451-03-68/2020-14/200025

Link to this page

451-03-68/2020-14/200025

Authors

Publications

Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења

Velinov, Marija

(Београд: Завод за проучавање културног развитка, 2020-12)

TY  - JOUR
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2020-12
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2381
AB  - У делу Слике упркос свему: четири фотографије из Аушвица, Диди-Хуберман (Georges Didi-Huberman) указује на различите начине кроз које су четири фотографије о којима је реч настале као противтежа или упркос нечему. Покушаћу да раздвојим и објасним различите модалитете бивања упркос, карактеристичне за наведене фотографије. Оне су настале упркос, али и на основу, незамисливости ситуације коју приказују (фотографија као доказ), упркос забрани фотографија (препрека у продукцији) и упркос репрезентабилности човека (препрека у рецепцији). Назмисливост нас доводи у везу са појмовима доказа, истине, али и моћи, репрезентабилности, забране и правила. На основу појмова репрезентабилности и културног сећања, разматраћу могућност да ове фотографије представљају оличење непослушног акта виђења о ком говори Џудит Батлер (Judith Butler). Покушаћу да покажем да је настанак упркос, како би рекао Диди-Хуберман или напослушно виђење, речима Џудит Батлер, читљиво више кроз начин на које су слике настале него кроз оно што приказују.
AB  - In his book Images in Spite of All: Four Photographs from Auschwitz Didi-Huberman indicates that the four photographs in question were taken as a counterweight or in spite of something. They show the activities of the Sonderkommando, whose task was to escort other Jews into the gas chambers, as well as to dispose and burn the corpses that were left behind. In the dual role of victim and perpetrator, members of the unit, in spite of the ban and the danger they were in, created four photographs showing their own activities inside the camp. Throughout the work, different modes of beeing in spite of characteristic of the aforementioned photographs are separated and explained with regard to whether they relate to the need for, production or reception of photographs. They were created in spite of, but also based on, the inconceivability of the situation they portray (photographs as evidence), in spite the prohibition of photographs (obstacle in production) and in spite the representational framework or representability of humans obstacle in reception). Inconceivability brings us to the notions of evidence, truth, but also power, representability, prohibition and rules. Based on the representability of the photographs and notion of cultural memory, we considered the possibilities of the photographs representing Judith Butler’s  disobedient act of seeing. It will be shown that emergence in spite of as Didi-Huberman would say, or disobedient act of seeing, in Judith Butler's words, is readable more through the way the images are made than through what they depict. Unlike the usual, "allowed" war photographs, they are specific proof of the prohibition against which they are made.
PB  - Београд: Завод за проучавање културног развитка
T2  - Часопис Култура
T1  - Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења
T1  - Sonderkommando Photographs аs A Disobedient Act Of Seeing
IS  - 169
SP  - 329
EP  - 346
DO  - 10.5937/kultura2069329V
ER  - 
@article{
author = "Velinov, Marija",
year = "2020-12",
abstract = "У делу Слике упркос свему: четири фотографије из Аушвица, Диди-Хуберман (Georges Didi-Huberman) указује на различите начине кроз које су четири фотографије о којима је реч настале као противтежа или упркос нечему. Покушаћу да раздвојим и објасним различите модалитете бивања упркос, карактеристичне за наведене фотографије. Оне су настале упркос, али и на основу, незамисливости ситуације коју приказују (фотографија као доказ), упркос забрани фотографија (препрека у продукцији) и упркос репрезентабилности човека (препрека у рецепцији). Назмисливост нас доводи у везу са појмовима доказа, истине, али и моћи, репрезентабилности, забране и правила. На основу појмова репрезентабилности и културног сећања, разматраћу могућност да ове фотографије представљају оличење непослушног акта виђења о ком говори Џудит Батлер (Judith Butler). Покушаћу да покажем да је настанак упркос, како би рекао Диди-Хуберман или напослушно виђење, речима Џудит Батлер, читљиво више кроз начин на које су слике настале него кроз оно што приказују., In his book Images in Spite of All: Four Photographs from Auschwitz Didi-Huberman indicates that the four photographs in question were taken as a counterweight or in spite of something. They show the activities of the Sonderkommando, whose task was to escort other Jews into the gas chambers, as well as to dispose and burn the corpses that were left behind. In the dual role of victim and perpetrator, members of the unit, in spite of the ban and the danger they were in, created four photographs showing their own activities inside the camp. Throughout the work, different modes of beeing in spite of characteristic of the aforementioned photographs are separated and explained with regard to whether they relate to the need for, production or reception of photographs. They were created in spite of, but also based on, the inconceivability of the situation they portray (photographs as evidence), in spite the prohibition of photographs (obstacle in production) and in spite the representational framework or representability of humans obstacle in reception). Inconceivability brings us to the notions of evidence, truth, but also power, representability, prohibition and rules. Based on the representability of the photographs and notion of cultural memory, we considered the possibilities of the photographs representing Judith Butler’s  disobedient act of seeing. It will be shown that emergence in spite of as Didi-Huberman would say, or disobedient act of seeing, in Judith Butler's words, is readable more through the way the images are made than through what they depict. Unlike the usual, "allowed" war photographs, they are specific proof of the prohibition against which they are made.",
publisher = "Београд: Завод за проучавање културног развитка",
journal = "Часопис Култура",
title = "Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења, Sonderkommando Photographs аs A Disobedient Act Of Seeing",
number = "169",
pages = "329-346",
doi = "10.5937/kultura2069329V"
}
Velinov, M.. (2020-12). Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења. in Часопис Култура
Београд: Завод за проучавање културног развитка.(169), 329-346.
https://doi.org/10.5937/kultura2069329V
Velinov M. Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења. in Часопис Култура. 2020;(169):329-346.
doi:10.5937/kultura2069329V .
Velinov, Marija, "Фотографије Сондеркоманда као непослушни акт виђења" in Часопис Култура, no. 169 (2020-12):329-346,
https://doi.org/10.5937/kultura2069329V . .
1

Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu

Mašan, Bogdanovski; Ivan, Nišavić

(Beograd: Srpsko filozofsko društvo, 2020-09)

TY  - JOUR
AU  - Mašan, Bogdanovski
AU  - Ivan, Nišavić
PY  - 2020-09
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2379
AB  - U tekstu se analizira pojam uživanja u periodu od V – III v. pre nove ere,
odnosno razvoj i shvatanje ovog pojma od njegove prve zvanične upotrebe u filozofskim raspravama kod Kirenjana, sve do epikurejskih rasprava koje uživanju daju privilegovan status. Platonova razmišljanja o uživanju svakako nisu od suštinskog interesa u njegovim delima, ali ovde su ukratko analizirana jer mogu da doprinesu potpunijem razumevanju odnosa prema uživanju koje je tada preovladavalo. Tekst bi trebalo da nam, pored istorijske perspektive različitih tumačenja i shvatanja uživanja, ponudi i izvesnu apologiju epikurejskog razumevanja uživanja. Posebnu pomoć u tome pruža nam hipoteza prema kojoj Epikur uživanje ne shvata kao mentalno stanje, već kao afektivnu komponentu odgovarajućih mentalnih stanja.
AB  - In this paper, we analyze the concept of pleasure in the period from 5th to 3rd century BC, and the development and understanding of this concept, from its officially first use in the Cyrenean philosophical discourses, up to the Epicurean discussions, which give pleasure a privileged status. Plato’s thoughts on pleasure are certainly not of any essential interest in his writings, but they are analyzed briefly here, because they may contribute to the more complete understanding of the attitude towards pleasure that was dominant in his time. This paper should yield, in addition to a historical perspective concerning the various interpretations and accounts of pleasure, a certain apology of the Epicurean account of pleasure. A hypothesis may be especially helpful, according to which Epicurus does not conceive pleasure as a mental state, but rather as an affective component of the corresponding mental states
PB  - Beograd: Srpsko filozofsko društvo
T2  - Theoria
T1  - Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu
T1  - Pleasure and Afective Components of Mental States in the Ancient and Epicurean Hedonism
IS  - 3
SP  - 69
EP  - 86
DO  - 10.2298/THEO2003069B
ER  - 
@article{
author = "Mašan, Bogdanovski and Ivan, Nišavić",
year = "2020-09",
abstract = "U tekstu se analizira pojam uživanja u periodu od V – III v. pre nove ere,
odnosno razvoj i shvatanje ovog pojma od njegove prve zvanične upotrebe u filozofskim raspravama kod Kirenjana, sve do epikurejskih rasprava koje uživanju daju privilegovan status. Platonova razmišljanja o uživanju svakako nisu od suštinskog interesa u njegovim delima, ali ovde su ukratko analizirana jer mogu da doprinesu potpunijem razumevanju odnosa prema uživanju koje je tada preovladavalo. Tekst bi trebalo da nam, pored istorijske perspektive različitih tumačenja i shvatanja uživanja, ponudi i izvesnu apologiju epikurejskog razumevanja uživanja. Posebnu pomoć u tome pruža nam hipoteza prema kojoj Epikur uživanje ne shvata kao mentalno stanje, već kao afektivnu komponentu odgovarajućih mentalnih stanja., In this paper, we analyze the concept of pleasure in the period from 5th to 3rd century BC, and the development and understanding of this concept, from its officially first use in the Cyrenean philosophical discourses, up to the Epicurean discussions, which give pleasure a privileged status. Plato’s thoughts on pleasure are certainly not of any essential interest in his writings, but they are analyzed briefly here, because they may contribute to the more complete understanding of the attitude towards pleasure that was dominant in his time. This paper should yield, in addition to a historical perspective concerning the various interpretations and accounts of pleasure, a certain apology of the Epicurean account of pleasure. A hypothesis may be especially helpful, according to which Epicurus does not conceive pleasure as a mental state, but rather as an affective component of the corresponding mental states",
publisher = "Beograd: Srpsko filozofsko društvo",
journal = "Theoria",
title = "Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu, Pleasure and Afective Components of Mental States in the Ancient and Epicurean Hedonism",
number = "3",
pages = "69-86",
doi = "10.2298/THEO2003069B"
}
Mašan, B.,& Ivan, N.. (2020-09). Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu. in Theoria
Beograd: Srpsko filozofsko društvo.(3), 69-86.
https://doi.org/10.2298/THEO2003069B
Mašan B, Ivan N. Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu. in Theoria. 2020;(3):69-86.
doi:10.2298/THEO2003069B .
Mašan, Bogdanovski, Ivan, Nišavić, "Uživanje i afektivne komponente mentalnih stanja u antičkom i epikurejskom hedonizmu" in Theoria, no. 3 (2020-09):69-86,
https://doi.org/10.2298/THEO2003069B . .

Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata

Velinov, Marija; Krstić, Predrag; Mevorah, Vera

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Velinov, Marija
AU  - Krstić, Predrag
AU  - Mevorah, Vera
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2384
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata
ER  - 
@book{
author = "Velinov, Marija and Krstić, Predrag and Mevorah, Vera",
year = "2020",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata"
}
Velinov, M., Krstić, P.,& Mevorah, V.. (2020). Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Velinov M, Krstić P, Mevorah V. Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata. 2020;..
Velinov, Marija, Krstić, Predrag, Mevorah, Vera, "Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata" (2020).

Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola

Velinov, Marija

(Beograd: Estetičko društvo Srbije, 2020)

TY  - CONF
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2382
AB  - Analizom rada Džefa Vola (Jeff Wall) pokazuje se da njegova umetnička dela stoje na granicama različitih medija i disciplina. Bilo kroz referiranje ili tehniku stvaranja, koju autor naziva kinematografijom, Džef Vol ni u jednom trenutku ne proizvodi samo fotografiju. Pored kretanja između disciplina različitih umetničkih medija, autor se kroz rad kreće i između teorije umetnosti sa jedne strane i kulture sećanja sa druge strane. Tim tragom, rad se okreće analizi uobičajenih shvatanja vizuelne reprezentacije, dokumentarnosti i sećanja, kao i njihovim odnosom prema istini i stvarnosti, koja se problematizuje kroz stvaralaštvo Džefa Vola. Sećanje se, naspram uobičajenog mišljenja, pokazuje kao deo ili aspekt imaginacije i, kao takvo, predstavlja osnovu umetnosti. Sa druge strane, dokumentarnost se odvaja od stvarnosti i istine i pridružuje poetičnom to jest, takođe se pokazuje kao deo fantastične funkcije. Oni (sećanje i fantazija ili imaginacija) se svako za sebe i zajedno udaljuju od linearnosti vremena čime stvaraju specifični vid reprezentacije koji je jasno vidljiv kako u samim delima Džefa Vola, tako i u njegovom kinematografskom pristupu stvaranju fotografija. Zaključuje se da ovaj umetnik stvara čistu ili istinsku reprezentaciju koja, naspram uobičajenih očekivanja i verovanja, ne pruža činjenice o stvarnosti, već se pokazuje kao pripadajuća prostoru fantazije.
AB  - By analyzing Jeff Wall’s work we can see that his works of art stand between different media and disciplines. Whether through referring or his technique, which he calls cinematography, Jeff Wall never produces only photography. In addition to being in between different art media disciplines, he also moves between art theory on the one hand and cultural memory on the other. With this in mind, the paper focuses on the analysis of common understandings of visual representation, documentary and memory, as well as their relationship to truth and reality, which is problematized through Jeff Wall’s work. Memory, as opposed to common thinking, is shown as a part or aspect of the imagination and, as such, is the basis of art. On the other hand, the documentary separates itself from reality and truth and turns to the poetic, that is, it also partially serves the fantastic. They (memory and fantasy or imagination) move away from the linearity of time, thus creating a specific type of representation that is clearly visible both in the works of Jeff Wall and in his cinematic approach to photography. We can conclude that this artist creates a pure or true representation which, contrary to usual expectations and beliefs, does not provide facts about reality, but shows itself as belonging to the realm of fantasy.
PB  - Beograd: Estetičko društvo Srbije
C3  - Konferencija Čemu estetika? Knjiga rezimea
T1  - Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola
T1  - Problematizing the visual representation of reality as Jeff Wall’s intermedia documentary practice
SP  - 23
EP  - 25
ER  - 
@conference{
author = "Velinov, Marija",
year = "2020",
abstract = "Analizom rada Džefa Vola (Jeff Wall) pokazuje se da njegova umetnička dela stoje na granicama različitih medija i disciplina. Bilo kroz referiranje ili tehniku stvaranja, koju autor naziva kinematografijom, Džef Vol ni u jednom trenutku ne proizvodi samo fotografiju. Pored kretanja između disciplina različitih umetničkih medija, autor se kroz rad kreće i između teorije umetnosti sa jedne strane i kulture sećanja sa druge strane. Tim tragom, rad se okreće analizi uobičajenih shvatanja vizuelne reprezentacije, dokumentarnosti i sećanja, kao i njihovim odnosom prema istini i stvarnosti, koja se problematizuje kroz stvaralaštvo Džefa Vola. Sećanje se, naspram uobičajenog mišljenja, pokazuje kao deo ili aspekt imaginacije i, kao takvo, predstavlja osnovu umetnosti. Sa druge strane, dokumentarnost se odvaja od stvarnosti i istine i pridružuje poetičnom to jest, takođe se pokazuje kao deo fantastične funkcije. Oni (sećanje i fantazija ili imaginacija) se svako za sebe i zajedno udaljuju od linearnosti vremena čime stvaraju specifični vid reprezentacije koji je jasno vidljiv kako u samim delima Džefa Vola, tako i u njegovom kinematografskom pristupu stvaranju fotografija. Zaključuje se da ovaj umetnik stvara čistu ili istinsku reprezentaciju koja, naspram uobičajenih očekivanja i verovanja, ne pruža činjenice o stvarnosti, već se pokazuje kao pripadajuća prostoru fantazije., By analyzing Jeff Wall’s work we can see that his works of art stand between different media and disciplines. Whether through referring or his technique, which he calls cinematography, Jeff Wall never produces only photography. In addition to being in between different art media disciplines, he also moves between art theory on the one hand and cultural memory on the other. With this in mind, the paper focuses on the analysis of common understandings of visual representation, documentary and memory, as well as their relationship to truth and reality, which is problematized through Jeff Wall’s work. Memory, as opposed to common thinking, is shown as a part or aspect of the imagination and, as such, is the basis of art. On the other hand, the documentary separates itself from reality and truth and turns to the poetic, that is, it also partially serves the fantastic. They (memory and fantasy or imagination) move away from the linearity of time, thus creating a specific type of representation that is clearly visible both in the works of Jeff Wall and in his cinematic approach to photography. We can conclude that this artist creates a pure or true representation which, contrary to usual expectations and beliefs, does not provide facts about reality, but shows itself as belonging to the realm of fantasy.",
publisher = "Beograd: Estetičko društvo Srbije",
journal = "Konferencija Čemu estetika? Knjiga rezimea",
title = "Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola, Problematizing the visual representation of reality as Jeff Wall’s intermedia documentary practice",
pages = "23-25"
}
Velinov, M.. (2020). Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola. in Konferencija Čemu estetika? Knjiga rezimea
Beograd: Estetičko društvo Srbije., 23-25.
Velinov M. Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola. in Konferencija Čemu estetika? Knjiga rezimea. 2020;:23-25..
Velinov, Marija, "Problematizovanje vizuelne reprezentacije stvarnosti kao intermedijalna dokumentarna praksa Džefa Vola" in Konferencija Čemu estetika? Knjiga rezimea (2020):23-25.

The Ethics of the Self as an Educational Practice

Velinov, Marija

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - CONF
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2380
AB  - Rad se bavi Fukoovom analizom određenih aspekata stoičke filozofije
i njihovog odnosa spram obrazovanja. Fuko polazi od teze da su „naše
eto-poetičke prakse postale orijentisane ka otkrivanju naše istinske i
sušinske prirode“, te se okreće etici koja vodi odvajanju naših etičkih ili
samo-formirajućih praksi od obaveze da kažemo istinu o svojoj prirodi.
Prvo pitanje rada je da li pojmovi i prakse stoičke filozofije poput Stultitia
i Askesis (u značenju vežbi i priprema za život), a u njihovoj vezi sa
istinom ili izricanjem istine i specifičnim odnosom spram slušanja, čitanja
i pisanja, predstvljaju obrazovnu praksu? Takođe, ukoliko je cilj etike
sopstva konstitucija subjekta kroz svesnu praksu slobode, a askezu
odredimo kao subjektivaciju dirskursa istine, postavlja se pitanje da li je
u pitanju vrsta učenja koje može da emancipuje? Preciznije, da li briga o
sebi ili etika sopstva, kao preobraćanje koje sopstvo stvara putem prisvajanja
istine i postajanja subjektom iskazivanja istine, može istovremeno
da bude slobodno i nezavisno ili emancipovano?
AB  - The paper deals with Foucault’s analysis of certain aspects of Stoicism
and its relation to education. Foucault begins with the thesis that “our
etho-poetic practices have become oriented towards discovering our
true and substantive nature”. He turns to the ethics that separates our
ethical or self-forming practices from the obligation to tell the truth
about our nature.
The first question is whether the concepts and practices of Stoicism
such as Stultitia and Askesis, in their relation to truth or truth-telling
and their specific relation to listening, reading and writing, constitute
educational practice? Also, if the goal of the ethics of the self is the
constitution of the subject through the conscious practice of liberty,
and if we define Askesis as the subjectivation of the discourse of truth,
the question rises as to whether this is the kind of learning that could
emancipate? More precisely, whether self-care or the ethics of self as
transformation, which is achieved through the appropriation of truth
and becoming the subject of truth-telling, can be free and independent,
or emancipated?
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
C3  - Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata
T1  - The Ethics of the Self as an Educational Practice
T1  - Etika sopstva kao obrazovna praksa
SP  - 100
EP  - 100
ER  - 
@conference{
author = "Velinov, Marija",
year = "2020",
abstract = "Rad se bavi Fukoovom analizom određenih aspekata stoičke filozofije
i njihovog odnosa spram obrazovanja. Fuko polazi od teze da su „naše
eto-poetičke prakse postale orijentisane ka otkrivanju naše istinske i
sušinske prirode“, te se okreće etici koja vodi odvajanju naših etičkih ili
samo-formirajućih praksi od obaveze da kažemo istinu o svojoj prirodi.
Prvo pitanje rada je da li pojmovi i prakse stoičke filozofije poput Stultitia
i Askesis (u značenju vežbi i priprema za život), a u njihovoj vezi sa
istinom ili izricanjem istine i specifičnim odnosom spram slušanja, čitanja
i pisanja, predstvljaju obrazovnu praksu? Takođe, ukoliko je cilj etike
sopstva konstitucija subjekta kroz svesnu praksu slobode, a askezu
odredimo kao subjektivaciju dirskursa istine, postavlja se pitanje da li je
u pitanju vrsta učenja koje može da emancipuje? Preciznije, da li briga o
sebi ili etika sopstva, kao preobraćanje koje sopstvo stvara putem prisvajanja
istine i postajanja subjektom iskazivanja istine, može istovremeno
da bude slobodno i nezavisno ili emancipovano?, The paper deals with Foucault’s analysis of certain aspects of Stoicism
and its relation to education. Foucault begins with the thesis that “our
etho-poetic practices have become oriented towards discovering our
true and substantive nature”. He turns to the ethics that separates our
ethical or self-forming practices from the obligation to tell the truth
about our nature.
The first question is whether the concepts and practices of Stoicism
such as Stultitia and Askesis, in their relation to truth or truth-telling
and their specific relation to listening, reading and writing, constitute
educational practice? Also, if the goal of the ethics of the self is the
constitution of the subject through the conscious practice of liberty,
and if we define Askesis as the subjectivation of the discourse of truth,
the question rises as to whether this is the kind of learning that could
emancipate? More precisely, whether self-care or the ethics of self as
transformation, which is achieved through the appropriation of truth
and becoming the subject of truth-telling, can be free and independent,
or emancipated?",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata",
title = "The Ethics of the Self as an Educational Practice, Etika sopstva kao obrazovna praksa",
pages = "100-100"
}
Velinov, M.. (2020). The Ethics of the Self as an Educational Practice. in Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 100-100.
Velinov M. The Ethics of the Self as an Educational Practice. in Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata. 2020;:100-100..
Velinov, Marija, "The Ethics of the Self as an Educational Practice" in Druga međunarodna konferencija Čemu još obrazovanje?/Why Still Education? Emancipacija i/ili obrazovanje: putevi i raspuća/Emancipation and/or Education: Challenges and Frictions, Beograd, 2–5 oktobar 2020. Knjiga apstrakata (2020):100-100.

Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil

Bojić, Ljubiša; Pavlović, Maja

(Beograd: Srpsko sociološko društvo, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Bojić, Ljubiša
AU  - Pavlović, Maja
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2350
AB  - State represents a social phenomenon which is constantly changing – just
like all political actors. The direction of that evolution is determined by the development
and current state of the art in technological domain. That explains how the rise of social
media and new ICTs has shaped the contemporary political communication. This paper
sheds light on the manner in which digital tools are exploited in an unpredictable social
ambience which is characterized by numerous political crises. Special attention has been
given to the phenomenon of digital astroturfing and political disinformation trends in Venezuela
and Brazil. We have found that the dynamic technological development combined
with the use of political bots has been creating the potential for fake news, thus impacting
election processes and endangering democracy. Therefore, these phenomena need further
scientific examination.
AB  - Држaвa прeдстaвљa фeнoмeн кojи стaлнo мeњa свojу фoрму, кao и
пoлитички aктeри унутaр њe. Правац тих промена у oдрeђeнoj мeри зaвиси oд рaзвoja
тeхнoлoгиjе. Нoвe инфoрмaциoнo-кoмуникaциoнe тeхнoлoгиje и успoн друштвeних
мрeжa утицaли су нa мoдeрну пoлитичку кoмуникaциjу. Oвaj рaд рaзмaтрa нa кojи
нaчин сe eксплoaтишу дигитaлни aлaти у нeпрeдвидљивoм друштвeнoм aмбиjeнту
кojeг oдликуjу брojнe пoлитичкe кризe. Посебну пажњу посветили смо феномену
дигиталног aстрoтурфингa и ширeњa пoлитичких дeзинфoрмaциja у Вeнeцуeли и
Брaзилу. Брзи тeхнoлoшки рaзвoj у кoмбинaциjи сa кoришћeњeм пoлитичких бoтoвa
ствaрa пoтeнциjaл зa ширeњe лaжних вeсти, штo утичe нa дeмoкрaтичнoст избoрнoг
прoцeсa. Стoгa je нeoпхoднo пoдрoбниje истрaжити oвe фeнoмeнe.
PB  - Beograd: Srpsko sociološko društvo
T2  - Sociološki pregled
T1  - Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil
T1  - Пoлитички мaркeтинг и стрaтeгиje дигитaлних илузиja – примeри из Вeнeцуeлe и Брaзилa
IS  - 4
VL  - 54
DO  - 10.5937/socpreg54-27846
ER  - 
@article{
author = "Bojić, Ljubiša and Pavlović, Maja",
year = "2020",
abstract = "State represents a social phenomenon which is constantly changing – just
like all political actors. The direction of that evolution is determined by the development
and current state of the art in technological domain. That explains how the rise of social
media and new ICTs has shaped the contemporary political communication. This paper
sheds light on the manner in which digital tools are exploited in an unpredictable social
ambience which is characterized by numerous political crises. Special attention has been
given to the phenomenon of digital astroturfing and political disinformation trends in Venezuela
and Brazil. We have found that the dynamic technological development combined
with the use of political bots has been creating the potential for fake news, thus impacting
election processes and endangering democracy. Therefore, these phenomena need further
scientific examination., Држaвa прeдстaвљa фeнoмeн кojи стaлнo мeњa свojу фoрму, кao и
пoлитички aктeри унутaр њe. Правац тих промена у oдрeђeнoj мeри зaвиси oд рaзвoja
тeхнoлoгиjе. Нoвe инфoрмaциoнo-кoмуникaциoнe тeхнoлoгиje и успoн друштвeних
мрeжa утицaли су нa мoдeрну пoлитичку кoмуникaциjу. Oвaj рaд рaзмaтрa нa кojи
нaчин сe eксплoaтишу дигитaлни aлaти у нeпрeдвидљивoм друштвeнoм aмбиjeнту
кojeг oдликуjу брojнe пoлитичкe кризe. Посебну пажњу посветили смо феномену
дигиталног aстрoтурфингa и ширeњa пoлитичких дeзинфoрмaциja у Вeнeцуeли и
Брaзилу. Брзи тeхнoлoшки рaзвoj у кoмбинaциjи сa кoришћeњeм пoлитичких бoтoвa
ствaрa пoтeнциjaл зa ширeњe лaжних вeсти, штo утичe нa дeмoкрaтичнoст избoрнoг
прoцeсa. Стoгa je нeoпхoднo пoдрoбниje истрaжити oвe фeнoмeнe.",
publisher = "Beograd: Srpsko sociološko društvo",
journal = "Sociološki pregled",
title = "Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil, Пoлитички мaркeтинг и стрaтeгиje дигитaлних илузиja – примeри из Вeнeцуeлe и Брaзилa",
number = "4",
volume = "54",
doi = "10.5937/socpreg54-27846"
}
Bojić, L.,& Pavlović, M.. (2020). Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil. in Sociološki pregled
Beograd: Srpsko sociološko društvo., 54(4).
https://doi.org/10.5937/socpreg54-27846
Bojić L, Pavlović M. Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil. in Sociološki pregled. 2020;54(4).
doi:10.5937/socpreg54-27846 .
Bojić, Ljubiša, Pavlović, Maja, "Political marketing and strategies of digital illusions – examples from Venezuela and Brazil" in Sociološki pregled, 54, no. 4 (2020),
https://doi.org/10.5937/socpreg54-27846 . .
3

Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima

Nikolić, Sara; Vujović, Anja

(Beograd: Etnografski institut SANU, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Nikolić, Sara
AU  - Vujović, Anja
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2450
AB  - Динамичност урбане средине заснива се на диверзитету места, политика и активности унутар њих и обликована је различитим актерима, друштвеним силама и реализацијом нових пракси, стварањем нових простора, путања и искустава. Управо су искуства та на  чију  вредност  ћемо  указати  –  на  важност  чула,  сећања  и  живљених  светова  –  у производњи друштвеног простора. Овај рад узима у обзир два урбана феномена која проширују  теоријске  домете  концепта  просторних  заједничких  добара – заједничке просторе унутар великих стамбених насеља и сквотиране просторе. У бити различити –  инклузивни  заједнички  спољашњи  простори  насупрот  опрезној  затворености сквотираних  објеката  –  ова  два  феномена  отеловљују  капацитет  за  друштвени ангажман,  омогућујући  практиковање  заједништва.  Узимајући  у  обзир  динамичну природу  просторних  заједничких  добара,  сензорни  приступи  обећавају  допринос њиховом  разумевању.  Да  бисмо  приказале  ефемерност  урбаних  просторних заједничких добара и живљења искуства њихових случајних корисника, ослониле смо се  на  сензобиографске  шетње,  мапирање  сензорног,  заједничко  извођење  и елицитацију предмета, користећи грађу прикупљену у Београду и Познању. Сматрамо да  постојеће  знање  о  просторним  заједничким  добрима  може  бити  проширено инкорпорирањем  телесних  и  емотивних  искустава,  свакодневних  пракси  и  личних успомена, често занемарених у друштвеној теорији.
PB  - Beograd: Etnografski institut SANU
T2  - Glasnik Etnografskog instituta SANU
T1  - Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima
T1  - Дражи заједништва: сензорни приступи просторним заједничким добрима
VL  - LXVIII
DO  - 10.2298/GEI2001149N
ER  - 
@article{
author = "Nikolić, Sara and Vujović, Anja",
year = "2020",
abstract = "Динамичност урбане средине заснива се на диверзитету места, политика и активности унутар њих и обликована је различитим актерима, друштвеним силама и реализацијом нових пракси, стварањем нових простора, путања и искустава. Управо су искуства та на  чију  вредност  ћемо  указати  –  на  важност  чула,  сећања  и  живљених  светова  –  у производњи друштвеног простора. Овај рад узима у обзир два урбана феномена која проширују  теоријске  домете  концепта  просторних  заједничких  добара – заједничке просторе унутар великих стамбених насеља и сквотиране просторе. У бити различити –  инклузивни  заједнички  спољашњи  простори  насупрот  опрезној  затворености сквотираних  објеката  –  ова  два  феномена  отеловљују  капацитет  за  друштвени ангажман,  омогућујући  практиковање  заједништва.  Узимајући  у  обзир  динамичну природу  просторних  заједничких  добара,  сензорни  приступи  обећавају  допринос њиховом  разумевању.  Да  бисмо  приказале  ефемерност  урбаних  просторних заједничких добара и живљења искуства њихових случајних корисника, ослониле смо се  на  сензобиографске  шетње,  мапирање  сензорног,  заједничко  извођење  и елицитацију предмета, користећи грађу прикупљену у Београду и Познању. Сматрамо да  постојеће  знање  о  просторним  заједничким  добрима  може  бити  проширено инкорпорирањем  телесних  и  емотивних  искустава,  свакодневних  пракси  и  личних успомена, често занемарених у друштвеној теорији.",
publisher = "Beograd: Etnografski institut SANU",
journal = "Glasnik Etnografskog instituta SANU",
title = "Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima, Дражи заједништва: сензорни приступи просторним заједничким добрима",
volume = "LXVIII",
doi = "10.2298/GEI2001149N"
}
Nikolić, S.,& Vujović, A.. (2020). Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima. in Glasnik Etnografskog instituta SANU
Beograd: Etnografski institut SANU., LXVIII.
https://doi.org/10.2298/GEI2001149N
Nikolić S, Vujović A. Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima. in Glasnik Etnografskog instituta SANU. 2020;LXVIII.
doi:10.2298/GEI2001149N .
Nikolić, Sara, Vujović, Anja, "Draži zajedništva: senzorni pristupi prostornim zajedničkim dobrima" in Glasnik Etnografskog instituta SANU, LXVIII (2020),
https://doi.org/10.2298/GEI2001149N . .

Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma

Sládeček, Michal

(Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Sládeček, Michal
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2398
AB  - U članku se tvrdi da John Rawls u svojoj kritici perfekcionizma sa stajališta liberalističke
neutralnosti razmatra koncepcije dobra bez demarkacije između njih, odnosno bez njihova
razlikovanja. Naime, Rawls ne razrješava pitanje o tome je li tu riječ o sveobuhvatnoj religijskoj odnosno filozofsko-etičkoj koncepciji ili je riječ o parcijalnom poimanju lokalnih
vrijednosti, dobara i ciljeva. Bez obzira na spornu upotrebu pojma sveobuhvatnosti, neophodno je zadržati koncept razložnosti jer poimanja dobra, da bi bila relevantna u političkoj
raspravi, trebaju biti relativno dobro zasnovana, konzistentna i koherentna. Kada se pođe
od danih razlikovanja, može se tvrditi da u pojedinim slučajevima uvođenje razmatranja
određenih dobara u rasprave o osnovnim principima političkog ustrojstva može biti dobro
potkrepljeno i, sa stajališta razložnog pluralizma, moralno opravdano. Ipak, umjereni liberalistički perfekcionizam treba precizirati odnose li se političke odluke na stvaranje opcija,
na promociju vrijednih ili na odvraćanj
AB  - Comprehensiveness and Reasonableness of the Conceptions of
the Good in the Dispute of Political Liberalism and Perfectionism

Abstract

The paper argues that Rawls’ critique of perfectionism from the standpoint of neutral libe­ralism
scrutinizes the conceptions of the good without demarcation between them, that is, without distinguishing whether they are comprehensive religious or philosophical conceptions, or whether
they are piecemeal comprehensions of local values, concepts and goods. In addition to the high
contestability in the use of the concept of comprehensiveness, it is necessary to retain the concept
of reasonableness, as comprehensions of the good have to be to some extent well-founded, consistent and coherent to be considered relevant in a political dispute. Considering these distinctions, it can be claimed that, in particular cases, the application of considerations of the good
in disputes concerning constitutional essentials can be supported and, considering reasonable
pluralism, morally justified. Nevertheless, moderate perfectionism has to specify whether political decisions create and support options, promote valuable goods or they discourage worthless
goods. It is necessary to delineate the limits of perfectionistic measures accordingly
PB  - Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo
T2  - Filozofska istraživanja
T1  - Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma
T1  - Comprehensiveness and Reasonableness of the Conceptions of the Good in the Dispute of Political Liberalism and Perfectionism
IS  - 2
VL  - 40
SP  - 269
EP  - 282
DO  - 10.21464/fi40204
ER  - 
@article{
author = "Sládeček, Michal",
year = "2020",
abstract = "U članku se tvrdi da John Rawls u svojoj kritici perfekcionizma sa stajališta liberalističke
neutralnosti razmatra koncepcije dobra bez demarkacije između njih, odnosno bez njihova
razlikovanja. Naime, Rawls ne razrješava pitanje o tome je li tu riječ o sveobuhvatnoj religijskoj odnosno filozofsko-etičkoj koncepciji ili je riječ o parcijalnom poimanju lokalnih
vrijednosti, dobara i ciljeva. Bez obzira na spornu upotrebu pojma sveobuhvatnosti, neophodno je zadržati koncept razložnosti jer poimanja dobra, da bi bila relevantna u političkoj
raspravi, trebaju biti relativno dobro zasnovana, konzistentna i koherentna. Kada se pođe
od danih razlikovanja, može se tvrditi da u pojedinim slučajevima uvođenje razmatranja
određenih dobara u rasprave o osnovnim principima političkog ustrojstva može biti dobro
potkrepljeno i, sa stajališta razložnog pluralizma, moralno opravdano. Ipak, umjereni liberalistički perfekcionizam treba precizirati odnose li se političke odluke na stvaranje opcija,
na promociju vrijednih ili na odvraćanj, Comprehensiveness and Reasonableness of the Conceptions of
the Good in the Dispute of Political Liberalism and Perfectionism

Abstract

The paper argues that Rawls’ critique of perfectionism from the standpoint of neutral libe­ralism
scrutinizes the conceptions of the good without demarcation between them, that is, without distinguishing whether they are comprehensive religious or philosophical conceptions, or whether
they are piecemeal comprehensions of local values, concepts and goods. In addition to the high
contestability in the use of the concept of comprehensiveness, it is necessary to retain the concept
of reasonableness, as comprehensions of the good have to be to some extent well-founded, consistent and coherent to be considered relevant in a political dispute. Considering these distinctions, it can be claimed that, in particular cases, the application of considerations of the good
in disputes concerning constitutional essentials can be supported and, considering reasonable
pluralism, morally justified. Nevertheless, moderate perfectionism has to specify whether political decisions create and support options, promote valuable goods or they discourage worthless
goods. It is necessary to delineate the limits of perfectionistic measures accordingly",
publisher = "Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo",
journal = "Filozofska istraživanja",
title = "Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma, Comprehensiveness and Reasonableness of the Conceptions of the Good in the Dispute of Political Liberalism and Perfectionism",
number = "2",
volume = "40",
pages = "269-282",
doi = "10.21464/fi40204"
}
Sládeček, M.. (2020). Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma. in Filozofska istraživanja
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo., 40(2), 269-282.
https://doi.org/10.21464/fi40204
Sládeček M. Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma. in Filozofska istraživanja. 2020;40(2):269-282.
doi:10.21464/fi40204 .
Sládeček, Michal, "Sveobuhvatnost i razložnost koncepcija dobra u raspravi političkog liberalizma i perfekcionizma" in Filozofska istraživanja, 40, no. 2 (2020):269-282,
https://doi.org/10.21464/fi40204 . .

Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective

Radulović, Mladen; Janković, Miloš

(Beograd: HESPERIAedu, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Radulović, Mladen
AU  - Janković, Miloš
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2363
AB  - Building upon ideas on the importance of conflict for social
action and role that selective tradition and hidden curriculum
have in society, the aim of this paper is to analyse the way in
which conflicts are presented in the 8th grade elementary school
textbooks. Content analysis of the textbooks has been conducted.
After noting every representation of each conflict and labelling
the conflict as violent or nonviolent, five separate categories have
been defined by the means of induction, representing different
types of conflicts: 1. international; 2. intranational; 3. conflicts for improvement of position of a specific group; 4. conflicts between
individuals; 5. intellectual conflicts. The first four types of
conflicts represent social conflicts in a narrow sense, while the
fifth type is based on Apple’s notion of intellectual conflict. Results
show that intellectual conflicts are almost non-existent. Among
social conflicts in a narrow sense, the most common are international
conflicts, which are, at the same time, the most violent.
Other types of conflicts, such as those representing struggle of one
population group for improvement of their position, are less common,
and are mostly represented as nonviolent.
AB  - Polazeći od ideja koje govore o značaju sukoba za društvenu akciju i ulozi koju selektivna tradicija i skriveni kurikulum imaju u društvu, cilj ovog rada je bio da se analizira način na koji su konflikti predstavljeni u udžbenicima za osmi razred osnovne škole. U tu svrhu sprovedena je analiza sadržaja teksta udžbenika. Nakon izdvajanja svakog predstavljanja konflikta u udžbenicima i njihovog kodiranja kao nasilnog ili nenasilnog, induktivno je određeno pet kategorija sukoba: 1. međunarodni; 2. unutardržavni; 3. sukobi za unapređenje položaja jedne grupe stanovništva; 4. sukobi pojedinaca; 5. intelektualni sukobi. Prve četiri kategorije su predstavljale društvene sukobe u užem smislu, dok se peta kategorija zasnivala na Eplovoj ideji o intelektualnim sukobima. Rezultati istraživanja pokazuju da intelektualni sukobi gotovo da nisu predstavljeni u udžbenicima. Među društvenim sukobima u užem smislu su najbrojniji međunarodni sukobi, koji su pritom češće prikazani kao nasilni od ostalih sukoba. Ostali tipovi sukoba, poput onih za unapređenje položaja jedne grupe stanovništva, ređe su prikazani i najčešće su opisani kao nenasilni.
PB  - Beograd: HESPERIAedu
T2  - LIMES+
T1  - Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective
T1  - Predstavljanje konflikata u udžbenicima za osmi razred: analiza iz perspektive Majkla Epla
IS  - 2
SP  - 57
EP  - 79
DO  - 10.5281/zenodo.4618276
ER  - 
@article{
author = "Radulović, Mladen and Janković, Miloš",
year = "2020",
abstract = "Building upon ideas on the importance of conflict for social
action and role that selective tradition and hidden curriculum
have in society, the aim of this paper is to analyse the way in
which conflicts are presented in the 8th grade elementary school
textbooks. Content analysis of the textbooks has been conducted.
After noting every representation of each conflict and labelling
the conflict as violent or nonviolent, five separate categories have
been defined by the means of induction, representing different
types of conflicts: 1. international; 2. intranational; 3. conflicts for improvement of position of a specific group; 4. conflicts between
individuals; 5. intellectual conflicts. The first four types of
conflicts represent social conflicts in a narrow sense, while the
fifth type is based on Apple’s notion of intellectual conflict. Results
show that intellectual conflicts are almost non-existent. Among
social conflicts in a narrow sense, the most common are international
conflicts, which are, at the same time, the most violent.
Other types of conflicts, such as those representing struggle of one
population group for improvement of their position, are less common,
and are mostly represented as nonviolent., Polazeći od ideja koje govore o značaju sukoba za društvenu akciju i ulozi koju selektivna tradicija i skriveni kurikulum imaju u društvu, cilj ovog rada je bio da se analizira način na koji su konflikti predstavljeni u udžbenicima za osmi razred osnovne škole. U tu svrhu sprovedena je analiza sadržaja teksta udžbenika. Nakon izdvajanja svakog predstavljanja konflikta u udžbenicima i njihovog kodiranja kao nasilnog ili nenasilnog, induktivno je određeno pet kategorija sukoba: 1. međunarodni; 2. unutardržavni; 3. sukobi za unapređenje položaja jedne grupe stanovništva; 4. sukobi pojedinaca; 5. intelektualni sukobi. Prve četiri kategorije su predstavljale društvene sukobe u užem smislu, dok se peta kategorija zasnivala na Eplovoj ideji o intelektualnim sukobima. Rezultati istraživanja pokazuju da intelektualni sukobi gotovo da nisu predstavljeni u udžbenicima. Među društvenim sukobima u užem smislu su najbrojniji međunarodni sukobi, koji su pritom češće prikazani kao nasilni od ostalih sukoba. Ostali tipovi sukoba, poput onih za unapređenje položaja jedne grupe stanovništva, ređe su prikazani i najčešće su opisani kao nenasilni.",
publisher = "Beograd: HESPERIAedu",
journal = "LIMES+",
title = "Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective, Predstavljanje konflikata u udžbenicima za osmi razred: analiza iz perspektive Majkla Epla",
number = "2",
pages = "57-79",
doi = "10.5281/zenodo.4618276"
}
Radulović, M.,& Janković, M.. (2020). Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective. in LIMES+
Beograd: HESPERIAedu.(2), 57-79.
https://doi.org/10.5281/zenodo.4618276
Radulović M, Janković M. Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective. in LIMES+. 2020;(2):57-79.
doi:10.5281/zenodo.4618276 .
Radulović, Mladen, Janković, Miloš, "Representation of conflicts in eight grade textbooks: analysis from Michael Apple's perspective" in LIMES+, no. 2 (2020):57-79,
https://doi.org/10.5281/zenodo.4618276 . .

Media use and happines in Serba

Bojć, Ljubiša; Pavlović, Maja

(Belgrade: Institute for Political Studies, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Bojć, Ljubiša
AU  - Pavlović, Maja
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2349
AB  - The Annual Attitude Examination Survey consisting of 366
questions was deployed on nationally representative sample in Serbia
to get 2608 responses on the Oxford Happiness Inventory and
Multiple Lickert scale questions concerning attitudes, fears, media
use and closeness of different social categories to the participants.
Research results confirm all hypotheses. Quantity of television
use is negatively correlated to happiness. As for the quality of
newspapers use, those consuming contents such as culture, sports
and IT are happier than others. When looking at television use,
individuals that prefer programs such as cartoons, culture, music,
fashion, science, IT and sports are happier than others. This is the
first research examining relationship of happiness and quality of
media use. Future research should encompass data from online
social networks in order to see how positive and negative emotions
of media users are related to media content they are exposed to.
PB  - Belgrade: Institute for Political Studies
T2  - Srpska politička misao
T1  - Media use and happines in Serba
IS  - 4
VL  - 70
SP  - 45
EP  - 59
DO  - 10.22182/spm.7042020.3 4/2020
ER  - 
@article{
author = "Bojć, Ljubiša and Pavlović, Maja",
year = "2020",
abstract = "The Annual Attitude Examination Survey consisting of 366
questions was deployed on nationally representative sample in Serbia
to get 2608 responses on the Oxford Happiness Inventory and
Multiple Lickert scale questions concerning attitudes, fears, media
use and closeness of different social categories to the participants.
Research results confirm all hypotheses. Quantity of television
use is negatively correlated to happiness. As for the quality of
newspapers use, those consuming contents such as culture, sports
and IT are happier than others. When looking at television use,
individuals that prefer programs such as cartoons, culture, music,
fashion, science, IT and sports are happier than others. This is the
first research examining relationship of happiness and quality of
media use. Future research should encompass data from online
social networks in order to see how positive and negative emotions
of media users are related to media content they are exposed to.",
publisher = "Belgrade: Institute for Political Studies",
journal = "Srpska politička misao",
title = "Media use and happines in Serba",
number = "4",
volume = "70",
pages = "45-59",
doi = "10.22182/spm.7042020.3 4/2020"
}
Bojć, L.,& Pavlović, M.. (2020). Media use and happines in Serba. in Srpska politička misao
Belgrade: Institute for Political Studies., 70(4), 45-59.
https://doi.org/10.22182/spm.7042020.3 4/2020
Bojć L, Pavlović M. Media use and happines in Serba. in Srpska politička misao. 2020;70(4):45-59.
doi:10.22182/spm.7042020.3 4/2020 .
Bojć, Ljubiša, Pavlović, Maja, "Media use and happines in Serba" in Srpska politička misao, 70, no. 4 (2020):45-59,
https://doi.org/10.22182/spm.7042020.3 4/2020 . .

Pojam želje u Levinasovoj filozofiji

Losoncz, Mark

(Beograd: Srpsko filozofsko društvo, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Losoncz, Mark
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2332
AB  - Članak se bavi pojmom želje u Levinasovoj filozofiji, sa posebnim osvrtom na pitanje njenog metafizičkog karaktera. Oslanjajući se i na rane radove Levinasa, autor pokušava da dekonstruiše pojam želje ukazujući na njegov protivrečni odnos prema konceptu potreba. Posebna pažnja je posvećena nekim drugim fenomenološkim interpretacijama (Huserl, Hajdeger, Sartr, Mišel Anri) i dijalektičkom shvatanju želje (Hegel), a to omogućava da se zahvati specifičnost Levinasove perspektive. Na kraju članka autor se bavi mogućnošću etike koja bi polazila od responzivne želje, u okviru fenomenologije alteriteta.
AB  - This paper deals with the notion of desire in Lévinas’ philosophy, with special
attention to the question of its metaphysical character. By relying upon the early works
of Lévinas as well, the author deconstructs the notion of desire by pointing at its contradictory relationship to the concept of needs. Attention is devoted to certain phenomenological interpretations (Husserl, Heidegger, Sartre, Michel Henry) and to the
dialectical understanding of desire (Hegel) that enables us to seize the specificity of
Lévinas’ viewpoint. At the end of the paper the author discusses the possibility of an
ethics of responsive desire within the phenomenology of alterity.
PB  - Beograd: Srpsko filozofsko društvo
T2  - Theoria
T1  - Pojam želje u Levinasovoj filozofiji
T1  - The Notion of Desire in Lévinas’ Philosophy
VL  - 63
SP  - 43
EP  - 55
DO  - 10.2298/THEO2001043L
ER  - 
@article{
author = "Losoncz, Mark",
year = "2020",
abstract = "Članak se bavi pojmom želje u Levinasovoj filozofiji, sa posebnim osvrtom na pitanje njenog metafizičkog karaktera. Oslanjajući se i na rane radove Levinasa, autor pokušava da dekonstruiše pojam želje ukazujući na njegov protivrečni odnos prema konceptu potreba. Posebna pažnja je posvećena nekim drugim fenomenološkim interpretacijama (Huserl, Hajdeger, Sartr, Mišel Anri) i dijalektičkom shvatanju želje (Hegel), a to omogućava da se zahvati specifičnost Levinasove perspektive. Na kraju članka autor se bavi mogućnošću etike koja bi polazila od responzivne želje, u okviru fenomenologije alteriteta., This paper deals with the notion of desire in Lévinas’ philosophy, with special
attention to the question of its metaphysical character. By relying upon the early works
of Lévinas as well, the author deconstructs the notion of desire by pointing at its contradictory relationship to the concept of needs. Attention is devoted to certain phenomenological interpretations (Husserl, Heidegger, Sartre, Michel Henry) and to the
dialectical understanding of desire (Hegel) that enables us to seize the specificity of
Lévinas’ viewpoint. At the end of the paper the author discusses the possibility of an
ethics of responsive desire within the phenomenology of alterity.",
publisher = "Beograd: Srpsko filozofsko društvo",
journal = "Theoria",
title = "Pojam želje u Levinasovoj filozofiji, The Notion of Desire in Lévinas’ Philosophy",
volume = "63",
pages = "43-55",
doi = "10.2298/THEO2001043L"
}
Losoncz, M.. (2020). Pojam želje u Levinasovoj filozofiji. in Theoria
Beograd: Srpsko filozofsko društvo., 63, 43-55.
https://doi.org/10.2298/THEO2001043L
Losoncz M. Pojam želje u Levinasovoj filozofiji. in Theoria. 2020;63:43-55.
doi:10.2298/THEO2001043L .
Losoncz, Mark, "Pojam želje u Levinasovoj filozofiji" in Theoria, 63 (2020):43-55,
https://doi.org/10.2298/THEO2001043L . .

Integrativna psihoterapija

Fatić, Aleksandar

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Fatić, Aleksandar
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2463
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Integrativna psihoterapija
ER  - 
@book{
author = "Fatić, Aleksandar",
year = "2020",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Integrativna psihoterapija"
}
Fatić, A.. (2020). Integrativna psihoterapija. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Fatić A. Integrativna psihoterapija. 2020;..
Fatić, Aleksandar, "Integrativna psihoterapija" (2020).

Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije

Humbolt, Vilhelm Fon; Adorno, Teodor; Lisman, Konrad Paul

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Humbolt, Vilhelm Fon
AU  - Adorno, Teodor
AU  - Lisman, Konrad Paul
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2462
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
PB  - Novi Sad: Akademska knjiga
T1  - Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije
ER  - 
@book{
author = "Humbolt, Vilhelm Fon and Adorno, Teodor and Lisman, Konrad Paul",
year = "2020",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Novi Sad: Akademska knjiga",
title = "Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije"
}
Humbolt, V. F., Adorno, T.,& Lisman, K. P.. (2020). Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Humbolt VF, Adorno T, Lisman KP. Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije. 2020;..
Humbolt, Vilhelm Fon, Adorno, Teodor, Lisman, Konrad Paul, "Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije" (2020).

Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról

Losoncz, Márk; Vasiljević, Jelena; Zaharijević, Adriana

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Losoncz, Márk
AU  - Vasiljević, Jelena
AU  - Zaharijević, Adriana
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2461
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
PB  - Novi Sad: Forum
T1  - Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról
ER  - 
@book{
author = "Losoncz, Márk and Vasiljević, Jelena and Zaharijević, Adriana",
year = "2020",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Novi Sad: Forum",
title = "Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról"
}
Losoncz, M., Vasiljević, J.,& Zaharijević, A.. (2020). Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról. 
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Losoncz M, Vasiljević J, Zaharijević A. Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról. 2020;..
Losoncz, Márk, Vasiljević, Jelena, Zaharijević, Adriana, "Elköteleződés és kritika: Tanulmányok az angazsáltságról" (2020).

Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола

Велинов, Марија

(Београд: Естетичко друштво Србије, 2020)

TY  - CONF
AU  - Велинов, Марија
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2448
AB  - Анализом рада Џефа Вола (Jeff Wall) показује се да његова уметничка дела стоје на границама различитих медија и дисциплина. Било кроз реферирање или технику
стварања, коју аутор назива кинематографијом, Џеф Вол ни у једном тренутку не производи само фотографију. Поред кретања између дисциплина различитих уметничких медија,
аутор се кроз рад креће и између теорије уметности са једне стране и културе сећања са друге стране. Тим трагом, рад се окреће анализи уобичајених схватања визуелне
репрезентације, документарности и сећања, као и њиховим односом према истини и стварности, која се проблематизује кроз стваралаштво Џефа Вола. Сећање се, наспрам уобичајеног мишљења, показује као део или аспект имагинације и, као такво, представља основу уметности. Са друге стране, документарност се одваја од стварности и истине и придружује поетичном то јест, такође се показује као део фантастичне функције. Они (сећање и фантазија или имагинација) се свако за себе и заједно удаљују од линеарности времена чиме стварају специфични вид репрезентације који је јасно видљив како у
самим делима Џефа Вола, тако и у његовом кинематографском приступу стварању фотографија. Закључује се да овај уметник ствара чисту или истинску репрезентацију која, наспрам уобичајених очекивања и веровања, не пружа чињенице о стварности, већ се показује као припадајућа простору фантазије.
AB  - By analyzing Jeff Wall’s work we can see that his works of art stand between different media and disciplines. Whether through referring or his technique, which he calls cinematography, Jeff Wall never produces only photography. In addition to being in between different art media disciplines, he also moves between art theory on the one hand and cultural memory on the other. With this in mind, the paper focuses on the analysis of common understandings of visual representation, documentary and memory, as well as their relationship to truth and reality, which is problematized through Jeff Wall’s work. Memory, as opposed to common thinking, is shown as a part or aspect of the imagination and, as such, is the basis of art. On the other hand, the documentary separates itself from reality and truth and turns to the poetic, that is, it also partially serves the fantastic. They (memory and fantasy or imagination) move away from the linearity of time, thus creating a specific type of representation that is clearly visible both in the works of Jeff Wall and in his cinematic approach to photography. We can conclude that this artist creates a pure or true representation which, contrary to usual expectations and beliefs, does not provide facts about reality, but shows itself as belonging to the realm of fantasy.
PB  - Београд: Естетичко друштво Србије
C3  - Чему естетика? Зборник радова
T1  - Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола
SP  - 204
EP  - 224
ER  - 
@conference{
author = "Велинов, Марија",
year = "2020",
abstract = "Анализом рада Џефа Вола (Jeff Wall) показује се да његова уметничка дела стоје на границама различитих медија и дисциплина. Било кроз реферирање или технику
стварања, коју аутор назива кинематографијом, Џеф Вол ни у једном тренутку не производи само фотографију. Поред кретања између дисциплина различитих уметничких медија,
аутор се кроз рад креће и између теорије уметности са једне стране и културе сећања са друге стране. Тим трагом, рад се окреће анализи уобичајених схватања визуелне
репрезентације, документарности и сећања, као и њиховим односом према истини и стварности, која се проблематизује кроз стваралаштво Џефа Вола. Сећање се, наспрам уобичајеног мишљења, показује као део или аспект имагинације и, као такво, представља основу уметности. Са друге стране, документарност се одваја од стварности и истине и придружује поетичном то јест, такође се показује као део фантастичне функције. Они (сећање и фантазија или имагинација) се свако за себе и заједно удаљују од линеарности времена чиме стварају специфични вид репрезентације који је јасно видљив како у
самим делима Џефа Вола, тако и у његовом кинематографском приступу стварању фотографија. Закључује се да овај уметник ствара чисту или истинску репрезентацију која, наспрам уобичајених очекивања и веровања, не пружа чињенице о стварности, већ се показује као припадајућа простору фантазије., By analyzing Jeff Wall’s work we can see that his works of art stand between different media and disciplines. Whether through referring or his technique, which he calls cinematography, Jeff Wall never produces only photography. In addition to being in between different art media disciplines, he also moves between art theory on the one hand and cultural memory on the other. With this in mind, the paper focuses on the analysis of common understandings of visual representation, documentary and memory, as well as their relationship to truth and reality, which is problematized through Jeff Wall’s work. Memory, as opposed to common thinking, is shown as a part or aspect of the imagination and, as such, is the basis of art. On the other hand, the documentary separates itself from reality and truth and turns to the poetic, that is, it also partially serves the fantastic. They (memory and fantasy or imagination) move away from the linearity of time, thus creating a specific type of representation that is clearly visible both in the works of Jeff Wall and in his cinematic approach to photography. We can conclude that this artist creates a pure or true representation which, contrary to usual expectations and beliefs, does not provide facts about reality, but shows itself as belonging to the realm of fantasy.",
publisher = "Београд: Естетичко друштво Србије",
journal = "Чему естетика? Зборник радова",
title = "Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола",
pages = "204-224"
}
Велинов, М.. (2020). Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола. in Чему естетика? Зборник радова
Београд: Естетичко друштво Србије., 204-224.
Велинов М. Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола. in Чему естетика? Зборник радова. 2020;:204-224..
Велинов, Марија, "Проблематизовање визуелне репрезентације стварности као интермедијална документарна пракса Џефа Вола" in Чему естетика? Зборник радова (2020):204-224.

Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana

Krstić, Predrag

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Krstić, Predrag
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2445
AB  - Teza ove knjige jednostavna je: ima mesta instaliranju i opravdanju (kao, razume se, i osporavanju) zamisli „negativnog 
angažmana”. Tri „negativne” teorijske koncepcije savremene 
filozofije odriču se „maksimalističkih” eksplanatornih, a još i 
pre preskriptivnih pretenzija, za račun vrednosti nekog ili ne
­
čeg „minimalnog”, koje bi se istrajnim „negativističkim” drža
­
njem i destilovalo i stilizovalo, i analiziralo i sačuvalo od per
­
verzija i krivotvorenja. Te koncepcije insistiraju na preorijen
­
taciji ili čak transformaciji mišljenja, takvoj da se ono kloni 
izazova ispovedanja i propovedanja „pozitivno” orijentisane 
doktrine ili vizije. Teorijski 
- i ne samo teorijski 
- odgovorna 
koncepcija negativnog angažmana morala bi se, verujemo, 
osloniti na uzore tog „okreta negativnosti” koji, pored ostalog, 
ispravnost mišljenja i postupanja samerava prema očigled
­
nom zlu, patnji, nepravdi, laži.
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
PB  - Novi Sad: Akademska knjiga
T1  - Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana
ER  - 
@book{
author = "Krstić, Predrag",
year = "2020",
abstract = "Teza ove knjige jednostavna je: ima mesta instaliranju i opravdanju (kao, razume se, i osporavanju) zamisli „negativnog 
angažmana”. Tri „negativne” teorijske koncepcije savremene 
filozofije odriču se „maksimalističkih” eksplanatornih, a još i 
pre preskriptivnih pretenzija, za račun vrednosti nekog ili ne
­
čeg „minimalnog”, koje bi se istrajnim „negativističkim” drža
­
njem i destilovalo i stilizovalo, i analiziralo i sačuvalo od per
­
verzija i krivotvorenja. Te koncepcije insistiraju na preorijen
­
taciji ili čak transformaciji mišljenja, takvoj da se ono kloni 
izazova ispovedanja i propovedanja „pozitivno” orijentisane 
doktrine ili vizije. Teorijski 
- i ne samo teorijski 
- odgovorna 
koncepcija negativnog angažmana morala bi se, verujemo, 
osloniti na uzore tog „okreta negativnosti” koji, pored ostalog, 
ispravnost mišljenja i postupanja samerava prema očigled
­
nom zlu, patnji, nepravdi, laži.",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Novi Sad: Akademska knjiga",
title = "Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana"
}
Krstić, P.. (2020). Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Krstić P. Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana. 2020;..
Krstić, Predrag, "Esej o primatu minimalnog: prilog zasnivanju negativnog angažmana" (2020).

Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja

Radinković, Željko

(Novi Sad: Akademska knjiga, 2020)

TY  - BOOK
AU  - Radinković, Željko
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2431
AB  - „Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja“ bavi se razumijevanjem kao univerzalnim fenomenom, ali i njegovim značajem za metodologiju društvenih i duhovnih nauka. Neka od najvažnijih pitanja njihovog utemeljenja i metodologije raspravljana su upravo u okviru raznih hermeneutičkih koncepata. Među njima posebno se ističu klasici hermeneutike poput Šlajermahera, Diltaja i Gadamera, ali i Hajdegera koji je početkom 20. vijeka problemu razumijevanja dao egzistencijalnoontološki karakter i utemeljio ono što se podrazumijeva pod ontološkim obratom u hermeneutici. Posljednjih decenija hermeneutika je donekle potisnuta iz rasprava o ustrojstvu društvenih nauka, ali postepeno dobija na značaju u sferama kao što su etika, filozofija tehnike, antropologija, filozofska praksa. Ova knjiga predstavlja pokušaj da se ponovo skrene pažnja na hermeneutiku kao nezaobilazan faktor u tom diskursu, te da se predstave najvažnije pozicije i metodološki problemi tokom njene istorije koja je duga gotovo koliko i istorija same filozofije.
PB  - Novi Sad: Akademska knjiga
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja
ER  - 
@book{
author = "Radinković, Željko",
year = "2020",
abstract = "„Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja“ bavi se razumijevanjem kao univerzalnim fenomenom, ali i njegovim značajem za metodologiju društvenih i duhovnih nauka. Neka od najvažnijih pitanja njihovog utemeljenja i metodologije raspravljana su upravo u okviru raznih hermeneutičkih koncepata. Među njima posebno se ističu klasici hermeneutike poput Šlajermahera, Diltaja i Gadamera, ali i Hajdegera koji je početkom 20. vijeka problemu razumijevanja dao egzistencijalnoontološki karakter i utemeljio ono što se podrazumijeva pod ontološkim obratom u hermeneutici. Posljednjih decenija hermeneutika je donekle potisnuta iz rasprava o ustrojstvu društvenih nauka, ali postepeno dobija na značaju u sferama kao što su etika, filozofija tehnike, antropologija, filozofska praksa. Ova knjiga predstavlja pokušaj da se ponovo skrene pažnja na hermeneutiku kao nezaobilazan faktor u tom diskursu, te da se predstave najvažnije pozicije i metodološki problemi tokom njene istorije koja je duga gotovo koliko i istorija same filozofije.",
publisher = "Novi Sad: Akademska knjiga, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja"
}
Radinković, Ž.. (2020). Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja. 
Novi Sad: Akademska knjiga..
Radinković Ž. Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja. 2020;..
Radinković, Željko, "Hermeneutika. Istorija, osnove i klasici teorije razumijevanja" (2020).

Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића

Цветковић, Владимир

(Православни богословски факултет Универзитета у Београду, 2020)

TY  - CONF
AU  - Цветковић, Владимир
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2415
AB  - Рад има за циљ да анализира рефлексије о Светом Сави и светосављу представника три сукцесивне генерације српских богослова: Светог Николаја Жичког, Светог Јустина Новог Ћелијског и Атанасија Јевтића. Рад прво сагледава промишљања Светог Николаја Жичког о Светом Сави у контексту руског славјанофилског покрета и политичког панславизма, с једне, и југословенског пројекта, с друге стране. Даље се место и улога Светог Саве у мисли Светог Јустина анализира како у контексту православног подвижништва и идеја руске религијске философије, које Јустин „крштава“ у светоотачком предању, тако и у контексту идеолошких дилема југословенског друштва у међуратном периоду. На крају, фокус се премешта на Атанасија Јевтића и његово промишљање о Светом Сави и светосављу у оквиру неопатристичке синтезе и епископоцентричне еклисиологије, као и рада на обнови подвижничко-монашке праксе у савременој Српској Православној Цркви.
PB  - Православни богословски факултет Универзитета у Београду
C3  - Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе
T1  - Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића
SP  - 153
EP  - 166
ER  - 
@conference{
author = "Цветковић, Владимир",
year = "2020",
abstract = "Рад има за циљ да анализира рефлексије о Светом Сави и светосављу представника три сукцесивне генерације српских богослова: Светог Николаја Жичког, Светог Јустина Новог Ћелијског и Атанасија Јевтића. Рад прво сагледава промишљања Светог Николаја Жичког о Светом Сави у контексту руског славјанофилског покрета и политичког панславизма, с једне, и југословенског пројекта, с друге стране. Даље се место и улога Светог Саве у мисли Светог Јустина анализира како у контексту православног подвижништва и идеја руске религијске философије, које Јустин „крштава“ у светоотачком предању, тако и у контексту идеолошких дилема југословенског друштва у међуратном периоду. На крају, фокус се премешта на Атанасија Јевтића и његово промишљање о Светом Сави и светосављу у оквиру неопатристичке синтезе и епископоцентричне еклисиологије, као и рада на обнови подвижничко-монашке праксе у савременој Српској Православној Цркви.",
publisher = "Православни богословски факултет Универзитета у Београду",
journal = "Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе",
title = "Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића",
pages = "153-166"
}
Цветковић, В.. (2020). Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића. in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе
Православни богословски факултет Универзитета у Београду., 153-166.
Цветковић В. Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића. in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе. 2020;:153-166..
Цветковић, Владимир, "Мисли о Светом Сави и Светосављу: Примери Св. Николаја Жичког, Св. Јустина Ћелијског и Атанасија Јевтића" in Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве (1219-2019): историјско, богословско и културно наслеђе (2020):153-166.

Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić

Cvetkovic, Vladimir

(Asnières-sur-Seine: Fraternité orthodoxe en Europe occidentale, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Cvetkovic, Vladimir
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2414
PB  - Asnières-sur-Seine: Fraternité orthodoxe en Europe occidentale
T2  - Contacts: Revue orthodox de théologie et de spiritualité 72
T1  - Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić
SP  - 90
EP  - 109
ER  - 
@article{
author = "Cvetkovic, Vladimir",
year = "2020",
publisher = "Asnières-sur-Seine: Fraternité orthodoxe en Europe occidentale",
journal = "Contacts: Revue orthodox de théologie et de spiritualité 72",
title = "Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić",
pages = "90-109"
}
Cvetkovic, V.. (2020). Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić. in Contacts: Revue orthodox de théologie et de spiritualité 72
Asnières-sur-Seine: Fraternité orthodoxe en Europe occidentale., 90-109.
Cvetkovic V. Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić. in Contacts: Revue orthodox de théologie et de spiritualité 72. 2020;:90-109..
Cvetkovic, Vladimir, "Saint Sava et son enseignement, selon saint Nicolas de Jitcha, saint Justin le nouveau de Ćelije et Mgr Athanase Jevtić" in Contacts: Revue orthodox de théologie et de spiritualité 72 (2020):90-109.

#NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance

Perunović, Andrea

(Oxford; New York: Peter Lang, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Perunović, Andrea
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2428
PB  - Oxford; New York: Peter Lang
T2  - #NousSommes. Collectivity and the Digital in French Thought and Culture
T1  - #NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance
VL  - 135
SP  - 129
EP  - 139
ER  - 
@inbook{
author = "Perunović, Andrea",
year = "2020",
publisher = "Oxford; New York: Peter Lang",
journal = "#NousSommes. Collectivity and the Digital in French Thought and Culture",
booktitle = "#NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance",
volume = "135",
pages = "129-139"
}
Perunović, A.. (2020). #NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance. in #NousSommes. Collectivity and the Digital in French Thought and Culture
Oxford; New York: Peter Lang., 135, 129-139.
Perunović A. #NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance. in #NousSommes. Collectivity and the Digital in French Thought and Culture. 2020;135:129-139..
Perunović, Andrea, "#NousSommes: refondation onto-axiologique de la confiance" in #NousSommes. Collectivity and the Digital in French Thought and Culture, 135 (2020):129-139.

Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic

Cvetkovic, Vladimir

(Alhambra, CA: Sebastian Press, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Cvetkovic, Vladimir
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2413
AB  - The rediscovery of Maximus the Confessor by western scholarship in the mid twentieth century led to a straightforward examination of Aristotelian elements in his works. Scholars such as Hans Urs von Balthasar and Polycarp Sherwood rushed to link Maximus with Aristotle, either by claiming direct influence in regard to the former’s views on movement or regarding the essence – energy distinction, or by suggesting that Maximus refutes the Stagirite’s stances on providence, or on the eternity of the world. Although there were a few isolated voices that denied Aristotle’s direct influence on Maximus, the question of their relationship was not thoroughly examined until the nineteen-nineties.
PB  - Alhambra, CA: Sebastian Press
T2  - Aristotle in Byzantium
T1  - Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic
SP  - 191
EP  - 216
ER  - 
@inbook{
author = "Cvetkovic, Vladimir",
year = "2020",
abstract = "The rediscovery of Maximus the Confessor by western scholarship in the mid twentieth century led to a straightforward examination of Aristotelian elements in his works. Scholars such as Hans Urs von Balthasar and Polycarp Sherwood rushed to link Maximus with Aristotle, either by claiming direct influence in regard to the former’s views on movement or regarding the essence – energy distinction, or by suggesting that Maximus refutes the Stagirite’s stances on providence, or on the eternity of the world. Although there were a few isolated voices that denied Aristotle’s direct influence on Maximus, the question of their relationship was not thoroughly examined until the nineteen-nineties.",
publisher = "Alhambra, CA: Sebastian Press",
journal = "Aristotle in Byzantium",
booktitle = "Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic",
pages = "191-216"
}
Cvetkovic, V.. (2020). Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic. in Aristotle in Byzantium
Alhambra, CA: Sebastian Press., 191-216.
Cvetkovic V. Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic. in Aristotle in Byzantium. 2020;:191-216..
Cvetkovic, Vladimir, "Logoi, Porphyrian Tree and Maximus the Confessor’s Rethinking of Aristotelian Logic" in Aristotle in Byzantium (2020):191-216.

Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji

Janković, Miloš

(Beograd: Centar za demokratiju, Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Janković, Miloš
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2385
AB  - U radu će se analizirati rešenja iz konačne verzije Nacrta amandmana na Ustav Republike
Srbiju u oblasti pravosuđa. Fokus će biti na izboru članova Visokog saveta sudstva i uslovima
raspuštanja ovog tela. Pored toga, razmotriće se i sam proces nastanka konačne verzije Nacrta. Pokazaće se da su predložena rešenja normativno neopravdana, imajući u vidu da je u
Srbiji na vlasti autoritarni režim. Dodatno, ispostaviće se da je procedura striktnog pozivanja
na stavove Venecijanske komisije korišćena kao ključno legitimacijsko sredstvo prilikom pravdanja normativno upitnih ustavnih rešenja.
AB  - This work will provide an analysis of the final version of the Draft Amendments to the constitutional provisions on the judiciary. The focus will be on the means of electing the members
of the High Judicial Council and the conditions for the dissolution of this body. Besides this,
the process of creating the final version of the Draft will be considered. The work shows that
the proposed solutions are normatively unjustified, keeping in mind that Serbia is currently
under an authoritarian regime. Furthermore, the work shows that the procedure of strict
invocation of Venice Commission opinions was used as a key legitimizing tool for justifying
normatively questionable constitutional solutions.
PB  - Beograd: Centar za demokratiju, Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu
T2  - Politički život
T1  - Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji
T1  - Procedure as a legitimizing tool for constitutional change in Serbia
IS  - 19
SP  - 29
EP  - 45
ER  - 
@article{
author = "Janković, Miloš",
year = "2020",
abstract = "U radu će se analizirati rešenja iz konačne verzije Nacrta amandmana na Ustav Republike
Srbiju u oblasti pravosuđa. Fokus će biti na izboru članova Visokog saveta sudstva i uslovima
raspuštanja ovog tela. Pored toga, razmotriće se i sam proces nastanka konačne verzije Nacrta. Pokazaće se da su predložena rešenja normativno neopravdana, imajući u vidu da je u
Srbiji na vlasti autoritarni režim. Dodatno, ispostaviće se da je procedura striktnog pozivanja
na stavove Venecijanske komisije korišćena kao ključno legitimacijsko sredstvo prilikom pravdanja normativno upitnih ustavnih rešenja., This work will provide an analysis of the final version of the Draft Amendments to the constitutional provisions on the judiciary. The focus will be on the means of electing the members
of the High Judicial Council and the conditions for the dissolution of this body. Besides this,
the process of creating the final version of the Draft will be considered. The work shows that
the proposed solutions are normatively unjustified, keeping in mind that Serbia is currently
under an authoritarian regime. Furthermore, the work shows that the procedure of strict
invocation of Venice Commission opinions was used as a key legitimizing tool for justifying
normatively questionable constitutional solutions.",
publisher = "Beograd: Centar za demokratiju, Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu",
journal = "Politički život",
title = "Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji, Procedure as a legitimizing tool for constitutional change in Serbia",
number = "19",
pages = "29-45"
}
Janković, M.. (2020). Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji. in Politički život
Beograd: Centar za demokratiju, Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu.(19), 29-45.
Janković M. Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji. in Politički život. 2020;(19):29-45..
Janković, Miloš, "Procedura kao legitimacijsko sredstvo novih ustavnih rešenja u Srbiji" in Politički život, no. 19 (2020):29-45.

A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig

Losoncz, Mark

(Magyar Tudományos Akadémia – Akadémiai Kiadó, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Losoncz, Mark
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2333
PB  - Magyar Tudományos Akadémia – Akadémiai Kiadó
T2  - Filozófia
T1  - A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig
ER  - 
@inbook{
author = "Losoncz, Mark",
year = "2020",
publisher = "Magyar Tudományos Akadémia – Akadémiai Kiadó",
journal = "Filozófia",
booktitle = "A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig"
}
Losoncz, M.. (2020). A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig. in Filozófia
Magyar Tudományos Akadémia – Akadémiai Kiadó..
Losoncz M. A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig. in Filozófia. 2020;..
Losoncz, Mark, "A kortárs újrealizmus irányzatai – az újmaterializmustól a kontextualizmus változataiig" in Filozófia (2020).

Az Óceán könyörtelen gyengédsége

Losoncz, Mark

(2020)

TY  - JOUR
AU  - Losoncz, Mark
PY  - 2020
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2335
T2  - Híd
T1  - Az Óceán könyörtelen gyengédsége
IS  - 3
ER  - 
@article{
author = "Losoncz, Mark",
year = "2020",
journal = "Híd",
title = "Az Óceán könyörtelen gyengédsége",
number = "3"
}
Losoncz, M.. (2020). Az Óceán könyörtelen gyengédsége. in Híd(3).
Losoncz M. Az Óceán könyörtelen gyengédsége. in Híd. 2020;(3)..
Losoncz, Mark, "Az Óceán könyörtelen gyengédsége" in Híd, no. 3 (2020).

Otete institucije u Srbiji

Velinov, Marija; Pudar Draško, Gazela; Prodanović, Srđan

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2019)

TY  - BOOK
AU  - Velinov, Marija
AU  - Pudar Draško, Gazela
AU  - Prodanović, Srđan
PY  - 2019
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/2383
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Otete institucije u Srbiji
ER  - 
@book{
author = "Velinov, Marija and Pudar Draško, Gazela and Prodanović, Srđan",
year = "2019",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Otete institucije u Srbiji"
}
Velinov, M., Pudar Draško, G.,& Prodanović, S.. (2019). Otete institucije u Srbiji. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Velinov M, Pudar Draško G, Prodanović S. Otete institucije u Srbiji. 2019;..
Velinov, Marija, Pudar Draško, Gazela, Prodanović, Srđan, "Otete institucije u Srbiji" (2019).