages to understand what the buyer actually wants ... And
so, the Westerner [who cannot be bothered to fathom the Balkan reality] allows the
Serb, who has cheated him, to go on deceiving and lying’ (VL. 1992. 06. 03. 2). A
sovereign Bosnia—Herzegovina suited most of the people, ‘but not the Serbs, who
have shown their true face and imperial aspiration in the war against Croatia’.

Hypocrisy, cynicism and slyness were ascribed to Muslims, who would, by
virtue of being the most numerous people, want to turn Bosnia-Herzegovina into
a predominantly Muslim state.® On the other hand, it was suggested that Croatia
faced the threat of cooperation between the Muslim and Serb sides, which the
author of the article believed would lead to the disappearance of Croats. The only

8 Izetbegovi¢ was described as ‘resolute’ in quotation marks, which implied an
ironic distance. Those who wanted a sovereign Bosnia-Herzegovina through peaceful
means, without a single shot fired, were described — also in quotation marks ~ as Muslim
‘moderates’, while their behaviour was described as national cowardice (VL. 1992. 05. 03. 2).



162 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

solution on offer seemed to be radical: ‘In order to be able to prospectively realize
any solution that would be more just, in the above context the Croats must first
become appropriately credible in military terms® (VL. 1992. 06. 03. 2). Finally,
some articles discussed war in Bosnia—Herzegovina, which had not started yet at
the time, as though it were a fait accompli: ‘For its inhabitants, war in Herceg—
Bosnia seems to be the necessary hell on the road to freedom’ (VL. 1992. 06. 03. 2).

As for debates on the future state organization, the very topic and meaning
of the referendum were pushed into the background in the reports, while
the legal and political status of the Croats, that is the interethnic structure of
Bosnia-Herzegovina, were in the foreground. The Serb side (SDS) advocated a
confederate state, the Muslim side (SDA) a unitary state and only the Croat side
(HDZ) advocated a federal Bosnia~Herzegovina, ‘which will have designated
ethnic areas’ (VL. 1992. 24. 11. 9). These parties were referred to as ‘people’s’
parties, which was supposed to bestow on them additional legitimacy. The modifier
‘people’s’ implied that the other ethnic parties, including those ‘ethnic’ parties that
did not fit into the ethnopolitical mainstream, did not represent the people, that
they were not ‘people’s’. Similar to the case in the Serb media, the confusion
between the sovereignty of peoples and territorial sovereignty was perpetuated,
wherein, depending on political needs, sovereignty was sometimes on the side of
the people (regardless of its size in the given area), while at other times it was the
territory in which one people was the majority that was sovereign.

We can conclude that in the discourse of Vedernyi list the referendum itself was
used as an instrument, just like the issue of Bosnia—Herzegovina’s sovereignty.
Information on the referendum and sovereignty was ‘overlaid’ by information on
the status of peoples in Bosnia—Herzegovina, that is the importance attached to
them was determined by their relationship to partial ethnic self-determination. The
referendum did not change anything since the interests of the three sides remained
different, which was an ‘irrefutable fact’. The lack of a common civic interest was
not even considered to be a shortcoming: ‘The Croats do not want to substitute the
sovereignty of the Croat people in Bosnia-Herzegovina by a civic state, perhaps
even a unitary one, in which outvoting by one people would be a constant threat ...
One of the worst and most pernicious scenarios would be for it to be exclusively
some sort of a civic state!” (VL. 1992. 29. 11. 17).

The Dayton Agreement

Politika and Glas Srpski: ‘There is No Alternative to Peace’, or ‘We Have
Achieved as Much as Our Maturity as a People Permits’

Of all the analysed papers, Politika was instrumentalized the most by the ruling
political structures and, as a result, there can be found in it.almost no criticism
of the Serbian government policy towards Bosnia—Herzegovina. Although the
thetoric about the Serb people as a victim of aggression apd genocide persisted,

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 163

a significant shift is noticeable in identifying political goals, the discourse being
considerably more measured compared with that of 1992.° More extreme views
occupied mostly a marginal position in the paper, with less important personalities
being presented as their champions. Thus, the mayor of Banja Luka was quoted
as saying that ‘the unification with Serbia is yet to follow® (P. 1995. 22. 11. 13),
while the Loznica SPS municipal board stated that ‘the River Drina rémains the
backbone of the Serb people’ (P. 1995. 23. 11. 13).

Conspicuous in Politika’s discourse is the absence of references to the RS
leadership, the main political representatives of the Bosnian Serb side — it should
be noted here that the non-recognition of the Serb side and its representatives as
equal partners in political decision-making in Bosnia—-Herzegovina used to feature -
in the media as one of the chief causes of the conflict in Bosnia—Herzegovina. The
Bosnian Serb leadership was not mentioned in reports before the signing of the
agreement, while their negative assessment of the agreement was mentioned only
in marginal positions. Only in an article published two days after the initialling
was it mentioned, through a report from The Guardian, that M. Krajisnik had
described the Dayton agreement as ‘a big mistake’; however ‘this is the view of a
small group of people seeking to continue the war’ (P. 1995. 23. 11. 2).

It was demonstrated that the centre of decision-making was on the other
side, embodied in the Serbian president, who was at the centre of all media
attention. The Serb side was portrayed as constructive and cooperative vis--vis
the agreement, while the disunited Bosniak side, which tried to ‘grab’ as much
territory as possible for its “Muslim state’ (A. Izetbegovié) or aspired to a unitary
Bosnia—Herzegovina (H. Silajdzi¢), was identified as the main obstacle (P. 1995.
17. 11. 1). The negotiations were burdened with a number of negotiators ‘looking
at things from a war perspective, from the trenches’, while “we did not have such
a burden in this respect, which allowed us to be in a better position’ (P. 1995. 27,
28,29 and 30. 11. 2).

Nevertheless, the central position in the discourse was occupied by the figure of
Serbian president Slobodan Milo$evié who, even before the start of the negotiations,
was described by the official propaganda as ‘the key factor of peace’ in the former
Yugoslav region. ‘There is no alternative to peace’ was perhaps the most frequently
quoted slogan of MiloSevi¢’s of the time, which the pro-regime media repeated ad
nauseam. After the initialling of the Dayton agreement, texts were dominated by
accolades in the form of letters to Slobodan MiloSevié, which often crossed the
line of good taste. The victory of ‘the wise policy of President Slobodan Milogevié
and his statesman-like preparedness and courage in being full of understanding for
others as well while saving his own people and his citizens’ was glorified (P. 1995.
22. 11. 13). Congratulating the president were also the director-general of the

9 Hand in hand with the notorious role of the victim goes the strategy of rejecting
blame for crimes committed in Bosnia—Herzegovina. When probably the greatest war crime
committed in Bosnia—Herzegovina — the one in Srebrenica — was discussed, the mentioned
crimes of the Serb side were duly preceded by the adjective ‘alleged’.



164 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

Yugoslav Railways Union, the Serbian Teachers’ Association, the Produkt bakery,
the Pe¢ health centre, the director of the Pangevo glass plant, Pirot’s Tigar rubber
plant and the French philosopher and author Daniel Schiffer, while Montenegrin
culture minister Gojko Celebié said that even literature would be different after the
Dayton peace (P. 1995. 23. 11. 13). This writing style culminated with the report
that the SPS municipal board in PoZega ‘has endorsed ... the proposal of the SPS
executive board of Zlatibor district to propose Slobodan Milo$evi¢ as a candidate
for the Nobel Peace Prize’ (P. 1995. 24. 11. 12).

In keeping with the universal trend of adding the possessive ‘Serb’ to the names
of cities, institutions and toponyms, during the war in Bosnia—Herzegovina the Glas
newspaper changed its name to Glas Srpski. Although departing to a certain extent
from both the new ‘conciliatory’ discourse of the Serbian/Yugoslav leadership
and the militant position of the then Serb leadership in Bosnia—Herzegovina, the
discourse positions of Glas Srpski, nevertheless, accurately reflected the political
discourse of Bosnian Serbs at the time in terms of defining Bosniaks and Croats,
the relationships with them and the prospects of coexistence. The main features of
this media/political discourse included the premises that the war had been imposed
on the Serbs (GS. 1995. 20. 11. 1); that the ultimate goal of the Serb struggle was
to create the state of Republika Srpska and have it united with Serbia (GS. 1995.
20. 11. 1); that the agreed peace was unjust towards the Serbs (GS. 1995. 22. 11.
1); and that the most that the Serbs wanted, according to the messages dispatched,
in their coexistence with the Bosniaks was fair neighbourly relations, but by no
means living together (GS. 1995. 23. 11. 1). The positions adopted by Glas were
most evident in the very headlines since they most explicitly expressed editorial
views vis-a-vis the dominant political discourse.

The analysed newspaper texts did not contain many references to the identity
of any of the Bosnian peoples. However, when indications of identity were given,
they promoted ‘our’ side, or noted things that should be rectified with ‘us’, while
completely anathematizing ‘them’. The Serbs were, above all, courageous, as
Biljana Plavgi¢ said about the inhabitants of Serb Sarajevo: ‘Those are heroic
people and every child there has deserved a hero’s medal’ (GS. 1995.23. 11. 1).° A
note from the Ora¥je front described the characteristics of Croat fighters, as well as
of the Croat people as a whole. It was asserted that ‘apart from lacking intelligence,
the Croats also lack words for basic cultural and mediatic achievements’, and that
‘this completely deluded people would not even dream of peace, at least when
it comes to Posavina’ (GS. 1995. 20. 11. 4). An apalysis described Bosniaks,
on the other hand, as converted Turks whose hatred of Serbs remained immune
to change, and their spiritual values as ‘evil looks, ugly proverbs and obscene
gestures’(GS. 1995. 22. 11. 2). The relations between the Croats and Bosniaks in
the newly established Federation of Bosnia-Herzegovina were described through

10 On the other hand, one commentary noted that the Serbs were not united and that
they often worked against their own interests: ‘At this point in history, we have achieved as
much as our maturity as a people permitted’ (GS. 1995. 23. 11. 1),

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 165

the metaphor ‘Ljuta guja Latinkinja gurnuta je u muslimanska njedra’ [A Latin
viper pushed into the Muslim bosom] (GS. 1995. 23. 11. 2).

Very frequent in the analysed period was the use of implicit messages in which
meanings assumed to be ‘commonsensical’ were added to the core meaning. The
expressions ‘the former Bosnia’, ‘the Muslim government in Sarajevo’, and the
like, implied that Bosnia—Herzegovina did not exist as a state, although it was an
internationally recognized country at the time. Implicit messages were also used
when, commenting on the results of the Dayton agreement. Thus, it was implied
that the war had been started by the others (GS. 1995. 20. 11. 1), as well as that
it had been planned in the global centres of power (GS. 1995. 23. 11. 1), and that

the Bosniaks had ‘staged’ the massacre of Sarajevans at the Markale market (GS. -
1995.21. 11. 3).

Dnevni avaz and Oslobodenje: ‘Minimum Equity’with ‘A Firm Fixing of
Territorial Delineation’

Comparing commentaries and reports published at the time of the Dayton
negotiations, it may be noted that the commentaries of Dnevni avaz, a paper
close to the Bosniak political leadership, were more ‘extreme’ than the reports
themselves. One analyst (DA. 1995. 20. 11) was against the position of the
Bosnia—Herzegovina leaders on ceding the Posavina corridor to the Republika
Srpska, that is the concession to the Serb side which was accepted by both the
Croatian and the Bosnian president and was a condition for the definitive signing
of the Dayton agreement and for establishing peace. Another commentary (DA.
1995. 23. 11. 4) did not distinguish between the Serb leadership and the Serb
people, acknowledging that the views of one of the Serb leaders, M. Kraji$nik, on
not accepting the Dayton agreement and on the necessity to divide Sarajevo along
ethnic lines were actually the views of Serbs themselves.!

Analogous to the reports of the Croat and Serb sides, the coverage by this
Bosniak paper on the course of the peace negotiations stressed the constructive
behaviour of its own side, while ascribing obstruction to the others. The new
demands of the Serb side regarding the Br&ko corridor were, thus, described as the
main gbstacles to reaching an agreement (DA. 1995. 21. 11. 1), while a different
article on the same page discussed the obstruction and possible collapse of the
negotiations becanse of Tudman’s disagreement regarding Posavina.

Statements by Bosniak politicians regarding the results of the peace
agreement were based on the reiterated view that the peace was unjust, yet more

11 The conclusion on which the entire text was based was that the agreement was
good just because the Serbs were not happy with it. The ‘negative’ logic prevailed, that is
views in which the dissatisfaction or a bad situation of the other (an entire people) prompts
our approval. This ‘negative’ logic is also evident in Oslobodenje in some cases, with the
important distinction that the desirability of the plan was derived from the dissatisfaction of
the Pale Serb leaders (O. 1995. 23. 11. 2).



166 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

just than a continuation of the war, because ‘a bitter pill had to be swallowed’
and, pressures notwithstanding, a minimum of equity had been achieved. The
international recognition of Bosnia—Herzegovina within its existing borders and
of Bosnia—Herzegovina as a ‘single, although now decentralized’ state was noted
as an advantage of the agreement; however, the latter statement implied that a
decentralized state was in some way worth less than a unitary/centralized state.
Decentralization was perceived in some cases as something inappropriate in and
of itself and contrary to integration, which can be seen from an interview with
H. Silajdzi¢ (DA. 1995. 24. 11. 2). A parallel can be drawn here to the rhetoric in
Serbia at the time of the rise of MiloSevié, when decentralization was perceived
negatively, as a threat to national unity and the integrity of the state.

Faithful to its discourse and political orientation, Oslobodenje saw territorial
division along ethnic lines as a defeat of the civic alternative, that is as a failure
of the approach that would rest on the sovereignty of an individual/citizen. The
dominant policy was based on ‘ethnic premises’ and was ‘the origin and cause
of all division’ (0. 1995. 14. 11. 1). Hence, a ‘broader political basis’ than an
exclusively ethnic basis was needed, which would lead to an ‘open society’ that
would ‘reconcile ethnic and civic interests’ and start ‘establishing democratic
institutions’ (O. 1995. 23. 11. 1). Unlike Dnevni avaz, which mostly conveyed
the views of the ruling structure or views that the ruling structure would accept
as desirable, Oslobodenje reported (mostly negative) views of the Bosnian
opposition on the territorial division. The opposition wondered why the Federation
authorities were sorry about Posavina or Srebrenica (which now belonged to the
RS) if Bosnia—Herzegovina was a single country and if the boundary line was but
‘a line of demarcation’ and'not a border (0. 1995. 26. 11. 6).

Given its consistent position and its status as an opposition paper, which did
not oblige it to remain silent about internal agreements and tactical alliances,
Oslobodenje used a less diplomatic vocabulary than the pro-government Drevni
avaz when writing about MiloZevié and Tudman. Serbian president MiloSevi¢ was
said to be ‘the most responsible for all the evil in the region’ and was called a
‘Fiihrer’? (0. 1995. 15. 11. 6). In alluding to his native Veliko Trgovi§ce, Croatian
president Tudman was referred to as a “trgovac’ (trader) in other people’s territories
(0.1995.27.11. 4). :

Oslobodenje exhibited a more pronounced scepticism when it came to
the prospects of an ethnically divided Bosnia—Herzegovina. The author of a
commentary published on the cover page on the day the Dayton agreement was
initialled wondered if the initials might be announcing a definitive division of
Bosnia-Herzegovina (0. 1995. 14. 22. 1). Built into the agreement were ‘so

12 Nevertheless, in some cases it is not quite clear who exactly was meant with the
division into ‘us’ and ‘them’ — the people or the leadership that initiated the crimes — as
is the case with the (alleged) ‘immeasurable mental barrier” between ‘us’ and ‘them’ (O.
1995. 24. 11. 6), where it is not clear if ‘them’ denoted the Pale ‘criminal leadership’ or the
entire people. ’

.

I

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 167

many tired compromises and deep disagreements, so many unnatural divisions
and corridors’ that a question mark constantly hung over its implementation.
Nevertheless, the hope was expressed in some articles that ‘economy and money
will put things in the right place’ and that economic welfare for all would enable

civil reintegration, and achieve the desire of ordinary people to live in peace (O.
1995.25. 11. 4).

Veternji list: ‘Croatia — The Only Winner?’

Similar to Politika, Vecernji list sought to present its side as the winner in the
Dayton agreement, although the victory was not personified in the figure of a
faultless leader as it was in Politika. Instead, the policy of the Croat leadership
was considered to be the winner. There were ample quotes from foreign media
which referred to the Croat side as ‘the unquestionable winner of the Dayton
negotiations’. The Croatian role was considered to be ‘decisive’ for the agreement,
since ‘several important proposals of the Croatian delegates’ had been accepted.
An article with the big headline ‘Croatia — the only Certain Winner’ conveyed
British press reports on the completion of the negotiations (VL. 1995. 21. 11. 15).
The official reaction, dominant in Vedernji list as well, was based on the alleged
moral superiority and solid moral arguments of their own side, which had to take
a back seat to the other moral imperative — stopping the war — as well as to the
world’s realpolitik. Also similarly to Politika, in Vecernji list the opposite side
was accused of obstructing the negotiations. ‘Milogevié Only for Bargaining’ was
a typical secondary headline, while one article said: “The only dispute concerns
Brcko, where the Serb side has unrealistic demands’ (VL. 1995. 21. 11. 3).

Although justice was on our (Croat) side, the imposed interests of the great
powers had to be recognized and less pleasant concessions agreed to. Even though,
according to some texts, a division of Bosnia—Herzegovina into three ethnic parts
would be more favourable, the Federation of Bosnia—Herzegovina would be
weak enough and would, of necessity, fall in Croatia’s sphere of interest: If we
act wisely, the Federation will develop extremely friendly ties with and become
it;a’zgically/politically and economically dependent on Croatia® (VL. 1995. 25. -

Regardless of changes in the official Croat policy, above all that of the
Republic of Croatia itself, it was not felt necessary in the media presentation to-
examine the earlier policy, which largely collided with the policy in this period.
Thus, there was no criticism of the Croat-Bosniak war or of the establishment of
the Croat state (and de jure irredentist) ‘entity’ Herceg—Bosnia. Herceg—Bosnia
was reportedly a vital condition for the Croats: they would not have survived
in Bosnia-Herzegovina without it (VL. 1995. 20. 11. 5). While this 'entity was
described as the only guarantee of the survival of Croats and the army of Bosnian
Croats as ‘defence’ units, the Serb army was referred to as a ‘para-army’ and the
RS as a “parastate’, regardless of their concurring war objectives (a separate state)
and methods (ethnic cleansing).



168 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

The Bosniak side enjoyed little better treatment than the Serb side. The Croat
people had been forced to ‘organize resistance’ against the Yugo-communist army
due to the ‘the lack of preparedness and shortsightedness of Muslims in Bosnia—
Herzegovina’ (VL. 1995. 15. 11. 8). ‘Bosnia would have collapsed more than two
years ago had it not been for the Bosnian Croat army’, but ‘when the territory lost
in the Serb aggression needed to be made up for elsewhere, they [Muslims] were
very effective, and hundreds of thousands of Croats/Catholics had to flee in the
face of the Muslim onslaught’ (VL. 1995. 16. 11. 9.; VL. 1995. 19. 11. 19). ‘Our’
war was, of course, a ‘defensive’ war in both cases (VL. 1995. 18. 11. 6). Since
the figure of the aggressor was reserved for the Serb side, problems with words
occurred when the conflict between the Croat and Muslim sides needed to be
described. As has been seen, the war with Muslims was described as ‘unfortunate’
in several places and referred to as a ‘conflict’, while the war-waging by the Serb
side was an ‘aggression’.

A parallel could not be drawn between the crimes themselves, as some were
trying to do abroad: while the other sides had perpetrated ‘systematic’ crimes, i.e.
planned and prepared in advance, our side had perpetrated ‘individual’ crimes
(VL. 1995. 21. 11. 4). The entire rhetoric was continuing the discourse blueprint
accepted in advance, according to which crimes could be committed only by the
other side, meaning the Serbs, and, as the occasion might require, the Muslims
(who were to blame for the expulsion of ‘some hundred thousand Croat civilians’).
An article reporting the statement of the Swedish police that around 20 suspects for
war crimes committed in former Yugoslavia were in Sweden said that the identity
and ethnicity of the suspects was not revealed because this was not allowed under
the local laws (VL. 1995. 22. 11. 11). The content, however, did not prevent the
article from being headlined ‘Serb Criminals also in Sweden’.

Constitutional Changes
Significant Steps Forward, with a Pronounced Focus on Separate Readerships

The winter of 2005 and the spring of 2006 saw attempts by the most relevant
Bosnian parties, with the mediation of international representatives led by the USA,
to agree on changes to the Bosnia—Herzegovina constitution adopted in Dayton as
Annex IV to the Framework Agreement for Peace. In a session that began on 25
April and lasted until the early hours of the following day, only to be continued_on
27 April, the parliament failed to take a two-thirds majority decision on adopting
amendments to the constitution.'* Many advocates of constitutional change noted

that this was the first time since Dayton that reform was carried out through an .

agreement between local political forces. However, it is also true that on the issue

13 Of 42 MPs, 26 voted for and 16 against, which means that two votes were missing
for this majority. "

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 169

of constitutional reform atypical political coalitions were created for the first time
since the war that were not based exclusively on ethnonational criteria.

In the period surveyed, great progress in professional terms was registered
in media reports. Thus, the voices of different peoples and different political
orientations appeared in all newspapers and, in a large number of cases, the authors
of newspaper articles themselves came from different ethnic groups. In addition,
correct titles were used for different actors of political life, be they from a different
ethnic group or a different political bloc.

Typical of reporting in all the newspapers analysed during this period was
the dominant use of news forms, which above all conveyed statements by actors
of constitutional changes (statement/press release) and described developments
in parliament (news item/report), while the use of analytical forms, such as
commentaries or notes, was reduced to a minimum in most newspapers. In this
way, the visibility of journalistic interventions was significantly reduced, and the
impression was given that the newspapers were actually only a channel through

which politicians expressed their views and opinions on up-coming constitutional
changes.

Glas Srpske and Nezavisne novine

Although Glas Srpske published only one commentary on constitutional changes,
its editors commented on the process of constitutional changes more conspicuously
than the others through headlines, subheadings and text boxes, while journalistic
commentaries were sometimes inserted in the very text of a report. Thus,
interpreting the demand of the independent MP Sead Avdié to abolish entity-based
voting, a journalist wrote in the report ‘Denouement or imbroglio’: ‘This means
that Avdi¢ is asking for what Serb MPs will not agree to at any cost’ (GS. 2006.
25.04. 5).

Glas Srpske portrayed the debate on constitutional changes as a battle for the
survival of the Republika Srpska. On the one hand, there were #hose who wished
the RS to disappear, as suggested by the headlines: “Traps have Remained Empty’
(GS. 2006. 21. 04. 5); “We do not Want Petty Deceptions’ (GS. 2006. 19. 04.
1); and “Wool over the Eyes® (GS. 2006. 21. 04. 5). On the other hand, there
were those who fought for the survival of the Republika Srpska and who sent the
messages ‘No Bargaining over the RS’ (GS. 2006. 20. 04. 2) and ‘No Wind Could
Blow the Srpska Away’ (GS. 2006. 29. 04. 2).

Against the emphasis on unity and determination in defending the RS, Glas
was stressing the message of disunity and uncertainty when it came to the future
of Bosnia—Herzegovina, that is to coexistence with other peoples.

Nezavisne novine, on the other hand, approached constitutional changes
as a purely technical issue. It gave space almost exclusively to advocates of
constitutional changes, as well as to international representatives, while the voices
of radical opponents of constitutional changes from the RS were completely
ignored. The messages sent suggested that the proposed constitutional changes



170 - Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

should lead to a faster development of the country. The only thing that Nezavisne
was trying to underline for its readers was that in the announced second phase
of constitutional changes there would be ‘No Pressures to Abolish the RS* (NN.
2006. 21. 04. 3). Although mostly focusing on Serb readers, Nezavisne novine also
sought to address’ other Bosnian peoples as well, reporting to a large extent on
Croat and Bosniak debates on the constitution.

By contrast, Glas Srpske focused almost exclusively on discussions by Serb
political players, while the dilemmas of non-Serb political parties were presented
in the context of the ‘other’. The newspaper’s editors did not hesitate to apply
metonymic reasoning and turn only a section of the Croat and Bosniak political
parties that opposed the constitutional changes into all ‘Bosniaks’ and all ‘Croats’,
as was done in the headline ‘Bosniaks Would Like to Abolish the Republika
Srpska, Croats are in Favour of Four Regions, and the Serbs of Preserving the
Essence of the Dayton Agreement’ (GS. 2006. 29. 04. 5). In addition, Glas Srpske
also invoked the hopelessness of war by uncritically conveying open calls for a
fresh conflict in Bosnia~Herzegovina. The statement by the head of the Republika
Srpska Association of Camp Inmates that ‘Ourrepresentatives mustnot accept these
constitutional changes, even at the cost of what happened in Bosnia—Herzegovina
repeating itself” (GS. 2006. 20. 04. 2) was thus reported without any comment.

Dnevni avaz and Oslobodenje

With Drevni avaz, the pronounced use of forms of news journalism served
the strategic goal of hiding its siding with the opponents of the constitutional
changes, because this meant an overt conflict with international representatives,
who strongly endorsed the constitutional changes. Hence, there was a marked
use in Avaz of the statement/press release form, as well as of the form of report
(which describes events, but also relates participants’ statements), whereby
statements of numerous international representatives were correctly conveyed.
The newspaper tried to impose the image of objectivity by an almost complete
absence of analytical forms. Although Avaz is not particularly known as a paper
with recognizable commentators, the absence of any serious commentaries on the
topic of constitutional changes is still symptomatic. A rubric Commentary of the
Day did exist, but during the period of analysis commentators did not write about
constitutional changes one single time.

On the other hand, Oslobodenje was at the forefront of all-the other newspapers
in using analytical forms, giving space to analysts with different views to
express their opinions of the constitutional changes. While the commentaries by
Oslobodenje’s external contributors identified numerous difficulties and illogical
elements regarding the upcoming constitutional changes, the paper’s editor clearly
sided with the advocates of the constitutional changes. Although Oslobodenje
managed to secure commentator voices coming from different peoples, most of
the authors were from Sarajevo.

P

Spinning Out of Control: Media Coverage in the Bosnian Conflict 171

Both Oslobodenje and Avaz wrote the most about the dilemmas faced by
the Bosniak and non-ethnic parties. In news items and reports, the norms of
professional reporting were, for the most part, adhered to, and the newspapers
did not openly side with either of the opposing camps. Nevertheless, in several
texts Dnevni avaz presented only the positions of opponents of the constitutional
changes (DA. 2006. 19. 04. 2), or, even more effectively, from the Federation the
positions of the opponents were presented, and from the Republika Srpska those
of the advocates of the constitutional changes, which emphasized the ‘us vs them’
polarization with the Bosniak readership (DA. 2006. 21. 04. 9).

Dnevni list

Through reports on the process of constitutional changes, Dnevni list aimed to
appeal in a certain measure not only to the Croat readership, although it is obvious
that most space was given to discussions conducted between Croat political
parties. A good indicator of the focus of the papers analysed, including Dnevni
list, on different ethnic audiences are headlines taken from the statements by the
senior US administration official Rosemary DiCarlo. While Nezavisne novine
used as a headline ‘There will be no Pressures to Abolish the RS’ (DL. 2006. 21.
04. 3), Dnevni list singled out in a headline “The Constitutional Changes do not
Threaten the Croats’ (DL. 2006. 21. 04. 3). The Mostar-based Drnevni list reported
rather correctly on debates within the Croat community, without neglecting either
the opponents or the advocates of the constitutional changes. However, it can be
seen that a slight preference was, nevertheless, conferred on the opponents of
the constitutional amendments since only Martin RaguZ, one of the prominent
opponents of the changes, was granted the opportunity to give an interview (DL.
2006. 28. 04. 3).

The impression is given that, by presenting the debates within the Croat
community, Dnevni list sought to avoid fanning the conflict between the opposing
sides. In analyses following the parliament debacle, commentators did not try to
stress the triumph or defeat of any side, but rather pointed to the essential problems
that remained after this outcome (DL. 2006. 28. and 29. 04. 2). However, this
intention of calming down passions is not evident in the analyses regarding the
Bosniak participants in the debate on the constitutional changes, which accused
the opponents of the changes of careerism (DL. 2006. 29. 04. and 02. 05. 2).

Conclusion

As stated in the introduction, the aim of the survey was to analyse the media
discourse in the context of a particular key event. In this sense, the discourse
strategy was adapted to the given political and social circumstances. We, therefore,
focused on similarities in portraying ‘us’ and ‘the others’ between different papers
in one and the same period, as well as on the continuity and discontinuity of the



172 Media Discourse and the Yugoslav Conflicts

media discourse of one and the same daily (or of the most influential media of
one and the same ethnic group) in different periods of time. In 1992 and 1995,
ethnic papers often failed to make a distinction between the political authorities
of the other ethnic group and the people itself, whereby permanent traits and
intentions, directed against ‘us’, were ascribed to the people in question (and the
other peoples). No explicit discourse of xenophobia or ethnic intolerance is to
be observed in the papers in 2006, regardless of whether the political discourse
maintained a clear polarization between ‘us’ and ‘them’. The other side was no
longer described as criminal, but was considered responsible for the committed
crimes and the political crisis, as well as for obstructing change and wanting to
dominate. In the same sense, unlike the case in the discourse from the previous
periods, a distance vis-a-vis political elites is evident in the media, irrespective of
the views of those elites and their attempts to present themselves as representatives
of an entire —and exclusively their — people.

The comparison between different daily newspapers in one and the same
period of time, together with the comparison of the papers’ discourse in different
periods of time, has allowed us to show the media discourse in all its dynamics
and transformation, and the way in which the discourse, adapting itself to the
changed situation, presents that situation, but also produces its own field of
political and social reality, filtered and (re)constituted by the media. Up to the
most recent period, media representation, that is the media discourse, on the one
hand, and the discourse strategies of political players, on the other, constituted a
single narrative with identical ‘stereotyping’ and ‘confabulations’. Although the
discourse of politics itself has to undergo a significant transformation in order to
be equally acceptable to all citizens, it depends on the media themselves whether
they will continue ‘reflecting’ the ruling political views, or rather strive towards
their own autonomy. After all, this autonomy is an important condition for the very
necessary de-homogenization of self-perception and the perception of the other.

j%

Chapter 8
‘Spinning Out of Control’: Mutual
Reinforcement Discourse in Macedonia?

Zhidas Daskalovski

Introduction

Hailed as an exemplary case of successful interethnic cooperation, Macedonia
surprised analysts and diplomats when it almost surged into a full-blown civil
war in the first half of 2001. Led by Ali Ahmeti, the previously unknown National
Liberation Army (NLA) — a motley group of former Kosovo Liberation Army
fighters from Kosovo and Macedonia, Albanian insurgents from the south-east
Serbian regions of Preshevo, Bujanovac and Medvedja, young Albanian radicals
and nationalists from Macedonia, and foreign mercenaries — between F ebruary and
August 2001 organized an armed insurrection against the Macedonian government
(Bellamy 2002, 132).! Following prolonged warfare, and with emotions running
high among government officials and ordinary Macedonians and Macedonian
Albanians, the danger of civil conflict was real. The international community,
led by the European Union, reacted swiftly by producing the Ohrid Framework
Agreement and the pacification of the NLA, thus ending the conflict.

This chapter examines the relationship between media discourse and conflict
development in Macedonia in the early 2000s. It investigates how the ‘self’
and the ‘other’ were presented in the media discourse in three different time
periods: before the conflict of 2001; during the scandalous affair concerning the
eavesdropping of politicians and public officials which lasted for approximately
one month from mid-January to mid-February; during the conflict, approximately
six months from mid-February to August 2001; and after the conflict, during the
campaign for the parliamentary elections of 2002, which was a moment in history
when the ‘wounds of the war’ were still fresh. Our aim is to determine whether
the media discourse in the Macedonian and Albanian languages was inflammatory
and hate reinforcing.

In order to do this, we juxtapose the rhetoric of the press in the Macedonian
and Albanian languages with statements made by the leadership of the NLA, the
international discourse, as well as with the actual NLA deeds during the conflict.
First, a brief overview of the conflict is provided, then the media discourse is

1 The National Liberation Army’s acronyms are ONA in Macedonian and UCK in
Albanian. The latter is also the acronym of the Kosovo Liberation Army.



	f07d1978a8199307c5b279213e0abe13738949841c150196b01ebbb9bd0b1b5e.pdf

