Sort By
Publication Year
Deposit Date
Title
Type
Access
Publication Year
Version
Access

Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 451-03-68/2020-14/200025 (University of Belgrade, Institute for Phylosophy and Social Theory)

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200025/RS//

Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 451-03-68/2020-14/200025 (University of Belgrade, Institute for Phylosophy and Social Theory) (en)
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Ugovor br. 451-03-68/2020-14/200025 (Univerzitet u Beogradu, Institut za filozofiju i društvenu teoriju) (sr_RS)
Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, Уговор бр. 451-03-68/2020-14/200025 (Универзитет у Београду, Институт за филозофију и друштвену теорију) (sr)
Authors

Publications

Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država

Petrović, Luka

(Novi Sad: Kultura - Polis, 2020-10)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Luka
PY  - 2020-10
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2157
AB  - Још од Француске револуција сукобљавају се принципи просветитељства који у својој основу имају једнако морално вредновање свих људских бића и
универзално гарантована права и патриотско вредновање посебног начина живота
једне заједнице. У крилу апсолутистичке монархије настали су предуслови за развој
индивидуалистичког грађанског друштва, а модерна држава је раскинувши са феудалним поретком легитимисала себе као просветитељски пројекат заснован на универзалним људским правима. Истовремено су већина модерних државе националне државе
које су спроводиле политике које су асимиловале мањинске заједнице. Национализам
је од настанка модерне државе служио као везивно ткиво индивидуалистичког
грађанског друштва. У овом тексту одговарам на питање да ли је могуће на концептуалном нивоу одвојити државу, грађанство и национализам и конципирати лојалност
према држави на рационалним основама. Следећи тезу да је веза модерне државе и
национализма историјски контингентна анализирам могућност лојалности засноване
на рационалном и активном грађанству и комуникацији грађана у јавној сфери. Један
такав одговор био би заснован на концепту уставног патриотизма који прави отклон од
националистичке концепције грађанства истовремено стварајући јединствену лојалност грађана према поретку.
AB  - Since the French Revolution, the principles of the Enlightenment which
were based on the equal moral evaluation of all human beings and universally guaranteed
rights clashed with the patriotic value of the special way of life of a community. Under the
absolutist monarchy, the preconditions for the development of an individualistic civil society
were created, and the modern state, breaking with the feudal order, legitimized itself as an
enlightenment project based on universal human rights. At the same time, most modern
states are nation-states which were pursuing policies that assimilated minority communities.
Since the emergence of the modern state, nationalism has served as the connective tissue of
individualistic civil society. In this paper, I answer the question of whether it is possible on a
conceptual level to separate the state, citizenship and nationalism and to conceptualize loyalty to the state on rational grounds. Following the thesis that the connection between the
modern state and nationalism is historically contingent, I analyze the possibility of loyalty
based on rational and active citizenship and communication of citizens in the public sphere.
One such answer would be based on the concept of constitutional patriotism, which deviates
from the nationalist conception of citizenship while creating a unique loyalty of citizens to
the polity.
PB  - Novi Sad: Kultura - Polis
PB  - Beograd: Institut za evropske studije
T2  - Kultura polisa
T1  - Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država
IS  - 43
VL  - 17
SP  - 195
EP  - 208
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Luka",
year = "2020-10",
url = "http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2157",
abstract = "Још од Француске револуција сукобљавају се принципи просветитељства који у својој основу имају једнако морално вредновање свих људских бића и
универзално гарантована права и патриотско вредновање посебног начина живота
једне заједнице. У крилу апсолутистичке монархије настали су предуслови за развој
индивидуалистичког грађанског друштва, а модерна држава је раскинувши са феудалним поретком легитимисала себе као просветитељски пројекат заснован на универзалним људским правима. Истовремено су већина модерних државе националне државе
које су спроводиле политике које су асимиловале мањинске заједнице. Национализам
је од настанка модерне државе служио као везивно ткиво индивидуалистичког
грађанског друштва. У овом тексту одговарам на питање да ли је могуће на концептуалном нивоу одвојити државу, грађанство и национализам и конципирати лојалност
према држави на рационалним основама. Следећи тезу да је веза модерне државе и
национализма историјски контингентна анализирам могућност лојалности засноване
на рационалном и активном грађанству и комуникацији грађана у јавној сфери. Један
такав одговор био би заснован на концепту уставног патриотизма који прави отклон од
националистичке концепције грађанства истовремено стварајући јединствену лојалност грађана према поретку., Since the French Revolution, the principles of the Enlightenment which
were based on the equal moral evaluation of all human beings and universally guaranteed
rights clashed with the patriotic value of the special way of life of a community. Under the
absolutist monarchy, the preconditions for the development of an individualistic civil society
were created, and the modern state, breaking with the feudal order, legitimized itself as an
enlightenment project based on universal human rights. At the same time, most modern
states are nation-states which were pursuing policies that assimilated minority communities.
Since the emergence of the modern state, nationalism has served as the connective tissue of
individualistic civil society. In this paper, I answer the question of whether it is possible on a
conceptual level to separate the state, citizenship and nationalism and to conceptualize loyalty to the state on rational grounds. Following the thesis that the connection between the
modern state and nationalism is historically contingent, I analyze the possibility of loyalty
based on rational and active citizenship and communication of citizens in the public sphere.
One such answer would be based on the concept of constitutional patriotism, which deviates
from the nationalist conception of citizenship while creating a unique loyalty of citizens to
the polity.",
publisher = "Novi Sad: Kultura - Polis, Beograd: Institut za evropske studije",
journal = "Kultura polisa",
title = "Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država",
number = "43",
volume = "17",
pages = "195-208"
}
Petrović, L. (2020-10). Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država.
Kultura polisaBeograd: Institut za evropske studije., 17(43), 195-208.
Petrović L. Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država. Kultura polisa. 2020;17(43):195-208
Petrović Luka, "Građanstvo, nacionalizam i ustavna demokratska država" 17, no. 43 (2020-10):195-208

Evropsko građanstvo i ustavni patriotizam: ka solidarnijoj Evropi

Petrović, Luka

(Beograd : Fakultet političkih nauka, 2020-09)

Petrović, L. (2020-09). Evropsko građanstvo i ustavni patriotizam: ka solidarnijoj Evropi.
Političke posledice pandemije, knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Sabor politikologa, Udruženje za političke nauke Srbije - Fakultet političkih nauka, Univerzitet u BeograduBeograd : Fakultet političkih nauka., 17-18.
Petrović L. Evropsko građanstvo i ustavni patriotizam: ka solidarnijoj Evropi. Političke posledice pandemije, knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Sabor politikologa, Udruženje za političke nauke Srbije - Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu. 2020;:17-18
Petrović Luka, "Evropsko građanstvo i ustavni patriotizam: ka solidarnijoj Evropi" (2020-09):17-18

Konstituisanje zajedničke perspektive: angažovani akti i logika poziva

Nikolić, Olga; Cvejić, Igor

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Nikolić, Olga
AU  - Cvejić, Igor
PY  - 2020
UR  - http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/10/34
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2105
AB  - Namera nam je da u ovom tekstu ponudimo detaljnu analizu pojmova individualne i zajedničke perspektive, poziva i angažmana, kako bismo doprineli teorijskom osvetljavanju tih fenomena i raspravama o kolektivnoj intencionalnosti. U prvom delu rada ćemo uvesti i kroz kontrastiranje sa relevantnom literaturom preciznije razraditi fenomenološki pojam perspektive koji ćemo koristiti u ostatku rada. U drugom delu rada se fokusiramo na Helmovo shvatanje zajedničke evaluativne perspektive kao ključa za razumevanje kolektivne intencionalnosti. Pritom će se kao važan zadatak ispostaviti temeljnije razumevanje procesa konstituisanja zajedničke perspektive kroz interakcije između aktera i komunikaciju njihovih individualnih perspektiva, koje treba da dovedu do usaglašavanja zajedničke perspektive. Treći deo rada biće posvećen usko shvaćenim angažovanim aktima, aktima koji se vrše kao pozivi drugome na zajedničku perspektivu. Objasnićemo kako funkcioniše unutrašnja logika poziva, i preko toga pokazati da čak i kada ne postoje opštevažeće norme ili opšteprihvaćeni sadržaj zajedničke perspektive (kao kada je poziv upućen onima koji nisu deo zajedničke perspektive) zajednička perspektiva može da se konstituiše kroz distribuciju odgovornosti i poverenja. Na kraju ćemo na aktuelnom primeru angažmana za vreme korona-krize, pokazati kako se uz pomoć ovog teorijskog aparata mogu bolje razumeti drugačije forme globalnog zajedničkog delovanja, kao što su novi društveni pokreti.
AB  - The aim of this paper is to offer a detailed analysis of the concepts of individual and shared perspective, the call, and engagement, and thus contribute to the theoretical elumination of these phenomena and debates on collective intentionality. First, we introduce the phenomenological concept of perspective that we will use through the rest of the paper, refining it by making comparisons with the relevant literature. Sec-ond, we focus on Helm’s notion of joint evaluative perspective as the key to under-standing collective intentionality. A more thorough understanding of the process of constitution of the joint perspective through interactions between agents and the communication of their individual perspectives, leading to the harmonization of the joint perspective, will be pointed out as an important further task. The third part of the paper will be devoted to engaged acts (in the narrow sense of the term): acts per-formed as calls upon others to form a joint perspective. We will explain the inner logic of the call, and in this way show that even when there are no generally valid norms or a generally valid content of the joint perspective (e.g. when the call is directed at those who are not yet a part of the joint perspective), the joint perspective can be consti-tuted via a distribution of responsibility and trust. Finally, we will use the current ex-ample of the corona crisis in order to show how this theoretical apparatus can con-tribute to a better understanding of novel forms of global joint action, as exemplified by the new social movements.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Konstituisanje zajedničke perspektive: angažovani akti i logika poziva
T1  - Constituting joint perspective: engaged acts  and the logic of call
IS  - 1
VL  - 1
SP  - 7
EP  - 28
DO  - https://doi.org/10.5281/zenodo.3826509
ER  - 
@article{
author = "Nikolić, Olga and Cvejić, Igor",
year = "2020",
url = "http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/10/34, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2105",
abstract = "Namera nam je da u ovom tekstu ponudimo detaljnu analizu pojmova individualne i zajedničke perspektive, poziva i angažmana, kako bismo doprineli teorijskom osvetljavanju tih fenomena i raspravama o kolektivnoj intencionalnosti. U prvom delu rada ćemo uvesti i kroz kontrastiranje sa relevantnom literaturom preciznije razraditi fenomenološki pojam perspektive koji ćemo koristiti u ostatku rada. U drugom delu rada se fokusiramo na Helmovo shvatanje zajedničke evaluativne perspektive kao ključa za razumevanje kolektivne intencionalnosti. Pritom će se kao važan zadatak ispostaviti temeljnije razumevanje procesa konstituisanja zajedničke perspektive kroz interakcije između aktera i komunikaciju njihovih individualnih perspektiva, koje treba da dovedu do usaglašavanja zajedničke perspektive. Treći deo rada biće posvećen usko shvaćenim angažovanim aktima, aktima koji se vrše kao pozivi drugome na zajedničku perspektivu. Objasnićemo kako funkcioniše unutrašnja logika poziva, i preko toga pokazati da čak i kada ne postoje opštevažeće norme ili opšteprihvaćeni sadržaj zajedničke perspektive (kao kada je poziv upućen onima koji nisu deo zajedničke perspektive) zajednička perspektiva može da se konstituiše kroz distribuciju odgovornosti i poverenja. Na kraju ćemo na aktuelnom primeru angažmana za vreme korona-krize, pokazati kako se uz pomoć ovog teorijskog aparata mogu bolje razumeti drugačije forme globalnog zajedničkog delovanja, kao što su novi društveni pokreti., The aim of this paper is to offer a detailed analysis of the concepts of individual and shared perspective, the call, and engagement, and thus contribute to the theoretical elumination of these phenomena and debates on collective intentionality. First, we introduce the phenomenological concept of perspective that we will use through the rest of the paper, refining it by making comparisons with the relevant literature. Sec-ond, we focus on Helm’s notion of joint evaluative perspective as the key to under-standing collective intentionality. A more thorough understanding of the process of constitution of the joint perspective through interactions between agents and the communication of their individual perspectives, leading to the harmonization of the joint perspective, will be pointed out as an important further task. The third part of the paper will be devoted to engaged acts (in the narrow sense of the term): acts per-formed as calls upon others to form a joint perspective. We will explain the inner logic of the call, and in this way show that even when there are no generally valid norms or a generally valid content of the joint perspective (e.g. when the call is directed at those who are not yet a part of the joint perspective), the joint perspective can be consti-tuted via a distribution of responsibility and trust. Finally, we will use the current ex-ample of the corona crisis in order to show how this theoretical apparatus can con-tribute to a better understanding of novel forms of global joint action, as exemplified by the new social movements.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Konstituisanje zajedničke perspektive: angažovani akti i logika poziva, Constituting joint perspective: engaged acts  and the logic of call",
number = "1",
volume = "1",
pages = "7-28",
doi = "https://doi.org/10.5281/zenodo.3826509"
}
Nikolić, O.,& Cvejić, I. (2020). Constituting joint perspective: engaged acts  and the logic of call.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(1), 7-28.
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826509
Nikolić O, Cvejić I. Constituting joint perspective: engaged acts  and the logic of call. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(1):7-28
Nikolić Olga, Cvejić Igor, "Constituting joint perspective: engaged acts  and the logic of call" 1, no. 1 (2020):7-28,
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826509 .

Virtuelna ljubav

Đorđević, Ana M.

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Đorđević, Ana M.
PY  - 2020
UR  - https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/33/100
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2139
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Virtuelna ljubav
T1  - Virtual love
IS  - 2
VL  - 1
SP  - 289
EP  - 302
DO  - 10.5281/zenodo.4304645
ER  - 
@article{
author = "Đorđević, Ana M.",
year = "2020",
url = "https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/33/100, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2139",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Virtuelna ljubav, Virtual love",
number = "2",
volume = "1",
pages = "289-302",
doi = "10.5281/zenodo.4304645"
}
Đorđević, A. M. (2020). Virtual love.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(2), 289-302.
https://doi.org/10.5281/zenodo.4304645
Đorđević AM. Virtual love. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(2):289-302
Đorđević Ana M., "Virtual love" 1, no. 2 (2020):289-302,
https://doi.org/10.5281/zenodo.4304645 .

Shvatanje čoveka u filozofskoj misli „ranog“ Marksa

Jovanov, Rastko

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Jovanov, Rastko
PY  - 2020
UR  - https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/32
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2138
AB  - U radu se razmatra shvatanje čoveka u ranim Marksovim radovima.
Time na videlo izlazi i antropološka osnova Marksove filozofije, a koja
nije samo nedovoljno, nego i pogrešno shvaćena u radovima osnivača
filozofske antropologije kao zasebne filozofske poddiscipline (prvenstveno kod Šelera). U radu će se insistirati na jedinstvu antropologije
i povesti, koje Marks preuzima od Hegela.
AB  - The paper discusses the understanding of man in Marx’s early works. This brings to
light the anthropological basis of Marx’s philosophy, which is not only insufficiently
considered, but also misunderstood in the works of the founders of philosophical anthropology (primarily in Scheler). The paper will insist on the unity of anthropology
and history, an idea Marx took over from Hegel’s work.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Shvatanje čoveka u filozofskoj misli „ranog“ Marksa
T1  - Understanding of Man in the Philosophical Thought of “early” Marx
IS  - 2
VL  - 1
SP  - 273
EP  - 288
DO  - 10.5281/zenodo.4304635
ER  - 
@article{
author = "Jovanov, Rastko",
year = "2020",
url = "https://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/32, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2138",
abstract = "U radu se razmatra shvatanje čoveka u ranim Marksovim radovima.
Time na videlo izlazi i antropološka osnova Marksove filozofije, a koja
nije samo nedovoljno, nego i pogrešno shvaćena u radovima osnivača
filozofske antropologije kao zasebne filozofske poddiscipline (prvenstveno kod Šelera). U radu će se insistirati na jedinstvu antropologije
i povesti, koje Marks preuzima od Hegela., The paper discusses the understanding of man in Marx’s early works. This brings to
light the anthropological basis of Marx’s philosophy, which is not only insufficiently
considered, but also misunderstood in the works of the founders of philosophical anthropology (primarily in Scheler). The paper will insist on the unity of anthropology
and history, an idea Marx took over from Hegel’s work.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Shvatanje čoveka u filozofskoj misli „ranog“ Marksa, Understanding of Man in the Philosophical Thought of “early” Marx",
number = "2",
volume = "1",
pages = "273-288",
doi = "10.5281/zenodo.4304635"
}
Jovanov, R. (2020). Understanding of Man in the Philosophical Thought of “early” Marx.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(2), 273-288.
https://doi.org/10.5281/zenodo.4304635
Jovanov R. Understanding of Man in the Philosophical Thought of “early” Marx. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(2):273-288
Jovanov Rastko, "Understanding of Man in the Philosophical Thought of “early” Marx" 1, no. 2 (2020):273-288,
https://doi.org/10.5281/zenodo.4304635 .

Angažman kao diskurzivna praksa i sistemski događaj

Lošonc, Mark

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Lošonc, Mark
PY  - 2020
UR  - http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/11/35
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2106
AB  - Ovaj rad je svojevrsna konfrontacija sa široko prihvaćenom tezom prema kojoj je angažman intencionalno ili mentalno stanje koje je nužno već pre delanja. S jedne strane, oslanjamo se na koncept ontološkog zalaganja. Pokušavamo da ga upotrebimo u društvenom kontekstu, naglašavajući da ono ima implikacije u društvenoj prostornosti. S druge strane, analiziramo i različite pojmove angažmana u teorijama sistema, sa posebnim osvrtom na Parsonsa i Lumana. Na kraju, pokušavamo da pomirimo ove dve koncepcije, ističući da obe predstavljaju dobre argumente protiv „intencionalističke teze
AB  - The paper confronts the widely accepted view according to which engagement is an intentional or mental state that predcedes action. On the one hand, we rely upon the concept of ontological commitment. We try to make use of it in a social context, by emphasizing that engagement involves a social space of implication. On the other hand, we analyze the different concepts of engagement within systems-theoretical approaches, with special attention to Parsons and Luhmann. Finally, we try to recon-cile the two conceptual strategies by accentuating the fact that they can both serve as arguments against the “intentionalist thesis”.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Angažman kao diskurzivna praksa i sistemski događaj
T1  - Engagement – As a discursive practice and systemic event
IS  - 1
VL  - 1
SP  - 29
EP  - 43
DO  - https://doi.org/10.5281/zenodo.3823371
ER  - 
@article{
author = "Lošonc, Mark",
year = "2020",
url = "http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/11/35, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2106",
abstract = "Ovaj rad je svojevrsna konfrontacija sa široko prihvaćenom tezom prema kojoj je angažman intencionalno ili mentalno stanje koje je nužno već pre delanja. S jedne strane, oslanjamo se na koncept ontološkog zalaganja. Pokušavamo da ga upotrebimo u društvenom kontekstu, naglašavajući da ono ima implikacije u društvenoj prostornosti. S druge strane, analiziramo i različite pojmove angažmana u teorijama sistema, sa posebnim osvrtom na Parsonsa i Lumana. Na kraju, pokušavamo da pomirimo ove dve koncepcije, ističući da obe predstavljaju dobre argumente protiv „intencionalističke teze, The paper confronts the widely accepted view according to which engagement is an intentional or mental state that predcedes action. On the one hand, we rely upon the concept of ontological commitment. We try to make use of it in a social context, by emphasizing that engagement involves a social space of implication. On the other hand, we analyze the different concepts of engagement within systems-theoretical approaches, with special attention to Parsons and Luhmann. Finally, we try to recon-cile the two conceptual strategies by accentuating the fact that they can both serve as arguments against the “intentionalist thesis”.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Angažman kao diskurzivna praksa i sistemski događaj, Engagement – As a discursive practice and systemic event",
number = "1",
volume = "1",
pages = "29-43",
doi = "https://doi.org/10.5281/zenodo.3823371"
}
Lošonc, M. (2020). Engagement – As a discursive practice and systemic event.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(1), 29-43.
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3823371
Lošonc M. Engagement – As a discursive practice and systemic event. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(1):29-43
Lošonc Mark, "Engagement – As a discursive practice and systemic event" 1, no. 1 (2020):29-43,
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3823371 .

Angažovanje i trpljenje

Krstić, Predrag

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Krstić, Predrag
PY  - 2020
UR  - http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/12/36
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2107
AB  - Prvi deo rada posvećen je jezičkoj i logičkoj analizi termina, odnosno pojma angažmana i u njemu se zaključuje da, nasuprot svom uobičajenom značenju, on podrazumeva neku vrstu trpnosti, on štaviše ima karakter trpljenja. Drugi deo rada se oslanja na taj zaključak i bavi se mogućnošću da nešto tako ne samo pasivno nego i privatno, budući da bi se smisleno moglo govoriti o angažovanju kao mentalnom stanju, bude predmet ili čak nalog društvenih nauka. Zaključni deo rada sugeriše uputnost semantičkog podvajanja „biti angažovan/a/o“ i „angažovati se“ i ukazuje na opštije nevolje koje proizlaze iz različitih razumevanja tog „sebstva“. Na kraju se izlaže mogućnost nijansiranijeg razumevanja angažovanja ukoliko se osmotri iz aspekta, njemu na prvi pogled suprotstavljenog pojma, pojma trpljenja.
AB  - The first part of the paper is devoted to the linguistic and logical analysis of the term, that is, the notion of engagement. It is argued that, contrary to its accustomed mean-ing, engagement implies a kind of sufferance;  moreover, that it has the character of suffering. The second part of the paper draws on this conclusion and deals with the possibility that something not only passive but private can be the subject – or even the task – of the social sciences, since it might make sense to speak of engagement as a mental state. The concluding part of the paper suggests that it is instructive to make a semantic distinction between “being engaged” and “engaging yourself”, and points to the more general troubles arising from the different understandings of that “self”. Finally, the possibility of a more nuanced understanding of engagement is ex-posed, if it is viewed from the aspect of the notion that was seemingly opposed to it, the notion of suffering.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Angažovanje i trpljenje
T1  - Engagement and suffering
IS  - 1
VL  - 1
SP  - 43
EP  - 60
DO  - https://doi.org/10.5281/zenodo.3826447
ER  - 
@article{
author = "Krstić, Predrag",
year = "2020",
url = "http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/12/36, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2107",
abstract = "Prvi deo rada posvećen je jezičkoj i logičkoj analizi termina, odnosno pojma angažmana i u njemu se zaključuje da, nasuprot svom uobičajenom značenju, on podrazumeva neku vrstu trpnosti, on štaviše ima karakter trpljenja. Drugi deo rada se oslanja na taj zaključak i bavi se mogućnošću da nešto tako ne samo pasivno nego i privatno, budući da bi se smisleno moglo govoriti o angažovanju kao mentalnom stanju, bude predmet ili čak nalog društvenih nauka. Zaključni deo rada sugeriše uputnost semantičkog podvajanja „biti angažovan/a/o“ i „angažovati se“ i ukazuje na opštije nevolje koje proizlaze iz različitih razumevanja tog „sebstva“. Na kraju se izlaže mogućnost nijansiranijeg razumevanja angažovanja ukoliko se osmotri iz aspekta, njemu na prvi pogled suprotstavljenog pojma, pojma trpljenja., The first part of the paper is devoted to the linguistic and logical analysis of the term, that is, the notion of engagement. It is argued that, contrary to its accustomed mean-ing, engagement implies a kind of sufferance;  moreover, that it has the character of suffering. The second part of the paper draws on this conclusion and deals with the possibility that something not only passive but private can be the subject – or even the task – of the social sciences, since it might make sense to speak of engagement as a mental state. The concluding part of the paper suggests that it is instructive to make a semantic distinction between “being engaged” and “engaging yourself”, and points to the more general troubles arising from the different understandings of that “self”. Finally, the possibility of a more nuanced understanding of engagement is ex-posed, if it is viewed from the aspect of the notion that was seemingly opposed to it, the notion of suffering.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Angažovanje i trpljenje, Engagement and suffering",
number = "1",
volume = "1",
pages = "43-60",
doi = "https://doi.org/10.5281/zenodo.3826447"
}
Krstić, P. (2020). Engagement and suffering.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(1), 43-60.
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826447
Krstić P. Engagement and suffering. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(1):43-60
Krstić Predrag, "Engagement and suffering" 1, no. 1 (2020):43-60,
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826447 .

Etika reprezentacije grozote: istina između viđenja i mišljenja

Velinov, Marija

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2020
UR  - http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/14/38
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2109
AB  - Rad se bavi pojedinim etičkim aspektima fotografija grozota, pri čemu se prevashodno koriste interepretacije razmatranja koja su o fotografiji iznele Džudit Batler  i Suzan Sontag. U okvirima specifičnog odnosa pojma grozote i fotografije, pri čemu se drugi pokazuje gotovo kao uslov prvog, autor ukazuje na dve osnovne grupe etičkih pitanja takve vrste fotografija. Sa jedne strane, postoje pitanja produkcije to jest odabira načina na koji će događaj biti zabeležen ili prikazan, a koja se odnose na različite unapred zadate okvire ili mogućnosti reprezentacije. Sa druge strane, imamo pitanja recepcije ili etičke reakcije, razumevanja ili podrazumevanja da bi događaj trebalo da bude prenet na način koji omogućava reakciju i promišljanje koje bi moglo da dovede do promene. Pokazuje se da je složeni odnos produkcije i recepcije u osnovi obeležen odnosima interpretacije stvarnosti, istine, moći i upravljanja drugima, pri čemu fotografija grozote ostaje samo prazno mesto koje služi za emotivnu identitifikaciju. Mogućnost otklona od uobičajenog odnosa navedenih pojmova, koji može biti shvaćen kao upisivanje recepcije u produkciju, pojavljuje se u svojevrsnoj inverziji koja u recepciji vidi ili iščitava produkciju. Ključni aspekt ovog procesa predstavlja mišljenje, za koje se ustanovljuje da je zanemareno unutar kulture sećanja.
AB  - The paper deals with certain ethical aspects of atrocity photographs. It predominantly interprets considerations made by Judith Butler and Susan Sontag. Within the specific tie between the notion of horror and photography – the latter proving to be somewhat a condition of the former – the author points to two basic groups of ethical issues of this type of photography. On the one hand, there are production issues, that is, choos-ing how the event will be recorded or shown, which relate to different pre-defined frames of representation. On the other hand, we have questions of reception or eth-ical reaction, understanding that the event should be conveyed in a way that allows for reaction and reflection that could lead to change. It is shown that the complex re-lation between production and reception is fundamentally marked by the relations of interpretation of reality, truth, power and government of others, whereby the photo-graph of atrocity remains only a blank space for emotional identification. The possi-bility of deviating from the usual relation of these terms, understood as bringing the reception into production, is indicated in a kind of inversion that sees or reads the production in the reception. A key aspect of this process is thought, which is found to be neglected within the memory culture.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Etika reprezentacije grozote:  istina između viđenja i mišljenja
T1  - Ethics of Atrocity Representation: the Truth Between Seeing and Thinking
IS  - 1
VL  - 1
SP  - 75
EP  - 88
DO  - https://doi.org/10.5281/zenodo.3826539
ER  - 
@article{
author = "Velinov, Marija",
year = "2020",
url = "http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/14/38, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2109",
abstract = "Rad se bavi pojedinim etičkim aspektima fotografija grozota, pri čemu se prevashodno koriste interepretacije razmatranja koja su o fotografiji iznele Džudit Batler  i Suzan Sontag. U okvirima specifičnog odnosa pojma grozote i fotografije, pri čemu se drugi pokazuje gotovo kao uslov prvog, autor ukazuje na dve osnovne grupe etičkih pitanja takve vrste fotografija. Sa jedne strane, postoje pitanja produkcije to jest odabira načina na koji će događaj biti zabeležen ili prikazan, a koja se odnose na različite unapred zadate okvire ili mogućnosti reprezentacije. Sa druge strane, imamo pitanja recepcije ili etičke reakcije, razumevanja ili podrazumevanja da bi događaj trebalo da bude prenet na način koji omogućava reakciju i promišljanje koje bi moglo da dovede do promene. Pokazuje se da je složeni odnos produkcije i recepcije u osnovi obeležen odnosima interpretacije stvarnosti, istine, moći i upravljanja drugima, pri čemu fotografija grozote ostaje samo prazno mesto koje služi za emotivnu identitifikaciju. Mogućnost otklona od uobičajenog odnosa navedenih pojmova, koji može biti shvaćen kao upisivanje recepcije u produkciju, pojavljuje se u svojevrsnoj inverziji koja u recepciji vidi ili iščitava produkciju. Ključni aspekt ovog procesa predstavlja mišljenje, za koje se ustanovljuje da je zanemareno unutar kulture sećanja., The paper deals with certain ethical aspects of atrocity photographs. It predominantly interprets considerations made by Judith Butler and Susan Sontag. Within the specific tie between the notion of horror and photography – the latter proving to be somewhat a condition of the former – the author points to two basic groups of ethical issues of this type of photography. On the one hand, there are production issues, that is, choos-ing how the event will be recorded or shown, which relate to different pre-defined frames of representation. On the other hand, we have questions of reception or eth-ical reaction, understanding that the event should be conveyed in a way that allows for reaction and reflection that could lead to change. It is shown that the complex re-lation between production and reception is fundamentally marked by the relations of interpretation of reality, truth, power and government of others, whereby the photo-graph of atrocity remains only a blank space for emotional identification. The possi-bility of deviating from the usual relation of these terms, understood as bringing the reception into production, is indicated in a kind of inversion that sees or reads the production in the reception. A key aspect of this process is thought, which is found to be neglected within the memory culture.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Etika reprezentacije grozote:  istina između viđenja i mišljenja, Ethics of Atrocity Representation: the Truth Between Seeing and Thinking",
number = "1",
volume = "1",
pages = "75-88",
doi = "https://doi.org/10.5281/zenodo.3826539"
}
Velinov, M. (2020). Ethics of Atrocity Representation: the Truth Between Seeing and Thinking.
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(1), 75-88.
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826539
Velinov M. Ethics of Atrocity Representation: the Truth Between Seeing and Thinking. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(1):75-88
Velinov Marija, "Ethics of Atrocity Representation: the Truth Between Seeing and Thinking" 1, no. 1 (2020):75-88,
https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3826539 .

Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.

Urošević, Milan

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Urošević, Milan
PY  - 2020
UR  - http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/20/95
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2118
AB  - Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva
T1  - Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.
IS  - 1
VL  - 1
SP  - 199
EP  - 200
ER  - 
@article{
author = "Urošević, Milan",
year = "2020",
url = "http://kritika.instifdt.bg.ac.rs/index.php/kc/article/view/20/95, http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2118",
abstract = "Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva",
title = "Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.",
number = "1",
volume = "1",
pages = "199-200"
}
Urošević, M. (2020). Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018..
Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društvaBeograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1(1), 199-200.
Urošević M. Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018.. Kritika: časopis za filozofiju i teoriju društva. 2020;1(1):199-200
Urošević Milan, "Dušan Ristić, Granice diskursa , Novi Sad: Mediterran publishing, 2018." 1, no. 1 (2020):199-200

Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji

Ćeriman, Jelena

(Novi Sad : Akademska knjiga, 2019)

TY  - CHAP
AU  - Ćeriman, Jelena
PY  - 2019
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2152
AB  - Since 2000, a number of legal and political measures and mechanisms have been implemented to advance gender equality in research and higher education
institutions in Serbia, mainly as a part of the process of harmonization of legislation with the EU standards on gender equality. However, while on one side the relatively
high score on the Gender Equality Index is often evoked in political discourse to support the claim that Serbia is doing well regarding gender equality in higher education, most
of the empirical research done in Serbia reveals persistent gender inequalities, gendered
career possibilities, and unequal working conditions in academia for women and men.
Originating from those contradictory assertations, our main research interest in this chapter is concerned with the way in which the concept of gender equality is understood
in the normative frame of Serbia. Our hypothesis is that gender inequalities in the academic sphere are actually supported by the way in which the concept of gender
equality is framed in the Serbian normative order.
Our study will be based on the analyses of documents that form the normative
framework of gender equality in higher education in Serbia. In addition, we will analyze the data gathered in interviews with the academics of the University of Belgrade. Hence,
an inappropriate normative framework will be detected, explored, and additionally
explained through its visible practical implications.
PB  - Novi Sad : Akademska knjiga
T2  - Rodna ravnopravnost u visokom obrazovanju: Koncepti, prakse i izazovi
T1  - Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji
SP  - 101
EP  - 120
ER  - 
@article{
author = "Ćeriman, Jelena",
year = "2019",
url = "http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2152",
abstract = "Since 2000, a number of legal and political measures and mechanisms have been implemented to advance gender equality in research and higher education
institutions in Serbia, mainly as a part of the process of harmonization of legislation with the EU standards on gender equality. However, while on one side the relatively
high score on the Gender Equality Index is often evoked in political discourse to support the claim that Serbia is doing well regarding gender equality in higher education, most
of the empirical research done in Serbia reveals persistent gender inequalities, gendered
career possibilities, and unequal working conditions in academia for women and men.
Originating from those contradictory assertations, our main research interest in this chapter is concerned with the way in which the concept of gender equality is understood
in the normative frame of Serbia. Our hypothesis is that gender inequalities in the academic sphere are actually supported by the way in which the concept of gender
equality is framed in the Serbian normative order.
Our study will be based on the analyses of documents that form the normative
framework of gender equality in higher education in Serbia. In addition, we will analyze the data gathered in interviews with the academics of the University of Belgrade. Hence,
an inappropriate normative framework will be detected, explored, and additionally
explained through its visible practical implications.",
publisher = "Novi Sad : Akademska knjiga",
journal = "Rodna ravnopravnost u visokom obrazovanju: Koncepti, prakse i izazovi",
title = "Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji",
pages = "101-120"
}
Ćeriman, J. (2019). Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji.
Rodna ravnopravnost u visokom obrazovanju: Koncepti, prakse i izazoviNovi Sad : Akademska knjiga., 101-120.
Ćeriman J. Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji. Rodna ravnopravnost u visokom obrazovanju: Koncepti, prakse i izazovi. 2019;:101-120
Ćeriman Jelena, "Razumevanje koncepta rodne ravnopravnosti u normativnom okviru visokog obrazovanja u Srbiji" (2019):101-120

Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji

Ćeriman, Jelena

(Beograd : Sociološko naučno društvo Srbije, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Ćeriman, Jelena
PY  - 2019
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2151
AB  - Proces reforme sistema kvalifikacija u Srbiji započet je 2001. godine, pre svega pod uticajem stvaranja Evropskog prostora visokog obrazovanja kojim sunačinjeni preduslovi za razvoj opšteg okvira kvalifikacija za visoko obrazovanje.Reforma tadašnjeg sistema kvalifikacija u Srbiji zahtevala je odgovor na potrebetržišta rada, čiji se razvoj odigravao u novim socio-ekonomskim okolnostima. Izradanovog sistema kvalifikacija od početka procesa je realizovana kroz dve odvojeneaktivnosti − razvoj okvira kvalifikacija za srednje i za visoko obrazovanje, beznjihovog međusobnog usklađivanja. Iako je razvoj pojedinačnih okvira kvalifikacijaza različite nivoe obrazovanja neophodan za razvoj nacionalnog okvira kvalifikacija,naša hipoteza je da odvojeni okviri ni danas nisu međusobno koherentni, da nedefinišu precizno kvalifikacije koje su neophodne za prelazak iz jednog nivoaobrazovanja u drugi, kada je reč o sociologiji kao nastavnom predmetu, te da ovakvasituacija utiče i na samo profilisanje budućih sociologa. Namera nam je da u ovomradu problematizujemo takav pristup razvoju opšteg okvira kvalifikacija kroz analizusadržaja domaćeg normativnog okvira, koji se odnosi na opšte ishode učenja nastavesociologije na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja.
PB  - Beograd : Sociološko naučno društvo Srbije
T2  - Časopis Sociologija
T1  - Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji
IS  - Issue Suppl. 1
VL  - 61
SP  - 742
EP  - 757
DO  - doi.org/10.2298/SOC19S1742C
ER  - 
@article{
author = "Ćeriman, Jelena",
year = "2019",
url = "http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2151",
abstract = "Proces reforme sistema kvalifikacija u Srbiji započet je 2001. godine, pre svega pod uticajem stvaranja Evropskog prostora visokog obrazovanja kojim sunačinjeni preduslovi za razvoj opšteg okvira kvalifikacija za visoko obrazovanje.Reforma tadašnjeg sistema kvalifikacija u Srbiji zahtevala je odgovor na potrebetržišta rada, čiji se razvoj odigravao u novim socio-ekonomskim okolnostima. Izradanovog sistema kvalifikacija od početka procesa je realizovana kroz dve odvojeneaktivnosti − razvoj okvira kvalifikacija za srednje i za visoko obrazovanje, beznjihovog međusobnog usklađivanja. Iako je razvoj pojedinačnih okvira kvalifikacijaza različite nivoe obrazovanja neophodan za razvoj nacionalnog okvira kvalifikacija,naša hipoteza je da odvojeni okviri ni danas nisu međusobno koherentni, da nedefinišu precizno kvalifikacije koje su neophodne za prelazak iz jednog nivoaobrazovanja u drugi, kada je reč o sociologiji kao nastavnom predmetu, te da ovakvasituacija utiče i na samo profilisanje budućih sociologa. Namera nam je da u ovomradu problematizujemo takav pristup razvoju opšteg okvira kvalifikacija kroz analizusadržaja domaćeg normativnog okvira, koji se odnosi na opšte ishode učenja nastavesociologije na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja.",
publisher = "Beograd : Sociološko naučno društvo Srbije",
journal = "Časopis Sociologija",
title = "Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji",
number = "Issue Suppl. 1",
volume = "61",
pages = "742-757",
doi = "doi.org/10.2298/SOC19S1742C"
}
Ćeriman, J. (2019). Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji.
Časopis SociologijaBeograd : Sociološko naučno društvo Srbije., 61(Issue Suppl. 1), 742-757.
https://doi.org/doi.org/10.2298/SOC19S1742C
Ćeriman J. Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji. Časopis Sociologija. 2019;61(Issue Suppl. 1):742-757
Ćeriman Jelena, "Mogućnosti unapređenja nastave sociologije: Analiza povezanosti okvira kvalifikacija na sekundarnom i tercijarnom nivou obrazovanja u Srbiji" 61, no. Issue Suppl. 1 (2019):742-757,
https://doi.org/doi.org/10.2298/SOC19S1742C .